مدیر کل بنیاد مسکن مازندران گفت: عدم جابه‌جایی واحدهای در معرض رانش در روستاهای این استان منوط به ایمن‌سازی لازم است.

رانش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد خانی نوذری با اشاره به آخرین وضعیت روستاهایی که بر اثر سیلاب فروردین ماه دچار رانش شده بودند، اظهار کرد: سیلاب ۹۸ در مازندران موجب رانش برخی از مناطق شد و به واحدهایی که در حریم و بستر رودخانه بودند اخطارهای لازم داده شد.

وی با بیان اینکه در آن زمان هزار و ۴۰۰ واحد در معرض خطر رانش بودند، تصریح کرد: در صورتی که در این رودخانه‌ها ایمن‌سازی صورت گیرد و جلوی لغزش و رانش در سطح بالادست گرفته شود دیگر نیازی به جابجایی واحدها نیست.

مدیر کل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به تمهیدات آب منطقه‌ای در زیرآب، سوادکوه و پل سفید برای دیواره‌سازی و ایمن‌سازی حریم رودخانه در این نقاط گفت: با این تمهیدات شاید نیازی به جابجایی این واحدها نباشد اما بازهم باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند تا درصورتی که در معرض خطر باشند اخطار لازم برای جابجایی داده شود و نسبت به جابجایی آن‌ها اقدام کنند.

خانی نوذری خاطرنشان کرد: در خصوص رانش و لغزش در مناطق بالادست و کوهستانی چه توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و چه بنیاد مسکن اعتباراتی درنظر گرفته شده است که از طریق استانداری به ما ابلاغ و اقدامات ایمن‌سازی روستاها اعم از کنترل و دفع آب‌های سطحی، دیوارکشی و سایر موارد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کارهای اولیه و عمرانی توسط بنیاد مسکن در حال انجام است، افزود: بعد از اینکه این اقدامات انجام شد مشاوران منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهند تا اگر نیاز به جابجایی بود، وارد عمل شویم.

مدیر کل بنیاد مسکن مازندران در خصوص وضعیت اجرای طرح‌های هادی در روستاهای مازندران گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان گفت کارهای عمرانی در یک روستا به پایان رسیده است چراکه یک روستا پویا و درحال رشد است.

خانی نوذری با بیان اینکه تاکید دولت و نظام تکیه بر اقتصاد مقاومتی و اقتصادهای خرد در روستاها است، یادآور شد: کار در روستا تمام شدنی نیست و فاز نخست طرح هادی که شامل زیرسازی و آسفالت معابر اصلی روستاها است با کمک دولت، استانداری و مشارکت مردم و دهیاران در حا انجام است.

وی با اشاره به استارت اقدامات لازم در جهت شناسایی پتانسیل روستاها با کمک استانداری، فرمانداران و بخشداران در روستاهای استان اظهار کرد: باید روستاها پویا شوند تا زمینه بازگشت مردم به روستا و در نتیجه احیا کشاورزی و دامداری فراهم شود.

 مدیر کل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به تاکیدات دولت مبنی بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام در روستاها ادامه داد: همه تلاش ما اتمام پروژه‌هایی است که از چند سال قبل به علت کمی مشارکت باقی مانده است و در این خصوص سال گذشته پروژه‌های نیمه تمام زیادی در استان به پایان رسید.

خانی نوذری یادآور شد: امسال از محل اعتبارات استانی ۵۳ میلیارد تومان برای بنیاد مسکن مصوب شده است و همچنین ۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات قیر و حدود ۴۰ میلیارد تومان نیز از محل نمایندگان مجلس مصوب شد که اگر همه این ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یابد ۸۰ تا صد درصد پروژه‌های نیمه تمام در مازندران به پایان می‌رسد.

کد خبر 468553
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha