چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سینماها در ایام نوروز میزبان فیلم‌هایی از پریسا بخت‌آور، قاسم جعفری، سیروس الوند و رضا میر‌کریمی هستند.

صاحبان این فیلم‌ها از طرفی به خاطر به دست آوردن اکران نوروزی و اینکه در میان سیل فیلم‌های متقاضی برنده شده‌اند خوشحالند اما از سوی دیگر دو نگرانی دارند اینکه هر کدام از این فیلم‌ها در رقابت با دیگر فیلم‌های اکران نوروزی چه وضعیتی دارند و دیگر اینکه آیا مخاطبان، سینما رفتن را به خانه ماندن و تماشای صد فیلم سینمایی نوروز ترجیح می‌دهند یا خیر. صاحبان فیلم‌های نوروزی هر یک در گفت‌وگو با فارس از فیلم‌های خود دفاع کرده و آنها را به مخاطبان سینما پیشنهاد می‌دهند.

سهم اکران فیلم‌های جشنواره‌ فجر در ایام نوروز، تنها یک فیلم است؛ به همین سادگی رضا میر‌کریمی که به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره‌ بیست و ششم فیلم فجر هم معرفی شد.

این فیلم با بازی هنگامه قاضیانی، مهران کاشانی و نیره فراهانی در جشنواره‌ سپری شده علاوه بر بهترین فیلم، سیمرغ‌های بهترین بازیگری و فیلم‌نامه را هم دریافت کرد.

میر‌کریمی که آخرین فیلم به نمایش درآمده‌اش خیلی دور خیلی نزدیک در سال 84 است، آقایان را به تماشای فیلم تازه‌اش دعوت می‌کند: عده‌ای تصور می‌کنند مخاطب اصلی «به همین سادگی» خانم‌ها هستند اما من به شدت به آقایان توصیه می‌کنم این فیلم را ببینند، چرا که پیام اصلی فیلم متعلق و مربوط به آقایان است.

دایره زنگی مفرح برای نوروز

دایره زنگی اولین ساخته‌ بلند سینمایی پریسا بخت‌آور و با فیلم‌نامه‌‌ای از اصغر فرهادی برنامه نوروزی گروه سینمایی قدس است.

سید جمال ساداتیان تهیه کنندگی این فیلم را برعهده داشته است و مهران مدیری، باران کوثری، صابر ابر، امین حیایی، بهاره رهنما، امید روحانی، محمدرضا شریفی نیا، گوهر خیراندیش، نیلوفر خوش خلق و نگار فروزنده بازیگران این فیلم هستند.

جمال ساداتیان معتقد است که دایره زنگی فیلم مفرحی برای ایام نوروز است و می‌گوید: قرار است مردم در ایام نوروز، وقت شاد و مفرحی داشته باشند و در این مقطع، نه تنها فیلم بلکه هر کار دیگری که بتواند لبخندی را به لب مردم بنشاند و موجب شادابی مردم شود، قطعا کار موفقی خواهد بود.

ساداتیان در مورد رقابت فیلم‌های مختلف در اکران نوروزی نیز معتقد است: بالاخره ژانرهای مختلفی ممکن است در اکران نوروزی در رقابت باشند که این اتفاق خوبی برای سینمای ماست چرا که موجب خواهد شد تا هر ژانری سلایق خاص خودش را جذب کند.

دایره زنگی درباره دختر و پسری است که تنها تا پایان روز فرصت دارند هزینه تعمیر ماشینی را که با آن تصادف کرده‌اند، تامین کنند. این دو به ناچار راهی خانه‌ای در شمال شهر می‌شوند تا با کاری که انجام می‌دهند، پول مورد نیاز را تامین کنند.

مجنون لیلی، سالم و شریف

جدیدترین ساخته سینمایی قاسم جعفری بعد از «ماه مهربان»، «قاصدک»، «بازنده»، «گرگ و میش» در قالب یک اثر عاشقانه به‌ نام «مجنون لیلی» در گروه آفریقا به نمایش درخواهد آمد. در «مجنون لیلی»، محمدرضا گلزار، حامد بهداد، الناز شاکر‌دوست، حمید گودرزی، نیما شاهرخ‌شاهی بازی کرده‌اند. این فیلم عاشقانه‌ای است که داستان آن از یک صبح تا شب در کلانشهر تهران اتفاق می‌افتد و شخصیت‌های فیلم در بستر حوادث قصه هر کدام به دیدگاه جدیدی از عشق و دوست داشتن می‌رسند و این فیلم‌نامه توسط فرهاد طب‌نوری و مسعود صحت به نگارش در آمده است.

قاسم جعفری سال 84 که فیلم «گرگ و میش» را اکران کرده است، حال بعد از دو سال، قرار است آخرین ساخته سینمایی‌اش «مجنون لیلی» را به نمایش بگذارد. کارگردان «مجنون لیلی» نیز در دفاع از فیلمش می‌گوید: این فیلم، ضمن اینکه سالم و شریف است، مخاطبان انبوه و خوبی از طیف بینندگانی خواهد داشت که فیلم‌ها را برای دیدن گزینش می‌کنند.

اساسا نه خیلی سینمای مفصلی داریم و نه امکانات ویژه‌ای برای نمایش اما نوروز امکان نسبتا خوبی برای نمایش عمومی فیلم‌ها است و احساسم این است که «مجنون لیلی» فیلم پرمخاطبی است و آن ویژگی‌هایی که مخاطب را جذب می‌کند،داراست؛ ضمن اینکه فیلم سلامت و شریفی است.

نوع قرارگرفتن فیلم‌ها در اکران نوروز 87 در کنار هم خوب است. فیلم‌هایی داریم که خاص‌تر و ویژه‌تر هستند مثل «به‌همین سادگی» که هنرپیشه زیادی ندارد اما جذابیت‌های خاص خودش را برای مخاطب دارد. البته من هیچ کدام از دیگر فیلم‌هایی را که در ایام عید اکران می‌شود، ندیده‌ام اما براساس شنیده‌هایم می‌گویم که این فیلم‌ها از تنوع خوبی برخوردارند و به عبارتی دیگر، در اکران نوروز 87، برای هر ذائقه‌ای فیلم وجود دارد که این به‌نظرم خیلی مهم است.

جعفری با بیان این که  در اوایل عید که با موج فیلم‌ها و سریال‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود روبه‌رو هستیم احتمال دارد این تعداد زیاد فیلم و سریال، به اکران سینماها لطمه بزند،می‌گوید: به‌نظرم بخشی از این قضیه به‌خود فیلم‌ها برمی‌گردد که امیدوارم همه فیلم‌هایی که در عید اکران می‌شوند، به موفقیت برسند، چون همه این فیلم‌ها، فیلم‌های خوبی هستند، دارای سلامت هستند، توسط کارگردان‌های خوبی ساخته شده‌اند، ترکیب‌ بازیگران و قصه‌های خوبی هم دارند و همچنین متنوع و متفاوت هستند. در کل، بهار فصل خوبی است و همان طور که فصل رویش جوانه‌هاست، امیدوارم که  برای سینمای ما هم خوب و پررونق باشد. فکر می‌کنم مخاطب برود فیلم را ببیند چون فیلم مؤلفه‌هایی دارد که بییننده خاص و عام را به سمت خود می‌کشاند.

من شک ندارم که این فیلم هم مخاطبان انبوه و خوبی خواهد داشت و قطعا مخاطبانش مخاطبان با‌شعوری خواهند بود، یعنی کسانی که فیلم‌ها را برای دیدن گزینش می‌کنند.

زن دوم و تجربه آزادی

سیروس الوند با هفدهمین فیلم سینمایی‌اش «زن دوم» که فیلم‌نامه آن براساس کتابی به همین نام  و به نوشته‌ فرشته طائرپور و مینو کریم‌زاده ساخته شده است، اولین اکران سینما آزادی را در ایام نوروز دارد.

این فیلم با بازی نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، امیر آقایی، آناهیتا نعمتی، سحر زکریا و مهتاج نجومی ساخته شده است و در خلاصه داستان آن آمده است: زندگی عاشقانه مهتاب با رسیدن خبری به بحران کشیده می‌شود، آدمهایی از گذشته‌ای فراموش شده پا به ماجرا می‌گذارند که هر یک تعریفی متفاوت از عشق و حق با خود آورده‌اند. حادثه بر همه چیز سایه می‌افکند. بهرام و مهتاب در موقعیت انتخابی دشوار قرار می‌گیرند، انتخاب میان خود و دیگری، عشق و خودخواهی، خواستن و نخواستن.

این روزها تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ این فیلم با شعار «آزادی را با زن دوم تجربه کنید» از مخاطبانشان می‌خواهند که سالن خاطره‌انگیز سینما آزادی را با نمایش زن دوم تجربه کنند.
الوند در مورد نمایش عمومی فیلم «زن دوم» در اکران نوروز 87 می‌گوید: شنیده‌ام فیلم‌های دیگر، کمدی و قشنگ و مردم‌پسند هستند اما فیلم ما یک فیلم جدی عاشقانه است و یک مقدار هم به تلخی ممکن است بزند، در این شرایط نمی‌دانم تکلیف نمایش عمومی این فیلم چه می‌شود. البته اگر این فیلم بیشتر از بقیه بفروشد، این بدان معنا است که تماشاگر سال 87 نسبت به گذشته، یک تکانی خورده است! البته ما برای نمایش فیلم «زن دوم» تعداد کمی سالن داریم. ما اکران فیلم را با هفت سینما شروع می‌کنیم، درصورتی که رقبای دیگر حدود 20 سینما دارند!

الوند می‌گوید: درست است که ما «سینما آزادی» را در اختیار داریم، ولی در حال حاضر سالن اصلی سینما آزادی 450 صندلی دارد و فعلا فقط یک اسم زیباست. خوب است که افتتاح این سینما با «زن دوم» صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه این سالن، سالن سر گروه ما است، گنجایش آن برای ما که سالن‌های کمی را در اختیار داریم، اندک است و با این اوصاف، طبیعی است که بالانس فروش‌ فیلم‌ها به هم بریزد.

این کارگردان معتقد است: هیچ فاکتوری برای موفقیت فیلم‌ها در عید نوروز 87 وجود ندارد و اکران عید نوروز، هیچ تفاوتی با مقاطع دیگر زمانی ندارد. البته یکسری محاسن دارد و یکسری معایب. در این ایام تلویزیون هم شب و روز دارد فیلم سینمایی نشان می‌دهد و پر از برنامه است. از طرفی هم عده‌ای به سفر می‌روند و یک عده هم گرفتار دید و بازدید هستند و اینطور نیست که فکرکنیم عید یک موقعیت اکران ویژه است بلکه براساس اکران سال‌های مختلف، معمولا بعد از ده الی دوازده روز وضع اکران نوروزی خوب می‌شود.

وی ادامه داد: با این اوصاف، تصور من بر این است که «زن دوم» در اکران عمومی فیلم موفقی شود.

کد خبر 46870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز