یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: اگرچه گناباد در کشت زعفران سابقه ۷۰۰ ساله دارد اما نبود نگاه علمی و صنعتی و تغییرات اقلیمی مانعی برای توسعه کیفی کشت زعفران در این شهرستان شده است.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا حسین‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷ هزار خانوار و بهره‌بردار کشاورزی در بخش زعفران فعال هستند، همچنین اشتغال دائم ایجاد شده در طول سال یک هزار نفر است که درآمد نهفته بسیاری در بخش کشاورزی نصیب کشاورزان می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه امسال قیمت زعفران کاهش بسیاری داشت و انتظار بود با شروع فصل برداشت باز هم قیمت کاهش یابد ولی با ورود به موقع دولت و آغاز خرید حمایتی قیمت زعفران افزایش یافت و جلوی کاهش شدید قیمت گرفته شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد خراسان رضوی همچنین عنوان کرد: اگرچه گناباد در کشت زعفران سابقه ۷۰۰ ساله دارد اما این امکان نیست که سطح زیر کشت را افزایش دهیم به همین دلیل در همان ۳۵۰۰ هکتار باقی مانده است، ولی سعی می‌کنیم با کلاس‌های آموزشی که در زمینه تغذیه و مدیریت مزارع و ... برگزار می‌کنیم عملکرد را در واحد سطح بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون میزان عملکرد در واحد سطح ۴ تا ۴.۵ کیلو است، گفت: در حال حاضر جمع‌آوری و پاک کردن زعفران در شهرستان گناباد به صورت سنتی انجام می‌شود.

حسین‌زاده در ادامه گفت: اگرچه شرایط اقلیمی امسال نامساعد بود و باران و سرمای شدیدی داشتیم اما مردم به کمک کشاورزان آمدند و گل‌ها را جمع‌آوری کردند.

وی مطرح کرد: مردم گناباد حتی حجم بسیاری از گل‌های شهرستان‌های زاوه، تربت‌جام، تایباد و تربت‌حیدریه را پاک کردند، در واقع اگر مردم کمک نمی‌کردند، کشاورزان خسارت زیادی را متحمل می‌شدند.

در شهرستان گناباد ۳۵۰۰ هکتار مزارع زعفران است که پیش‌بینی می‌شود ۱۲ تن زعفران خشک که حاصل یک هزار تن گل خواهد بود، برداشت شود.

کد خبر 468571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha