چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان‌ دیده‌بان حقوق بشر مدعی شد مقامات چینی ظرف روزهای گذشته در تبت صدها تن را بازداشت کرده‌اند.

خبرگزاری سوئیس از پکن گزارش داد، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد بر اساس گزارش‌های تایید نشده بیش از صدها تن بازداشت شده‌اند.

یکی از همکاران جبهه بین‌المللی تبت نیز امروز (چهارشنبه 29 اسفند) گفت در لهاسا بیش از صدها مورد بازداشت گزارش شده است.

رییس گروه دانشجویان تبتی آزاد در پکن گفت به دلیل مخدوش بودن اطلاعات سخت است تا بتوان آنچه جریان دارد را درک کرد. در تبت و مناطق مرزی احتمالا صدها و شاید هزاران بازداشت صورت گرفته است.

خبرگزاری شینهوا نیز امروز به نقل از دولت پکن اعلام کرد بیش از یکصد تظاهرکننده تبتی خود را به مقامات معرفی کرده‌اند. مقامات چین تا نیمه شب دوشنبه ضرب‌الاجلی تعیین کرده بودند که تظاهرکنندگان خود را تسلیم کنند. به این افراد وعده تخفیف مجازات داده شده بود.[فرصت دولت چین به جدایی‌طلبان تبتی]

روز جمعه پس از یک روز تظاهرات در شهر با قدمت لهاسا درگیری‌های خشونت‌آمیزی بال گرفت. دلیل این تظاهرات چهلمین سالگرد قیامی در لهاسا بود که علیه «اشغالگران چینی» بر پا شده بود. این تظاهرات به دیگر مناطق چین نیز گسترش یافت که در آنجا تبتی تبعیدی بسیاری به سر می‌برند.

در مجموع بر اساس اعلام پارلمان تبتی‌های در تبعید یکصد و شاید صدها تن در جریان این تظاهرات کشته شده‌اند. اما دولت چین تعداد کشته‌شدگان را 13 تن اعلام کرده است.[ادعاهای نخست‌وزیر چین علیه دالایی لاما]

کد خبر 46871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز