دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد گفت: منابعی که در شهر مشهد باعث آلودگی هوا می‌شود شامل تردد خودروها، نیروگاه‌ها، سوخت‌های فسیلی، فرودگاه مشهد و راه‌آهن است.  

آلودگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد حاجیان‌شهری اظهار کرد: بر اساس آمار در شهر مشهد استان خراسان رضوی ۶ میلیون خودرو که شامل خودروهای شخصی و حمل‌و نقل عمومی‌ست، تردد می‌کند.  قوانین زیادی در حوزه کنترل آلاینده‌ها تصویب شده که آخرین آن قانون هوای‌ پاک است، اما متاسفانه این قوانین هیچ‌کدام بازدارنده نبودند و نمی‌توان بر اساس اجرای قوانین آلاینده‌های هوا را در سطح شهرها کنترل کرد.

وی افزود: در شهرهای بزرگ ۷۰ درصد خودروها تک‌سرنشین هستند و متاسفانه سیاست‌های ما نیز مردم را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد:  ۷ سال از برنامه چهارم توسعه کشور می‌گذرد، اما بودجه‌های زیادی در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی نداشته‌ایم، البته کمک‌های ناچیزی شده است. در فصل‌ پاییز و زمستان به دلیل برودت هوا، عدم سرویس‌دهی مناسب حمل‌ونقل عمومی و کافی‌نبودن تعداد آن، مردم از خودروهای شخصی بیشتر استفاده می‌کنند، در نتیجه میزان آلودگی هوا دراین  فصل بیشتر است. آمارهای آلودگی هوا بیشتر مربوط چهار ماه آخر سال است.

حاجیان‌شهری ادامه داد: با توجه به قوانین و امکانات موجود و یک‌سری سیاست‌گذاری‌ها با کمک ۱۸ دستگاه متولی کنترل آلودگی هوا و همچنین مدیریت شهری، استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنیم تا با انجام اقدامات درست اجازه ندهیم، سطح آلودگی هوا به حدی برسد که مجبور به تعطیلی مدارس شویم.  

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم با انجام سه فعالیت باعث کاهش آلودگی هوا در شهرها شویم؛ ابتدا تخصیص بودجه که در این زمینه دولت باید به ما کمک کند، زیرا بودجه‌های شهرداری جوابگو نیست. همچنین باید تلاش کنیم تا هرچه سریع‌تر سطح استاندارد در سیستم حمل‌ونقل عمومی را بالا ببریم. دوم نگاه عمل‌گرایی شهرداری‌ست و سوم پیگیری مدیریتی و هماهنگی بین دستگاه‌هاست که باید به زودی اتفاق بیفتد.  

عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک تاکید کرد: منابعی که در شهر مشهد باعث آلودگی هوا می‌شود شامل تردد خودروها، نیروگاه‌ها، سوخت‌های فسیلی، فرودگاه مشهد و راه‌آهن است. در کشورهای پیشرفته جهان اتوبوس‌های وجود دارد که سوخت‌های استاندار آن‌ها یورو ۶ است اما متاسفانه اتوبوس‌های ما هنوز یورو ۴ هم نیست. در ایران امکان خرید چنین اتوبوس‌های وجود ندارد، زیرا سوخت این مدل اتوبوس‌ها را نداریم.  

حاجیان‌شهری افزود: خانواده‌ها باید ترغیب شوند تا برای رفت‌و آمد فرزندان خود به مدارس از سرویس استفاده کنند. ما باید سرویس مدارس خود را لحاظ امنیتی بالا ببریم وکمک مالی بیشتری برای آن‌ها در نظر بگیرم.

عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک ادامه داد:  تقویت مسیرهای دوچرخه که البته شهرداری مشهد در این زمینه یک‌سری اقدامات را انجام داده است. همچنین در نظرگرفتن کارت‌های هوشمند با یارانه ویژه برای دانش‌آموزان تا از وسایل حمل‌و نقل عمومی بیشتر استفاده کنند که در این زمینه نیز دولت باید کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سرویس ادارات باید با امکانات و خدمات خوب احیا شود. باید معاینه فنی خودروها به صورت جدی دنبال و هر شش ماه یک‌بار انجام شود و خوردوسازها نیز به سمت کاهش مصرف سوخت برده شوند.

حاجیان‌شهری تصریح کرد: باید به سمت اقتصادی‌شدن پیش برویم. رفت‌وآمد با وسایل نقلیه به جای خودروهای شخصی را وارد زندگی مردم کنیم که اگر اقدامات موثر انجام دهیم سطح ترافیک کاهش پیدا خواهد کرد و آلودگی هوا نیز کم خواهد شد.

کد خبر 468844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha