مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

فیلمی دردناک این‌ روزها در فضاها و شبکه‌های مجازی گیلان دست‌به‌دست می‌شود که بیانگر مرگ دسته‌جمعی نوعی مرغ ماهی‌خوار به نام «باکلان»‌ها درساحل «حاجی بکنده» این استان است.

باکلان

همشهری آنلاین- علی خوشتراش: آن‌طور که از فیلم و توضیح آن برمی‌آید عامل انسانی نقش مستقیمی درمرگ این پرندگان دارد.

بعد ازانتشاراین فیلم، رسانه‌های محلی نیز به انتشار این خبر پرداختند و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان هم ضمن تایید خبر گفت: عامل انسانی دلیل مرگ مرغ‌های ماهی‌خوار است.

«قربانعلی محمدپور» گفت: یک تیم کارشناسی از محیط‌زیست و دامپزشکی به محل حادثه اعزام کرده‌ایم تا علت حادثه و مرگ دسته‌جمعی پرندگان را بررسی کنند.

مدیرکل محیط‌زیست گیلان بیان کرد: در ساحلی که مرگ باکلان‌ها درآن اتفاق افتاد، تورها وپره‌های صیادی وجود دارد و پرندگان ماهی‌خوار هنگام بالا آمدن پره صید ماهی به ماهی‌ها حمله و در پره گیر می‌کنند و کشته می‌شوند. به همین دلیل لاشه این پرندگان در ساحل افتاده است.

محمدپور همچنین از برخورد قانونی با عامل کشته‌شدن مرغ‌های ماهی‌خوار در ساحل دریای خزر خبر داد. (فارس-۱۷ آذر) البته در این اظهارنظر تناقض هایی وجود دارد، زیرا محمدپوربه نحوی نوع مرگ باکلان‌ها را خفگی در آب اعلام کرده‌است و از طرفی عامل انسانی را در این باره متهم کرده‌.

مدیرعامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده‌آل ما و ازفعالان حفاظت از محیط زیست گیلان در گفت وگو با همشهری‌آنلاین در این‌باره اظهارکرد: هفته گذشته شاهد مرگ دسته‌جمعی باکلان‌ها در ساحل حاجی بکنده بوده‌ایم. تعداد زیادی لاشه این پرنده درساحل وجود داشت که معلوم بود در دریا کشته شدند و امواج آنها را به ساحل آورده‌است. البته باید توضیح بدهم این اتفاق همه ساله در فصول صید در نقاطی که فعالیت‌های صیادی درآنها انجام می‌شود روی می دهد.

«پیمان بازدیدی» گفت: این پرندگان از نوع ماهی‌خوار هستند و توان صید ماهی‌های بزرگ تا اندازه خود را هم دارند. به‌همین دلیل هنگام فصول صید، نزدیک تورها و پره‌های صیادی می شوند تا شکار کنند. طبعتا موقع شکار درتورها گیر می‌کنند، درمواقعی خفه و در مواقعی توسط صیادان کشته و در آب انداخته می‌شوند.

فک‌های خزری هم در معرض خطر هستند

این فعال محیط زیست ادامه داد: همه ساله درباره این وضعیت به شیلات و سازمان محیط زیست هشدار می‌دهیم. البته این کشتار شامل فک‌های خزری که نسل آنها روبه انقراض است نیز می‌شود، اما تاکنون دراین رابطه نتیجه‌ای راهگشا به دست نیامده است.

بازدیدی افزود: وظیفه سازمان محیط زیست نظارت وپایش محیط‌زیست است، مساله‌ای که چندان مورد توجه نیست. اگر ناظران محیط‌زیست نظارتی دائم برعملکرد صیادان داشته باشند، چنین تخلفی و حتی مرگ این گونه‌ها را نخواهیم دید. همچنین آموزش دادن صیادان هم از اصولی است که سازمان محیط‌زیست وشیلات استان توجهی به آن ندارند.

وی گفت:شیوه صیادی دراین استان غلط است وتورهای ماهیگیری هم عامل دیگری هستند که موجب می‌شوند این پرندگان درآنها گی رکنند و باید برای تغییر نوع تورها هم فکری کرد.

بازدیدی اظهارکرد:باید نظارت‌ها، پایش‌ها و آموزش به صیادان دائمی باشد تا همه ساله شاهد کشته شدن باکلان‌ها ازسوی صیادان و استخرداران نباشیم. وقتی نماینده  و مامور محیط زیست هنگام صید از انداختن تا بالا آوردن تورهای ماهیگیری حضور ندارد یعنی این سازمان وظیفه‌اش را در این خصوص درست انجام نمی‌دهد.

کد خبر 469015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha