مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

وجود دلالان، در کنار کسب درآمد کشاورزان و نقدینگی حاصل از فروش پسته دامغان به صورت تازه‌خوری، از عوامل اصلی استقبال‌نکردن کشاورزان و سرمایه‌گذاران از حضور این محصول در بورس کشور است.

پسته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دبیر انجمن پسته استان سمنان ابراز داشت: با وجود تلاش‌های چندسال اخیر، هم چنان فرهنگ لازم برای زمینه‌سازی پذیرش بورس از سوی کشاورزان انجام نشده است و عمده پسته‌کاران، رغبتی برای حضور در بورس ندارند.

منصور عباسیان ادامه داد: برای حضور پسته در بورس کالا امسال چهار نفر از باغداران اعلام آمادگی کردند که با توجه به قیمت مناسب پسته در بازار فروش، باز هم نقدینگی بازار را به جای بورس انتخاب کردند.

وی اظهار داشت: بورس پسته خدمتی جدید برای باغداری نوین است که نیازمند اعتمادسازی و حمایت از چندین نفر برای پیش قدم شدن در این عرصه است.

عباسیان گفت: ۶۰ نفر در شهرستان دامغان دارای کارت بازرگانی هستند و فعالیت‌هایی چون فرآوری، صادرات، واردات و فروش عمده پسته را دنبال می‌کنند که باید از ظرفیت این افراد برای پیشبرد اهداف در حوزه بورس استفاده کرد.

وی افزود: صندوق حمایت از توسعه کشاورزی و انجمن پسته با همکاری هم و ارائه جذابیت‌های بازار بورس به پسته‌کاران، سعی می‌کنند تا بورس پسته را فعال کنند که برای این راه نیازمند حمایت باغداران هستیم.

عباسیان اضافه کرد: استان سمنان با توجه به قرار داشتن در مسیر زائران آستان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و محور ارتباطی شمال به جنوب، از موقعیت جغرافیایی خوبی برای فروش پسته در بازارهای محلی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بازار مطلوب فروش محصول، بسیاری از باغداران معتقدند محصول خود را در بازارهای محلی به فروش برسانند تا بتوانند از نقدینگی سریع آن بهره‌مند شوند.

دبیر انجمن پسته استان سمنان تصریح کرد: معامله در بورس راهی مثبت و اثر بخش است که در شفافیت قیمت و تضمین پول باغدار نقش مهمی را ایفا می‌کند، حضور پسته در بورس علاوه بر رسیدن به جایگاه مطلوب می‌تواند با معرفی این محصول در معاملات جهانی، ایران را به کشور اول صادرکننده پسته جهان تبدیل کند.

  • رونق بازار بورس پسته، نیازمند نشست‌های تخصصی 

دبیر جشنواره ملی پسته ایران(دامغان) نیز به اهمیت ورود پسته به بورس اشاره کرد و گفت: توجیه پسته‌کاران به سود ناشی از ورود این محصول به بورس می‌تواند این محصول راهبردی را به خوبی در سطح جهان معرفی کند.

وی افزود: در سال گذشته بازار بورس، پذیرش پسته را در دستور کار خود قرار داد که باتوجه به نرسیدن به حد نصاب ورود و خروج این محصول، این محصولات از تابلوی بورس خارج شد.

زارع زاده بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه جشنواره پسته بهانه‌ای است تا مسوولان این امر بتوانند زمینه لازم را برای کشاورز فراهم و با برگزاری دوره‌های آموزشی مداوم و پیوسته، این امر را محقق کنند.

 دبیر جشنواره ملی پسته ایران-دامغان تصریح کرد: هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های تخصصی هستیم تا بتوانیم با معرفی پسته در بازار بورس و رونق این محصول، پسته دامغان را به جایگاه اصلی خود که همان صادرات حداکثری است برسانیم.

طبق آخرین آمار از گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات پسته ایرانی از سال ۱۳۹۲تا ۱۳۹۵ سهم ۲.۲ درصدی از ارزش کل صادرات کشور را داشته است. همچنین در سال ٩٥، بیش از ٦٩ هزار و ١٥٤ تن پسته تازه، خشک کرده، پسته با پوست و بدون پوست همچنین خلال پسته به کشورهای مختلف

جهان صادر شده است. نکته دیگر اینکه با صادرات این محصول در سال ٩٥، درآمد ٦٣٦ میلیون و ٢٨٤ هزار و ٣٨١ دلاری نصیب کشور شده است. ارزش ریالی این میزان صادرات نیز بالغ بر ٢ هزار و ٤٥ میلیارد و ٤٤٥ میلیون و ٣٥ هزار و ٦٩٦ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

آمارها حکایت از این دارند که پسته ایرانی به بیش از ٦٤ کشور جهان صادر می‌شود که بیشترین سهم خرید بازار پسته ایران به کشورهایی از جمله ایالات متحده آمریکا، آلمان، اوکراین، قطر، شیلی، استرالیا، انگلستان، ایتالیا و فرانسه می‌رود.

کد خبر 468753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha