مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت که بر اساس بررسی‌های انجام شده یکهزار کیلومتر از مسیر رودخانه‌های اصلی و فرعی استان آسیب‌پذیر است.

مسیر رودخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مازندران ۱۲۰ رشته رودخانه اصلی و فرعی به طول پنج هزار کیلومتر دارد که مسیر بیشتر آنها از مناطق شهری و روستایی عبور می‌کند. آب مورد نیاز حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان هم از این رودخانه‌ها تامین می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات رودخانه‌های مازندران داشتن سردهنه‌های سنتی است که با بالا آمدن آب، بستن آن دشوار شده و سبب می‌شود تا آب وارد زمین‌های کشاورزی و منازل مردم شود و خسارت‌های سنگینی بر جای بگذارد.

همچنین بیشتر پل‌های ساخته شده بر روی رودخانه‌های مازندران دارای عرض کم با گوشواره‌های افتاده هستند که باعث می‌شود در زمان افزایش بارندگی، سیلاب و رسوبات ناشی از آن در این محدوده‌ها انباشته شده و آب اضافی وارد معابر و خیابان‌ها شود.

به گزارش یکشنبه هفدهم آذر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، ابراهیم یخکشی با تشریح آخرین وضیعت لایروبی رودخانه‌های استان، گفت که بعد از سیل اواخر سال گذشته و اوایل امسال، ۱۷۳ کیلومتر از نقاط آسیب‌پذیر در رودخانه‌های مهم استان مانند چشمه کیله، تلار، تجن و بابلرود شناسایی و اصلاح و لایروبی شود.

وی افزود: طبق برنامه و با بهره‌گیری از اعتبارات عمومی و ظرفیت بخش خصوصی و همچنین مشارکت مردمی، روند اصلاح و لایروبی مناطق آسیب‌پذیر رودخانه‌های استان ادامه دارد و امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال طول مسیرهای اصلاح شده را به بیش از ۲۰۰ کیلومتر برسانیم.

  • آزادسازی ۱۰۴ هکتار حریم رودخانه 

یخکشی با بیان این که علاوه بر بازگشایی مسیر رودخانه‌ها، ١٠۴ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها نیز در طی سال‌های ٩٧ و ٩٨ آزاد شد گفت که آزادسازی می‌تواند کار ساماندهی و لایروبی را تسهیل و تسریع کند.

وی ادامه داد: با توجه به سیل‌های اخیر، آزادسازی بستر رودخانه به مطالبه بخشی از مجاوران آن تبدیل شده و مشکلات اجتماعی در این زمینه را کاهش داده که در این زمینه نقش و همکاری بسیار خوب دستگاه قضایی و انتظامی بویژه دادستان‌های استان قابل ستایش است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران احداث دیواره حفاظتی را برای بعضی از بازه‌ها با هدف حفظ مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی ضروری برشمرد و گفت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون حدود ۴٢ کیلومتر دیواره حفاظتی برای رودخانه‌های استان احداث شده است.

وی هزینه ساماندهی، لایروبی، آزادسازی بستر و دیواره حفاظتی در استان را بیش از ١٢٠ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به تعدد سیلاب در استان و مناطق آسیب‌پذیر آن، انتظار می‌رود علاوه بر مشارکت بیشتر بخش خصوصی و مردم، اعتبارات عمرانی بیشتری در اختیار قرار گیرد تا ساماندهی و لایروبی با سرعت بیشتری انجام شود.

مازندران هشت سد بزرگ و کوچک و ۸۰۰ آببندان و آبگیر دارد که میانگین ظرفیت آبگیری آنها در مجموع حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.

کد خبر 468643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha