دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: طی بارش‌های مؤثر هفته گذشته و اواسط آذرماه دو سیلاب ورودی در سد کرخه به‌طور کامل مهار شد.

کرخه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، داریوش بهارلویی با اعلام اینکه دو سیلاب با دبی حداکثر لحظه‌ای ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه طی چند روز اخیر توسط سد کرخه مهار شده است، افزود: بارش‌های اخیر، بیشترین اثر را بر روی حوضه‌های کرخه و دز داشته است و در سایر سدها و حوضه‌ها نیز شاهد افزایش رواناب بوده ایم.

وی تصریح کرد: بارش‌های دهه دوم آذر ماه، بخشی از کمبود ورودی‌های آب را جبران کرده ولی همچنان نسبت به شرایط طبیعی قابل‌انتظار، میزان آب موجود در سدها کمتر است.

بهارلویی ادامه داد: شواهد وقوع خشکسالی ملایم هیدرولوژیکی در حوضه‌های آبریز قابل رصد بوده که تشدید و یا تضعیف آن بسته به وقایع بارشی در ماه‌های آینده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: تاکنون میزان ورودی آب به مخازن سدهای استان خوزستان دو میلیارد و ۵۱۶ میلیون مترمکعب بوده که به ازای آن پنج میلیارد و ۳۹ میلیون مترمکعب آب برای مصارف مختلف رها گشته است که این ارقام بیانگر استفاده حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب از حجم استراتژیک و ذخایر سدها از ابتدای شروع سال آبی تا اواسط آذرماه است.

بهارلویی در پایان اظهار کرد: در شرایط فعلی تاب‌آوری رودخانه کرخه در پایین‌دست سد، ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است که درنتیجه هر جریان ورودی و خروجی بیش از این میزان می تواند موجب آب‌گرفتگی مناطقی از مسیر رودخانه شود؛ اگرچه اقدامات مناسبی برای افزایش تاب‌آوری رودخانه کرخه با ترمیم و تحکیم سیل بندها در حال اجرا بوده که می تواند کمک شایان توجهی به مدیریت سیلاب در صورت وقوع کند.

کد خبر 468899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha