صدودهمین سالروز تولد شاعر ملی بلغارستان با حضور رئیس جمهور این کشور برگزار شد. همچنین در خانه موزه این شاعر نیز ویدیویی از فرید قدمی مترجم فارسی این شاعر پخش شد.

یادبود تولد شاعر ملی بلغارها با شعرخوانی ویدیویی مترجم فارسی اشعارش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، روز گذشته یعنی هفتم دسامبر ۲۰۱۹ (۱۶ آذر ۱۳۹۸) برابر بود با صدودهمین سالروز تولد نیکولا یانکوف واپتساروف، شاعر ملی بلغارستان. به همین مناسبت مراسم باشکوهی در پایتخت این کشور در بزرگداشت این شاعر برگزار شد و از جمله رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان نیز در مراسم یادبود این شاعر بزرگ شرکت کرد.  

در خانه - موزه واپتساروف ویدئویی نیز از فرید قدمی به نمایش گذاشته شد که در آن این نویسنده و مترجم ایرانی درباره  واپتساروف سخن می‌گفت و شعری از او را نیز به فارسی خواند. این ویدئو مورد استقبال بسیار مخاطبان قرار گرفت.  

نیکولا واپتساروف که در۳۳ سالگی‌اش تیرباران شد تنها یک کتاب شعر دارد که فرید قدمی آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب با عنوان «آوازهای موتوری» با شمارگان هزار نسخه، ۱۱۶ صفحه و بهای ۱۶ هزار تومان بهار امسال (۱۳۹۸) توسط انتشارات مانیاهنر در دسترس مخاطبان قرار گرفت. آیین رونمایی از این کتاب نیز خرداد امسال، با حضور نمایندگانی از سفارت بلغارستان در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد. قدمی در تابستان امسال نیز نویسنده مهمان کشور بلغارستان بود و در مهم‌ترین نهادهای فرهنگی و ادبی این کشور از جمله بنیاد الیاس کانتی، خانه ادبیات صوفیه و... سخنرانی کرد.

کد خبر 468499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha