یک زن بریتانیایی که هنگام کوه‌پیمایی در اسپانیا دچار ایست قلبی شده بود پس از ۶ ساعت احیای قلبی به زندگی بازگشت.

Audrey Mash 2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پزشکان در بیمارستان وال دهبرون در بارسلونا اعلام کردند اودری مش ۳۴ ساله با شوهرش کوه‌های پیرنه کاتالان در حال راهپیمایی بودند که در میانه طوفان برف گیر کردند.

مش دیگر نتوانست راه برود و هشیاری‌اش را از دست داد. شوهرش به دوستانشان زنگ زد و آن‌ها یک گروه امداد برای پیدا کردن آن‌ها فرستادند، اما عملیات نجات به دلیل آب‌وهوای بد به تأخیر افتاد.

مش دچار هیپوترمی شدید (افت شدید دمای بدن) شد و دمای بدنش به زیر ۱۸ درجه سلسیوس رسید. هنگامی در نهایت او را به بیمارستان رساندند، علائم حیاتی‌اش (ضربان قلب و تنفس) از بین رفته بود.

اما پزشکان هنوز امیدوار بودند که بتوانند او را نجات دهند.

دکتر ادواردو آرگودو یکی از پزشکان گفت: «گرچه هیپوترمی داشت اودری را می‌کشت، اما از طرف دیگر جان او را هم نجات داده بود، زیرا بدنش و بالاتر از همه مغزش را در امان نگه‌داشته بود. اگر او با دمای طبیعی بدن برای چنین مدتی ایست قلبی کرده بود، ما جواز مرگش را صادر کرده بودیم.»

پزشکان توانستند با یک «ماشین اکسیژن‌رسانی غشایی خارج بدنی» (ماشین قلب و ریه مصنوعی) کارکرد قلب و ریه‌های از کارافتاده او را برایش انجام دهند. در مدتی که مش به این ماشین متصل بود، اکسیژن به مغز مش می‌رسید و پزشکان در حال درمان او بودند.

به گفته پزشکان شش ساعت ایست قلبی طولانی‌ترین مدت ایست قلبی است که تابه‌حال در اسپانیا ثبت شده است.

مش پس از به هوش آمدن و بهبودی به خبرنگاران گفت هیچ‌چیز را از این مدت به یاد نمی‌آورد.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «من واقعاً نمی‌دانم در این یکی دو روز چه اتفاقی افتاد، وقتی بیدار شدم دیدم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستم.»

مش که معلم زبان انگلیسی است بیش از دو سال است در بارسلونا زندگی می‌کند. او به رسانه‌ها گفت منتظر برگشتن به زندگی عادی و حتی از سر گرفتن دوباره کوه‌پیمایی است.

کد خبر 468690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha