یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

رییس دانشکده کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ایران سه برابر متوسط جهانی فرسایش خاک داشته و در این زمینه رتبه اول دنیا را دارد.

فرسايش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر اکبر قویدل امروز یکشنبه ۱۷ آذر در همایش روز جهانی خاک در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور ما هر سال ۱۷ تن خاک در هر هکتار و در مجموع ۲ میلیارد تن خاک فرسایش می‌شود.

وی با بیان اینکه حفاظت خاک و آب از اصولی‌ترین پایه‌های توسعه پایدار است، اظهار داشت: فرسایش خاک بطور میانگین هر سال ۵۶ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می‌رساند.

قویدل با اشاره به اینکه فرسایش خاک عواقب جبران‌ناپذیری از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای کشور دارد، بیان‌ کرد: در معرض خطر قرار گرفتن امنیت غذایی جامعه از جمله عواقب فرسایش خاک است.

رییس دانشکده کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد نیاز غذایی بشر از خاک تامین می‌شود، افزود: هدررفت و فرسایش خاک به این سادگی قابل جبران نیست و با اینکه فرسایش خاک یک فرآیند طبیعی است اما فعالیت‌های انسانی باعث تشدید آن می‌شود.

وی گفت: با اینکه حفاظت از خاک وظیفه تمامی آحاد مردم جامعه است ولی مسئولان و متولیان باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حل این مشکل قدم‌های اساسی بردارند.

کد خبر 468590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha