معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: با حرکت جدی‌ که شهردار تهران در زمینه هوشمندسازی شهر شروع کرده است، مطمئنم اتفاقات خوبی در آینده می‌افتد چرا که تفاهمات خوبی با شهرداری تهران داریم.

سورنا ستاري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، گفت: شهر هوشمند یک سیستم عامل است که بر روی سخت‌افزار شهر نصب می‌شود و کل هویت سخت‌افزار را نیز تغییر می‌دهد. ما می‌خواهیم خودمان این موضوع را پیش ببریم و به معنای واقعی آن را بومی‌سازی کنیم.

وی افزود: شهر هوشمند این قدرت را به شهرداری خواهد داد که صاحب واقعی شهر شود؛ شهرداری الان صاحب آن‌چیزی نیست که در شهر اتفاق می‌افتد. صحبت‌هایی که در حال حاضر در مورد شهر هوشمند شکل می‌گیرد، شبیه مباحثی است که در مورد تاکسی‌های اینترنتی شکل گرفته بود؛ همان موقع به مخالفان این مسیر می‌گفتم واقعا فکر می‌کنید می‌توانید جلوی این جنبش را بگیرید؟

ستاری در ادامه به اهمیت موضوع آموزش پرداخت و گفت: در آینده با آموزش تا لحظه مرگ مواجه خواهیم بود و ‌پلتفرم این آموزش نیز شهرها هستند. در آینده این شهرها هستند که سرنوشت زندگی مردم را تعیین می‌کنند و شهرها در آینده پلتفرم‌های آموزش هستند. دانشگاه‌ها باید بدانند اگر بخواهند با همین دست‌فرمان حرکت کنند، مشکل ایجاد می‌شود؛ اینکه عده‌ای هر روز صبح وارد یک مرکز شوند و چیزهایی بخوانند که ربطی به جامعه و آینده ندارد، محکوم به شکست است. ما راجع به نواحی نوآوری شهری و کارخانه‌های نوآوری شهری صحبت می‌کنیم. در کنار این‌ها امثال تاکسی‌های اینترنتی و ... به وجود می‌آید.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: ما می‌خواهیم شهرداری به جای کسب درآمد از محل فروش تراکم، از طریق شهر هوشمند منابعش را تامین کند. در کمتر جای دنیا شهری را با ویژگی‌های تهران پیدا می‌کنید که این طور دارای ظرفیت‌های بزرگ باشد.

ستاری افزود: کسانی‌ که با این روند همراه نباشند شکست خواهند خورد. در این ۶ سال هیچ‌وقت از تاکید بر این واقعیت کوتاه نیامدم که هر کسب‌وکاری که بخواهد با  جوانان درافتد، شکست خواهد خورد. بازیگران عرصه کسب‌وکار در آینده بیشتر هم تغییر می‌کنند و اشتغال نیز به واسطه حرکت در همین مسیر است که بیشتر خواهد شد؛ کسب‌وکارهای سنتی نیز راهی ندارند جز خریدن استارتاپ‌ها و همراهی با آن‌ها.

وی تصریح کرد: با این حرکت جدی‌ که آقای حناچی در شهر شروع کردند مطمئنم اتفاقات خوبی در آینده می‌افتد چرا که تفاهمات خوبی با شهرداری تهران داریم و همیشه در هیات دولت درمورد این موضوعات با هم صحبت می‌کنیم. حرکت نواحی نوآوری که تحت ضوابط شهرداری در سطح شهر تعریف شده است به دنبال بستری است برای حضور استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها. برای توسعه این سیستم احتیاج به یک زیست‌بوم داریم. اگر برای جوانان این زیست‌بوم را فراهم کنیم، خواهیم برد و در غیر این‌صورت بازنده خواهیم بود.

ستاری ادامه داد: پیشبرد این دیدگاه فوق‌العاده که در شهرداری وجود دارد سخت است چون حرکتی که در جوانان ایجاد شده است را دیگر نمی‌توان متوقف کرد و باید با آنها همراه بود. وقتی شرایط الان با چند سال پیش مقایسه شود، متوجه می‌شویم که در گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان بازوهای نفوذ شناخته می‌شدند، اما الان همه می‌دانند که سرمایه‌های یک کشور جوانان هستند. این نکته مهم است که باید همیشه در ذهنمان نگه داریم.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: تهران طی ٢ سال گذشته جزو ۵۰ شهر نوآور جهان بوده است. این پتانسیل نشان می‌دهد که تهران می‌تواند جزو شهرهای پیشرو در این حوزه باشد. امکانات ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور کامل در اختیار شهرداری‌ قرار دارد و می‌توانیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا یک اکوسیستم خوب برای پیشرفت در این مسیر بسازیم.

کد خبر 468839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha