یک متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد شناسایی عوامل بیماری و درمان به موقع عفونت‌ها در جلوگیری از بروز ناباروری تاثیر بسزایی دارند.  

بارداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از علل مهم ناباروری در زنان و مردان اختلال ساختاری در سیستم باروری است این اختلال‌ها شامل چسبندگی، انسدادهای مادرزادی، درگیری رحمی، درگیری سیستم تناسلی و... می‌شود. از علل دیگری که می‌تواند به این عوارض منجر شود عفونت‌هایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.  

زهرا ثقه‌الاسلامی، متخصص بیماری‌های عفونی، در این باره گفت: ارگانیسم‌هایی از میکروب وجود دارد که ممکن است زن یا مرد به آن مبتلا شوند، البته ابتلا به آنها لزوما به معنای داشتن رابطه غیرایمن یا پرخطر نیست. مثلا عفونت آمیزشی کلامیدیا از این بیماری‌هاست که اگر به موقع تشخیص داده نشود و فرد برای درمان آن اقدام نکند می‌تواند باعث درگیری سیستم لگنی یا رحم شود و در نهایت ممکن است به ناباروری بینجامد. این فرایند در آقایان هم می‌تواند به بروز عفونت در سیستم ادراری و کلیه‌ها منجر شده و در نهایت سبب ناباروری شود.  

وی دسته دیگر ارگانیسم‌ها را ویروس‌هایی مانند HIV، هپاتیت  B، هپاتیت C و... معرفی کرد و افزود: این نوع از ویروس‌ها به خودی خود باعث ناباروری نمی‌شوند، اما با توجه به اینکه یکی از راه‌های انتقال این ویروس‌ها از طریق تماس جنسی است در صورتی که فرد مبتلا درمان نشود، مستعد بیمار کردن شریک جنسی خود است و اگر تعداد این ویروس‌ها در هر دو نفر به حد زیادی برسد، احتمال انتقال ویروس به جنین این زوج نیز بالا می‌رود.  

این عضو کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با بیان اینکه HIV درمان قطعی ندارد اما با شیوه‌های نوین پزشکی می‌توان تعداد ویروس را کنترل کرد، ادامه داد: با کنترل تعداد ویروس می‌توانیم جلو انتقال بیماری‌ را تا حدی بگیریم. این شرایط در مورد هپاتیت B و C نیز صادق است. داروهای جدید خوراکی که برای درمان این دو نوع هپاتیت تجویز می‌شود می‌تواند میزان ویروس داخل بدن را ۱۰۰ درصد به صفر برساند تا ویروس قابل انتقال به سایرین نباشد.  

ثقه‌الاسلامی خاطرنشان کرد: در بروز سایر میکروب‌ها نیز ممکن است فرد در ابتدا علائم خاصی نداشته باشد، ولی در هر حال چه در زنان و چه در مردان به محض بروز کوچک‌ترین علامت بهتر است مراجعه به پزشک به تعویق نیفتد. در خانم‌ها حتی اگر علامتی هم وجود نداشته باشد باید معاینه دوره‌ای پاپ‌اسمیر توسط متخصص زنان انجام شود تا عفونت‌ها شناسایی و به سرعت درمان شود.  

وی در ادامه به نقش ویروس‌های HPV و HSV اشاره کرد و گفت: ویروس HSV نیز از دو راه مخاط و بزاق و یا از راه جنسی منتقل می‌شود. اگر در ماه‌های اول بارداری در خانم ایجاد شود، می‌تواند به زایمان زودرس، انتقال به نوزاد، ‌سقط جنین و... منجر شود. هنگامی که ویروس HSV وارد بدن انسان می‌شود می‌تواند به شکل مزمن داخل بدن باقی بماند، اما نمی‌تواند باعث ناباروری شود مگر اینکه در گذشته ویروس HPV در بدن بیمار مزمن شده باشد و با ایجاد درگیری در دهانه رحم بیمار به ناباروری منجر شود.  

این متخصص عفونی افزود: ویروس HPV نیز انواع مختلفی دارد که همه انواع آن بدخیم نیست، ولی در کل چیزی که باعث انتقال ویروس به سایرین می‌شود رابطه نزدیک مخاطی است. اخیرا نیز با مطالعات انجام‌شده مشخص شده است امکان تلقیح این ویروس از طریق لیزر، اپیلاسیون و... در محل‌هایی که بهداشت رعایت نمی‌شود نیز وجود دارد.  

ثقه‌الاسلامی در خصوص نقش سایر عفونت‌هایی که می‌توانند باروری افراد را تحت تاثیر قرار دهند، ‌توضیح داد: هر عفونتی که داخل بدن باشد می‌تواند از طریق خون به قسمت‌های دیگر بدن برود و سایر عضوها به ویژه قسمت تناسلی را درگیر کند. راه دیگر انتقال عفونت، انتقال از طریق مجاورتی است مثلا بروز عفونت شکمی یا ترکیدن آپاندیس می‌تواند باعث انتقال مجاورتی عفونت شود.  

این عضو کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پایان از مردم خواست به محض بروز کوچک‌ترین علامتی حتما به پزشک مراجعه کنند و به هیچ عنوان از معاینات دوره‌ای غافل نشوند.  

کد خبر 468616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha