عملیات اجرایی مرحله اول نخستین طرح تولید زنجیره‌ای بوقلمون گوشتی ۲۰ هزار قطعه‌ای کشور دوشنبه ۱۸ آذر با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در بخش سامن روستای آورزمان ملایر آغاز شد.  

بوقلمون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در این آیین اجرای طرح‌های تولید زنجیره‌ای همچون طرح تولید بوقلمون گوشتی را در ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری اثرگذار دانست.  

سیدمحمود عسگریان ادامه داد: زنجیره‌ای بودن این طرح برای ما دارای ویژگی است و امیدواریم در کوتاهترن زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.  

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان این‌که گوشت بوقلمون سرشار از فسفر و کلسیم است تاکید کرد: با حمایت دستگاه‌های اجرایی مرتبط مراحل بعدی این طرح بزرگ زنجیره‌ای در شهرستان ملایر تکمیل شود.  

عسگریان ضمن تقدیر از سرمایه‌گذار این طرح که از استان دیگری در همدان سرمایه‌گذاری کرده است گفت: با توجه به این‌که اجرای مرحله نخست این طرح از سرمایه شخصی است، امیدواریم به سرعت تکمیل و بهره‌برداری شود.  

وی با بیان این‌که در برنامه راهبردی استان همدان هر سال باید حدود ۲۰ هزار شغل ایجاد شود، افزود: برای ایجاد این رقم اشتغال تعیین شده هر سال پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که سهم شهرستان ملایر ۲۵ درصد از این رقم سرمایه‌گذاری است.  

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرماندار ویژه ملایر نیز در این آیین اظهار داشت: تمامی مراحل اخذ مجوز و اقدامات لازم برای طرح تولید بوقلمون گوشتی ۲۰ هزار قطعه‌ای در این شهرستان انجام شد و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط همکاری لازم را به عمل آورند تا این طرح به نتیجه برسد.  

لیلا غفاری افزود: تمام تاکید ما بر ایجاد اشتغال پایدار به‌ویژه اشتغال روستایی است که با حمایت از اینگونه طرح‌های بزرگ زنجیره‌ای می‌توانیم اشتغال مورد نظر را ایجاد کنیم.  

وی با تاکید بر این‌که بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌گذار در این شهرستان مهیا است، از این‌که سرمایه‌گذار طرح زنجیره‌ای بوقلمون گوشتی در ملایر یک زن است، ابراز خرسندی کرد و گفت: تا تکمیل مراحل مختلف این طرح پای کار هستیم و از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم.  

۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای طرح بوقلمون گوشتی

مدیرعامل مجتمع صنعت ماکیان گستر پرگاس نیز در این آیین بیان کرد: برای اجرای مرحله نخست طرح تولید بوقلمون گوشتی ۲۰ هزار قطعه‌ای در زمینی به وسعت ۲۰ هزار و ۶۵ متر مربع ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود که در صورت حمایت مسئولان این طرح سه ماهه به بهره‌برداری می‌رسد.  

فاطمه نائینی‌زاده ادامه داد: این طرح در ۶ مرحله شامل تولید و پرورش مولد بوقلمون، جوجه کشی، کشتارگاه، کارخانه دام، ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه اجرا و در مجموع ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح زنجیره‌ای هزینه می‌شود.  

وی سرانه مصرف گوشت بوقلمون در کشور را حدود ۷۰۰ گرم عنوان کرد و گفت: این رقم سرانه باید به ۲. ۵ کیلو برسد که نیاز به ایجاد واحدهای تولیدی و زنجیره‌ای است.  

سرمایه‌گذار طرح تولید بوقلمون گوشتی ۲۰ هزار قطعه‌ای ادامه داد: از طرفی به دلیل نبود مراتع و چرای دام، برای تامین پروتئین در کشور با مشکل مواجه هستیم که بوقلمون بهترین طیور برای تامین پروتئین مورد نیاز و غذای سالم در کشور است.  

نائینی‌زاده وجود فسفر، کلسیم، آنتی اکسیدان و کلسترول پایین را از ویژگی‌های غذایی گوشت بوقلمون عنوان و بیان کرد: این طرح نخستین طرح زنجیره‌ای کامل تولید گوشت بوقلمون در کشور است که برای تکمیل نیاز به حمایت داریم.  

وی همچنین خواستار اختصاص کد آی. آر (IR) برای کشتارگاه بوقلمون شد و گفت: این کد یک برند جهانی است و در حال حاضر کشتارگاهی در کشور با این کد نداریم.  

مدیرعامل مجتمع صنعت ماکیان گستر پرگاس ادامه داد: هم‌اکنون درخواست‌های زیادی از کشورهای مختلف همچون ارمنستان، بلاروس، گرجستان و امارات داریم، اما به دلیل نداشتن کشتارگاهی با کد جهانی با مشکل مواجه‌ایم.  

نائینی‌زاده با بیان این‌که تجار خارجی آماده عقد قرارداد با ما هستند افزود: این آمادگی را داریم که در زمینه تولید همبرگر، سوسیس، کنسرو و صنایع تبدیلی گوشت بوقلمون تولید و صادرات داشته باشیم.  

وی ابراز امیدواری کرد: با تامین گوشت ۲۰ هزار قطعه‌ای بوقمون، پس از مرحله مادر و ایجاد کشتارگاه به تولید ۱۰۰ هزار قطعه‌ای برسیم.  
 

کد خبر 468917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha