مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: به زودی ۱۳دستگاه شتاب‌نگار آنلاین زلزله در برخی شهرهای استان نصب می‌شود.

دستگاه شتاب‌نگار آنلاین زلزله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی گیلان، ماکان پدرام با اعلام این خبرگفت: این دستگاه‌ها در شهرهای رشت، لاهیجان، تالش، آستارا، رودبار، رضوانشهر، حویق، ماسوله، چابکسر، دیلمان، خشک بیجار، جیرنده و زیاز نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

این درحالیست که پیش از این نیز ۱۷ دستگاه آنالوگ شتاب‌نگار در مناطق مختلف استان نصب بوده که در مجموع وسعتی بیش از سطح استان را پوشش می‌دهند.

وی افزود: نصب این دستگاه درهفته گذشته در شهرهای رشت، لاهیجان، رودبار، جیرنده، خشکبیجار، چابکسر به عنوان اولین شهرهای استان انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است، گفت: دستگاه شتاب‌نگار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاعاتی را به اداراتی همچون شرکت گاز و برق ارسال می‌کند، تا نسبت به قطعی انشعابات اقدام و از بروز حادثه و کاهش خسارات زلزله و کمک نماید.

همچنین این دستگاه پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به استفاده از نقشه‌های لرزش (Shake Map) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد.

پدرام با بیان اینکه ماهیت این دستگاه‌ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، افزود: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در استان را فراهم می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان افزود: از مجموع یک هزار و ۲۲۰ ایستگاه شتاب‌نگاری کشوری، استان گیلان با نصب ۱۳ ایستگاه آنلاین و ۱۷ دستگاه شتاب‌نگار آفلاین ۳۰ ایستگاه را در اختیار دارد.

کد خبر 468900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha