۳۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم گل زعفران طی فصل برداشت امسال تاکنون از سطح ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار کشتزارهای شهرستانهای گناباد، خواف و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی برداشت شده است.

برداشت زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی گناباد استان خراسان رضوی سه‌شنبه ۱۹ آذر گفت: برداشت زعفران از سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت در این شهرستان از دهم آبان ماه جاری آغاز شده و در مجموع ۱۲ تن زعفران خشک از این اراضی برداشت شد.

علیرضا حسین زاده افزود: میزان برداشت زعفران در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

وی ادامه داد: از هر ۸۵ کیلوگرم گل زعفران به طور معمول یک کیلوگرم زعفران خالص برداشت شده و حدود ۳۰۰ میلیارد ریال صرف جمع آوری و استحصال زعفران این شهرستان طی سال زراعی جاری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: تغییرات شدید اقلیمی و گرمای شدید در فصل تابستان موجب تاخیر در باردهی پیاز زعفران  و سرمای زیاد و زودرس در فصل پاییز و زمستان و همزمانی آن با برداشت زعفران به طور معمول خسارت‌های بسیار برای زعفرانکاران گنابادی به دنبال داشته به طوری که امسال یکصد میلیارد ریال به یک هزار هکتار معادل یک سوم زمین‌های زعفران گناباد خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خواف از برداشت ۱۴ تن زعفران از سطح چهار هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی این شهرستان طی یک ماه گذشته خبر داد.

رحمان دادپور افزود: با توجه به خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی میزان برداشت زعفران در این شهرستان طی سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک تن کاهش دارد.

محمد شجعی کلاتی مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان طی سال زراعی جاری زیر کشت زعفران رفت و در مجموع ۶ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم از این محصول در شهرستان برداشت شد.

۸۶ هزار هکتار از مجموع ۱۰۵ هزار هکتار زمین‌های کشت زعفران ایران مربوط به استان خراسان رضوی است و در این میان شهرستانهای گناباد، خواف و بجستان با مجموع ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیرکشت از مناطق مستعد قطب‌های تولید زعفران استان و منطقه به شمار می‌روند.

۵۶ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی در ۴۸ هزار و ۳۲۶ هکتار از اراضی و باغات شهرستان‌های گناباد، خواف و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

شهرستانهای خواف، بجستان و گناباد در مجموع با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در ۲۶۷، ۲۷۸ و ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع هستند.

کد خبر 469062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha