سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در منطقه خاور نزدیک و میانه گفت: ۱۳۶ روزنامه‌نگار طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی در مخاصمات جهانی کشته شدند.

خبرنگاری بحران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سارا الزوفری روز یکشنبه در کارگاه آموزشی بین‌المللی اصول حاکم در ارتباطات بشردوستانه و آشنایی با اصول و نهضت بین‌المللی صلیب سرخ هلال احمر، افزود: روزنامه‌نگار باید بداند که در صورت دستگیری اسیر جنگی محسوب می‌شود یا خیر؟ باید هر آنچه که احساس امنیت می‌دهد را بشناسد.

وی تاکید کرد: خبرنگار باید  برای رفتن به خط مقدم از نظر ذهنی، روانی و جسمی آماده باشد و مدارک شناسایی لازم را به خود همراه داشته باشد. از تجهیزات ایمنی، جلیقه ضدگلوله، لباس یا یونیفرم مشخص رسانه استفاده کند و غذای کامل، آب آشامیدنی سالم و غیره را همراه داشته باشد. همچنین روزنامه‌نگاران می‌توانند بوسیله خط داغ جمعیت صلیب سرخ  گمشدن و مفقودی خود را اعلام کنند.

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در منطقه خاور نزدیک و میانه گفت: هر چه بر اجرای حقوق بین‌الملل بشردوستانه اصرار کنیم درد و رنج‌ها کاهش پیدا می‌کند. شاید کار چندانی پیش نرود اما هر وقت به منطقه‌ای که غیرقابل دسترسی است، دسترسی پیدا کنیم موفقیت و کارهای مثبت بیش‌تری اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در منطقه خاورمیانه افراد بسیاری به اطلاعات دسترسی ندارند و روزنامه‌نگاران آموزش‌دهندگانی هستند که آنان را مطلع می‌کنند. پس برای این که خبرنگار خوب عمل کند باید به حقوق و قانون آگاه باشد.

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در منطقه خاور نزدیک و میانه با تاکید بر اینکه روزنامه‌نگاران معلمان مردم هستند، تصریح کرد: بر همین اساس باید نسبت به اصطلاحات حقوقی آگاهی داشته و آموزش ببینند، چراکه هر واژه حقوقی جنبه‌ای دارد و باید بجای خود بکار برود.

الزوفری درباره آخرین اخبار وضعیت بشردوستانه در خاورمیانه توضیح داد: در حال حاضر هشتاد درصد مخاصمات جهان در خاورمیانه اتفاق می‌افتد.

کد خبر 468709
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha