پس از گذشت ۶۶ سال بعد از واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲، دانشگاه‌های کشور به مناسبت "روز دانشجو" برنامه‌های متفاوتی به طور رسمی و غیر رسمی تدارک دیدند.

تجمع دانشجویان در روز دانشجو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  دانشجویان دانشگاه‌های کشور امروز به مناسبت "روز دانشجو" برنامه‌های عمومی رسمی و بعضاً غیر رسمی را شاهد بودند، به طوری که در برخی دانشگاه‌ها علاوه بر برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده، برخی دانشجویان اقدام به برگزاری تجمعاتی کردند که البته بدون حاشیه خاصی نیز به اتمام رسیدند.

  • دانشگاه علم وصنعت و یک مراسم کاملا رسمی

مراسم روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت امروز به صورت رسمی با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه، اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علم و صنعت ایران در جوار مقبره الشهدای دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام ابراهیمی نژاد، (مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه) طی سخنانی اظهار داشت: نباید به علت گذشت زمان و برداشت‌های سطحی و تمایلات حزبی و گروهی علت نامگذاری ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو فراموش شود.  

وی با مرور رویدادهای روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و اعتراضات ضدآمریکایی و ضدحکومتی این روز در دانشگاه تهران و سرکوب و کشتار وحشیانه دانشجویان توسط عمال رژیم پهلوی تصریح کرد: این روز باید روز اعلام انزجار علیه استکبار باشد و نباید هرگز به فراموشی سپرده شود. آمریکا هرگز نقشه‌هایشان بر علیه ایران و کشورهای خاورمیانه را کنار نگذاشته و امروز هم مشغول توطئه است.

  • تجمع گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در روز دانشجو

دانشگاه‌های کشور امروز به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و دعوت از شخصیت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برنامه‌های مختلفی را در قالب سخنرانی، نشست، مناظره و تربیون‌ آزاد و غیره برگزار کردند و نشان دادند این روز تاریخی به هیچ عنوان فراموش شدنی نیست.

البته اتفاقی که در مراسم روز دانشجوی امسال در دانشگاه تهران رخ داد حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس دستگاه قضا در مراسم آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران است. حضوری که در سال‌های گذشته سابقه نداشته و این موضوع امیدواری را برای پاسخگویی مسئولان در برابر مطالبات دانشجویی بیشتر می‌کند. اما به نظر می رسد لازم است اهمیت مطالبات دانشجویی در بین مسئولان دیگر نیز جدی‌تر تلقی شود.

 قبل از حضور رئیس دستگاه قضا در آیین بزرگداشت روز دانشجو تعدادی از دانشجویان و فعالان صنفی دانشگاه تهران با حضور در محوطه دانشگاه، مطالبات صنفی، سیاسی، دانشجویی، آموزشی و حتی نگرانی و دغدغه‌های اجتماعی و دانشجویی خود را ابراز کردند.

گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در روز دانشجو در چهار راه ادبیات در داخل دانشگاه تجمع کرده و شعارهایی سر دادند.

این دانشجویان شعارهایی با مضمون پولی شدن دانشگاه‌ها و همچنین حمایت از دانشجویان زندانی سر دادند.

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران پس از سر دادن شعارهایی بدون هیچ حاشیه‌ای پایان یافت.

  • چیدمان اعتراضی دانشجویان دانشگاه هنر

همچنین دانشجویان دانشگاه هنر ظهر امروز در حاشیه برگزاری مراسم روز دانشجو، با ایجاد اِلمان‌هایی در محوطه دانشگاه، نسبت به وقایع اخیر اعتراضات خود را اعلام کردند.

  • اعتصاب غذا دانشجویان بهشتی

طبق خبرهای رسیده دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز در اعتراض به آنچه " کیفیت بد و غیربهداشتی بودن غذا" عنوان می‌شد، ظهر امروز ۱۶ آذرماه دست به اعتصاب غذا زدند که البته این اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در هفته گذشته نیز وجود داشته است.

  • سرود "یار دبستانی من" در دانشگاه علامه

بر اساس گزارش های رسیده از دانشگاه علامه، دانشجویان این دانشگاه نیز پس از تجمع در محوطه این دانشگاه با خواندن سرود "یار دبستانی من ..." و شعارهایی در حمایت از آزادی‌های مشروع به آنچه «بازداشت و یا دستگیری دانشجویان در هفته‌های گذشته» می‌دانستند، اعتراض کردند. این در حالی بوده که ساعاتی پیش محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست روز دانشجو این دانشگاه حضور داشته و سخنرانی کرده است.

  • پلاکاردهای اعتراضی در دانشگاه تربیت مدرس

همچنین برخی دانشجویان، امروز در دانشگاه تربیت مدرس نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی به بازداشت دانشجویان در سراسر کشور و همچنین مسائل اقتصادی اعتراض خود را اعلام کردند.

  • شعارهای اعتراضی دانشجویان پلی‌تکنیک تهران

امروز دانشجویان دانشگاه امیرکبیر(پلی‌تکنیک تهران) نیز علاوه بر برنامه‌های رسمی مسئولان این دانشگاه به صورت خود جوش، ظهر امروز با تجمع در محوطه این دانشگاه شعارهای‌ها را در اعتراض به آنچه برخورد امنیتی در دانشگاه‌ها می‌دانستند سر دادند. این تجمع نیز بدون حاشیه خاصی به پایان رسید.

 مراسم روز دانشجوی امسال امروز در حالی برگزار شد که پیش از این بسیاری از دانشگاهیان دغدغه‌های را به دلیل بازداشت برخی از دانشجویان داشتند که البته پیش از سخنرانی امروز رئیس قوه قضاییه در دانشگاه تهران، اعلام شد که تنها دانشجو باقی مانده در بازداشت نیز امروز آزاد شده است.

  • روایت متفاوت ایرنا از وضعیت دانشگاه امیرکبیر

ایرنا نیز نوشت: شماری از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و نوشیرانی بابل امروز ۱۶ آذر روز دانشجو با برگزاری تجمع، اعتراض خود را نسبت به شرایط سیاسی دانشگاه‌ها و معیشتی مردم اعلام کردند. این دانشجویان امروز با برگزاری تجمعی ضمن اعلام اعتراض خود نسبت به شرایط معیشتی و محدودیت‌های سیاسی ایجاد شده، خواستار رسیدگی به مطالبات خود از سوی مسوولان شدند.

این دانشجویان با در دست داشتن دست نوشته هایی با مضامینی چون «حق دسترسی آزاد به اطلاعات»، «دخالت اجنبی، خط قرمز ماست»، «جای دانشجو در زندان نیست»، « دانشگاه همراه با مردم» و «دانشگاه امن می‌خواهیم، نه امنیتی» اعتراض خود را بیان کردند.

خیابان‌ اصلی حوالی این دانشگاه شاهد حضور ماموران نیروی انتظامی بوده است.

گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، با برگزاری تجمعی مسالمت‌آمیز، مواضع سیاسی خود در قبال وقایع رخ داده در کشور را تبیین کردند و درخواست رسیدگی به مطالبات مردم، رفع مشکلات معیشتی مردم و احترام به آزادی‌های مدنی را از مسوولان مطرح کردند.

کد خبر 468416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha