مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان همدان در نشست خبری با بیان این‌که ۲۰ آذر تا ۲۰ اسفند طرح امداد زمستانی اجرا می‌شود از فوت ۳۳۷ نفر در حوادث ترافیکی استان خبر داد.

طرح امداد زمستانی

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی: حبیب معصومی در خصوص آمار حوادث ترافیکی استان توضیح داد: در هفت ماهه نخست سال جاری ۳۳۷ نفر بر اثر حوادث ترافیکی استان فوت کرده‌اند، در حالی‌که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۲۸۹ نفر بوده است. بنابراین در این زمینه با افزایش حدود ۱۴ درصدی مواجه هستیم. طبق آمار اولیه در آبان ماه نیز ۳۴ نفر در حوادث ترافیکی فوت کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳ نفر کاهش پیدا کرده است.  

وی افزود: بیشتر آمار فوتی‌ها مربوط به مهر ماه است چراکه در این یک ماه حدود ۵ میلیون خودرو از استان همدان عبور کرده‌اند. دانشگاه علوم پزشکی استان، شورای ترافیک استان و شورای ایمنی استان در حال بررسی کتابچه جهانی در خصوص راهکارهای کاهش حوادث ترافیکی در استانداری هستند که در سال ۲۰۱۵ ترجمه شده است. علاوه بر این وزارت بهداشت طرح جامعی در خصوص حوادث ترافیکی منتشر کرده است.  

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان همدان تاکید کرد: ۸ درصد تولید ناخالص ملی صرف حوادث ترافیکی، ۸ درصد آن صرف حوادث غیرمترقبه و ۳ درصد آن نیز برای بیماری‌های غیرواگیر صرف می‌شود، بنابراین ۱۹ درصد ثروت کشور صرف این حوادث می‌شود. از این نظر حوادث ترافیکی بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.  

معصومی گفت: فهرست صد نقطه حادثه‌خیز استان را در اختیار اداره کل راهداری، پلیس و استانداری قرار داده‌ایم تا در این زمینه تدبیری بیندیشند.  

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان همدان توضیح داد: محل فوت افرادی که دچار حوادث ترافیکی شده‌اند ۵ مکان سرصحنه، داخل آمبولانس، در بیمارستان، بعد از ترخیص از بیمارستان یا نامعلوم باشد. موضوع مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که از آنجایی که همکارانی که به محل حادثه اعزام می‌شوند پزشک نیستند و کاردان و کارشناس هستند فقط در مواقع جزئی مانند جدا شدن سر از بدن می‌توانند تشخیص فوت بگذارند و بقیه موارد را باید به بیمارستان منتقل کنند. بنابراین اگر در آمبولانس پزشک حضور داشته باشد شاید خیلی از بیماران را فوتی تشخیص بدهد و دیگر نیازی به انتقال بیمار به بیمارستان برای تشخیص فوت وی وجود نداشته باشد.  

وی در پاسخ به این سوال که چرا در آمبولانس پزشک حضور ندارد، بیان کرد: در استان همدان ۵۶ پایگاه اورژانس فعال هستند و اگر هر پایگاه به سه پزشک نیاز داشته باشد که هر کدام ۱۰ روز کشیک بدهند، ۱۶۸ پزشک عمومی نیاز است و اگر هر کدام ماهانه ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرند یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان می‌شود که تامین آن برای ما بسیار دشوار است.  

این مقام مسئول ادامه داد: از نظر سازمانی نیز سیستم اورژانسی ایران آمریکایی است که تکنسین، بیمار و بیمارستان در آن حضور دارند. در سیستم فرانسه حتی پزشک متخصص هم در این تیم حضور دارد و همه اقدامات درمانی در منزل بیمار انجام می‌شود. بنابراین حضور پزشک در آمبولانس با سیستم اورژانسی ایران مطابقت ندارد.  

معصومی گفت: در سال حدود ۱۴ هزار مصدوم حوادث ترافیکی در کشور در بیمارستان‌های کشور به صورت رایگان درمان می‌شوند و از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌ فوت می‌کنند. وزارت بهداشت معتقد است بر اساس منابع علمی این‌که بگوییم چند مصدوم به بیمارستان منتقل شده و چند نفر فوت کرده‌اند، اشتباه است بلکه باید مشخص شود مصدومی که به بیمارستان منتقل شده در زمینه سن، فشار خون و سطح هوشیاری در چه وضعیتی بوده است.  

کد خبر 469051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha