مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

۱۵ کیلومتر آن‌سوی شهر قم، در شهرک صنعتی شکوهیه، سوله‌ای ۲۰ هزار متری با سقفی نارنجی هست که محصولاتش توانسته شرکت‌های داروسازی کشور را در تولید داروهای شیمیایی حمایت کند.

صنعت

همشهری آنلاین - سمیه حاجی‌احمدی: این همان کارخانه‌ای است که چند سال پیش، پایش به پنتاگون هم باز شد و، بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص اسرائیل، کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، از آن به عنوان سایت مخفی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران نام برد. این واحد تنها واحد صنعتی تولید «گلاس لایند» یا راکتور در کشور است که بخشی از تولیداتش صنعت داروسازی کشور را با تولید ۹۵ درصد نیاز بیماران در مسیر خودکفایی قرار داده است.

  • تامین نیاز شرکت‌های پتروشیمی و دارویی 

مدیرعامل شرکت شیمی آذرجام در این باره می‌گوید: با توجه به کاربردهای خاص گلاس لایند و نیاز شدید ایران به واردات، به دلیل تحریم‌های ظالمانه، اقدام به تولید آن در کشور کردیم تا نیاز صنایع پتروشیمی و دارویی کشور را رفع کنیم. مصطفی جنتی می‌افزاید: این محصول در برابر واکنش‌های شیمیایی مقاوم است و برای مصرف‌کننده توجیه اقتصادی دارد، چراکه از مواد و آلیاژهای گران‌قیمت در آن استفاده نمی‌شود.

وی به مخازن ۳ تا ۳۰ هزار لیتری موجود دراین کارخانه و ارزآوری ۲۰۰ هزار دلاری اشاره می‌کند و می‌افزاید:‌ علاوه بر این ارزآوری، سالانه  ۱۵ میلیارد تومان محصولات این کارخانه در داخل کشور به فروش می‌رسد. جنتی با اشاره به تولید راکتور در کشورهای هند، چین و مجارستان عنوان می‌کند: ایران رتبه پنجم جهان را به لحاظ داشتن فناوری ساخت راکتور داراست.

عبدالرضا شاملی، معاون امور صنایع  و معادن سازمان صمت قم هم راکتور تولیدی در این واحد صنعتی را محصولی راهبردی و مهم عنوان می‌کند و می‌گوید: چنین کارخانه‌هایی در هر استانی یعنی توسعه اقتصاد کشور و کمترین مزیتش اشتغال برای صدها نفر است.  یکی از شرکت‌های داروسازی در ساوه هم از محصول این کارخانه استفاده می‌کند. اسماعیل حاتمی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، در این باره اظهار می‌کند: اگر این راکتورها نبود و ساخته نمی‌شد، شرکت‌هایی مانند ما و شرکت‌های تولید داروهایی مثل قرص استامینوفن و داروهای ضد سرطان همه تعطیل می‌شدند.

کد خبر 469013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha