استاندار کردستان گفت: ساماندهی دستفروشان از مطالبات جدی مردم است و در این زمینه نمی‌خواهیم یک شبه انقلاب کنیم بلکه باید با برنامه‌ریزی مناسب و به صورت گام به گام برای تحقق این خواسته عمومی جلو برویم.

دست‌فروشان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایرنا، بهمن مرادنیا شامگاه یکشنبه ۱۷ آذرماه در نشست بررسی ساماندهی دست فروشان و ساخت و سازهای غیرمجاز اظهار داشت:  اجرای طرح ساماندهی دستفروشان با یک برنامه‌ریزی اصولی انجام خواهد شد و همه باید به این مساله به عنوان یک فرصت نه یک تهدید نگاه کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود برخی خیابان‌های مرکزی شهر در سان مردم سنندج نیست، گفت: در اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان دنبال برخورد قهری با هیچ کس نیستیم و تمام تلاش ما ایجاد بسترهای لازم برای ساماندهی درست آن و پاسخگویی به مطالبات به حق شهروندان در این حوزه است.

استاندار کردستان فرهنگ سازی را یکی از مهمترین موضوعات در راستای اجرای موفق این طرح اعلام کرد و گفت: این فرهنگ‌سازی باید از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی با تولید محتواهای مختلف انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها با همفکری پای کار بیایند و زمینه عملیاتی کردن موفق این طرح را فراهم سازند، تاکید کرد: اقدامات تبلیغاتی و فرهنگی مورد نیاز برای اجرای طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود، ضمن اینکه تاخیر در اجرای طرح در مرکز استان را به واسطه در پیش بودن انتخابات و غیره جایز نمی‌دانم.

مرادنیا افزود: هم اکنون در مجموع۶۰۰ دست‌فروش در سطح شهر سنندج مشغول به فعالیت هستند و باید گام به گام ساماندهی این افراد در قالب بازارهای مختلفی که تعریف شده انجام شود.

وی با بیان اینکه این کار را باید با لحاظ پیوست‌های لازم شروع و به صورت گام به گام جلو ببریم، گفت: اگر افرادی در حال سوء استفاده از این بستر هستند باید با آنان برخورد و به دستگاه قضا معرفی شوند.

استاندار کردستان با تاکید بر اجرای طرح پیاده راه شهر سنندج اظهار داشت: اگر کار مطالعات این طرح تمام شده بستر اجرای آن با تامین اعتبارات لازم از ۲ محل اعتبارات استانداری و شهرداری فراهم شود.

وی اضافه کرد: استانداری کردستان از محل اعتباری که برای احداث پارک بانوان و اعتبارات سرفصل پروژه‌های بازآفرینی ۵۰میلیارد ریال را برای اجرای طرح پیاده راه سازی در اختیار شهرداری قرار خواهد داد.

مرادنیا بر استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها در این زمینه تاکید کرد و اظهار داشت: شهرداری و اعضای شورای شهر با رسانه‌ها یک ارتباط جدی برقرار و حتما رسانه ‌پای کار بیایند.

وی همچنین با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مردم به واسطه برخی بی‌توجهی‌ها آسیب‌ ببینند، گفت: اماکن عمومی که استاندارد لازم را ندارند باید تعطیل شوند تا دیگر شاهد اتفاقات تلخی که چند شب پیش در شهر سقز افتاد نباشیم.

استاندار کردستان یادآور شد: ما به عنوان استاندار، شورا و شهردار در قبال این مردم مسئول هستیم و قطعا وقتی با این بی‌توجهی‌ها مواجه می‌شوند حق دارند معترض شوند.

  • طرح ساماندهی دست‌فروشان به عنوان یک فرصت تلقی شود

معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این نشست ازوانت‌بارهای دست فروش و افزایش تعداد آنها در معابر مختلف به عنوان یکی از مشکلات جدی در سطح شهر سنندج نام برد و گفت: هر روز به صورت خزنده معابر و مسیرهای جدیدی در سیطره وانت‌های دست فروش قرار می‌گیرد.

شهرام ملکی افزود: ساماندهی وانت‌بارها و دستفروش‌ها باید به عنوان یک اولویت مهم در استان مورد توجه قرار گیرد و راهکارهایی ارائه شود که این تهدید به فرصت تبدیل شود.

وی تاکید کرد: ساماندهی وانت‌بارها و دستفروش‌ها باید به عنوان یک اولویت مهم در استان مورد توجه قرار گیرد و راهکارهایی ارائه شود که این تهدید به فرصت تبدیل شود.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان گفت: در مجموعه استانداری بر اساس درخواست شهرداری ترک تشریفات مناقصه را داده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌هایی که وجود دارد یک نفر را که در اجرای این طرح در سایر استان‌ها موفق بوده معرفی کند.

وی با تاکید بر اینکه شورای تامین یک مصوبه در راستای اجرای این طرح بدهد و گام‌های مختلف در اجرای این مصوبه ارائه شود، افزود: شهرداری تمام اطلاعات در اجرای طرح ساماندهی دستفروشان را به روز و هرجا با مشکل مواجه شدیم باید زیر نظر شورای تامین مشکل رفع شود.

  • مزایای ساماندهی دست‌فروشان برای افراد جامعه  تبیین شود

فرمانده انتظامی استان کردستان نیز با بیان اینکه مزایای طرح ساماندهی دست‌فروشان باید برای افراد جامعه  کاملا تبیین شود، گفت: اگر دست‌فروشان متقاعد شوند که اجرای این طرح در بسیاری زمینه‌ها به نفعشان است خودشان پای کار خواهند آمد.

سردار علی آزادی افزود: نقاط ضعف و قوت در اجرای طرح ساماندهی دستفروشان باید احصا و با برنامه‌ریزی کاملا کارشناسی شده در فرصت مناسبی نسبت به عملیاتی کردن این طرح اقدام شود.

وی با بیان اینکه معتقدیم با توجه به پیشرو بودن انتخابات مجلس یازدهم الان زمان مناسبی برای اجرای طرح ساماندهی دستفروشان نیست، اظهار داشت: در زمینه تبلیغات و انجام کارهای فرهنگی برای آماده سازی افکارعمومی و همچنین قانع کردن فعالان این حوزه هنوز نیاز به کار داریم و اقدامات رسانه‌ای بیشتری باید در این راستا انجام شود تا مردم دراجرای طرح پای کار بیایند.

فرمانده انتظامی کردستان تاکید کرد: زیرساخت‌های لازم به ویژه عملیات‌های روانی در این راستا باید انجام شود، نیروی انتظامی هم البته بعد از انتخابات در فرآیند اجرای این طرح در کنار سایر دستگاه‌ها خواهد بود.

  • شهرداری سنندج آمادگی کامل برای اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان را دارد

شهردار سنندج با بیان اینکه از ابتدای امسال طرح ساماندهی دست فروشان در مجموعه شهرداری سنندج مورد توجه قرار گرفت، گفت: با وجود ایکه این طرح را از شهرهای دیگر الگوبرداری و بومی‌سازی کردیم اما بنا به دلایل متعددی ابتر مانده است.

حشمت الله صیدی افزود: دست فروشان ۲ قشر هستند و تعدادی از آنان واقعا از این محل امرار معاش می‌کنند، اما این معضل برای برخی‌ها به بستری برای سوء استفاده کلان با اجاره نقاط کلیدی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح به صورت شب بازار در خیابان فرودسی و به صورت روز بازار در سایر نقاط شهر انجام شد اما با وجود تمام تلاش‌ها هنوز اجرایی نشده است.

شهردار سنندج یادآور شد: شهرداری آمادگی کامل برای اجرای طرح ساماندهی دست فروشان را دارد که البته این کار بدون حمایت دیگر دستگاه‌های اجرایی استان ممکن نمی‌شود.

وی  افزود:  پیشنهاد ما ساماندهی دست فروشان است اما اگر در این مقطع زمانی حداقل بتوانیم وانت‌های میوه‌فروشی را ساماندهی کنیم اقدام بزرگی انجام داده‌ایم.

رئیس شورای شهر سنندج نیز از دست‌فروشی به عنوان یکی از معضلات مهم در بسیاری از شهرها نام برد و گفت: موضوع ساماندهی دست‌فروشان به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها مطرح بوده و برنامه‌های متعددی در این راستا در نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود.

جلال شریعتی افزود: روز به روز شاهد افزایش دست‌فروشان و در سیطره قرار گرفتن پیاده روها از سوی آنان در مرکز استان هستیم، شهروندان از این وضعیت نگران هستند و مغازه داران هم به گونه ای ابراز نگرانی می‌کنند.

وی اظهار داشت: ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌های دست‌فروش به عنوان یکی از اولویت‌های مهم مورد توجه شهرداری و شورا است اما تحقق این مهم بدون همکاری دستگاه‌های مختلف انجام نمی‌شود.

رئیس شورای شهر سنندج افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز از بدترین مشکلاتی است که زیان زیادی به شهر وارد می‌کند اینها علاوه بر اینکه مجوز نمی‌گیرند و بدون اینکه پولی پرداخت کنند از امکانات شهری هم استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که ساخت و سازهای غیرمجاز گسترش زیادی پیدا کرده است، گفت: در زمینه گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی ظاهرا در رده‌های اول و دوم کشور قرار داریم.

شهر سنندج مرکز استان کردستان با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.

کد خبر 468589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کردستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha