آخرین ساعات باقیمانده برای ثبت نام در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شاهد حضور پررنگ چهره‌های اصلاح طلب و محمدباقر قالیباف بودیم.

انتخابات

به گزارش همشهری آنلاین، هفتمین روز نام نویسی به نام اصلاح‌طلبان ثبت شد. چهرههای اصلاح طلب آنقدر زیاد بودند که چهره‌های ورزشی و اصولگرا در میان آنها گم شدند. حضوری عجیب که شائبه دستور سازمانی و توصیه رئیس دولت اصلاحات را قوت بخشید. «قاسم میرزایی نکو» نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم بعد از اعلام کاندیداتوری این زمزمه خبری را تایید کرد و گفت: آقای خاتمی در جلسه‌ای که دوستان با ایشان داشتند پیشنهاد کردند که حتما ثبت نام کنند.

گزارش نامزدهایی که تا ظهر امروز ثبت نام کرده بودند را از اینجا بخوانید.

  • ثبت نام قالیباف در دقیقه نود

محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهردار اسبق تهران دقایق پایانی ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم وارد وزارت کشور شد و کاندیداتوری خود را به ثبت رساند. وی در بیانیه‌ ای هدف خود از شرکت در انتخابات مجلس یازدهم را تشریح و اعلام کرد: هم و غم خود را کنترل دولت و وادار کردن آن به کار در این یک سال و نیم باقیمانده از عمرش قرار می‌دهم. بیانیه قالیباف را از اینجا بخوانید.

  • اصلاح طلبانی که عصر آمدند

حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، الیاس حضرتی نماینده تهران در مجلس و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، شهیندخت مولاوردی دستار پیشین رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس دهم، فاطمه راکعی دبیرکل مجمع زنان مسلمان نواندیش، ابراهیم اصغر زاده فعال سیاسی اصلاح طلب، جواد امام مدیر عامل بنیاد باران، محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران، علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب، قاسم میرزایی نکو نماینده دماوند و عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، احمد نقیب زاده عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، سمیع‌الله حسینی مکارم سرپرست شهرداری (ثبت‌نام در حوزه انتخابیه کاشان)، قدرت‌الله علیخانی نماینده اصلاح‌طلب قزوین در ادوار مجلس، احمد حکیمی‌پور  دبیرکل حزب اراده ملت ایران، حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده میانه‌رو اسلام آباد غرب (برای حوزه انتخابیه کرمانشاه) برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند.

  • اصولگریان؛ از زوج نماینده تا یامین پور

زوج نماینده مجلس باز هم در کنار هم عزم کاندیداتوری کردند. حسن کامران و همسرش نیره اخوان در کنار حیدرعلی عابدی و ناهید تاج الدین نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اصفهان برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند.

نصرالله پژمانفر عضو جبهه پایداری و نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، موسی قربانی نماینده قائنات در مجلس پنجم، ششم، هفتم، هشتم، فاطمه آلیا نماینده ادوار مجلس شاهین میرمحمدصادقی عضو هیات رئیسه مجلس هفتم، محمدعلی پورمختار، سیاستمدار اصولگرا و عضو کمیسیون حقوقی مجلس، وحید یامین‌پور مجری تلویزیون و فعال سیاسی اصولگرا از افرادی بودند که در آخرین روز ثبت نام کردند.

همچنین محمدعلی پورمختار، سیاست‌مدار اصولگرا و عضو کمیسیون حقوقی مجلس نیز برای شرکت در انتخابات دوره یازدهم مجلس از حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ ثبت نام کرد. پورمختار گفت: من در دوره قبل ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کردم اما این دوره بیش از ۱۰۰ میلیون بنا ندارم هزینه کنم.

  • ثبت نام 2 چهره اقتصادی

سید شمس‌الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد و حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی نیز برای ثبت نام به ستاد انتخابات فرمانداری تهران رفتند.

  • سخنان مجری اصولگرا

وحید یامین‌پور مجری تلویزیون و فعال سیاسی اصولگرا هنگام ثبت نام با تاکید بر اینکه به صورت انفرادی تصمیم به ثبت نام گرفتم و با کسی مشورت نکردم در پاسخ به این سوال که آیا با رائفی‌پور و لیستی که به اسم جوانان انقلابی منتشر شده در انتخابات شرکت خواهید کرد، گفت: خیر بنده هیچ ارتباطی با آن لیست که منتشر شده و اشخاص حاضر در آن ندارم و قرار نیست فعلا در لیستی حضور داشته باشم.

  • ثبت نام دو چهره ورزشی

عباس جدیدی عضو سابق شورای شهر تهران با حضور در فرمانداری تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد. همچنین بهنام محمودی والیبالیست سابق تیم ملی ایران نیز به ستاد انتخابات کشور آمد تا از حوزه انتخابیه کرج ثبت‌نام کند.

  • شکوری‌راد: تحریم نه، اما شاید اصلاح‌طلبان در انتخابات لیست ندهند

دبیر کل حزب اتحاد ملت گفت: باید مفهوم انتخابات شکل بگیرد و این یعنی که انتخابات سالم و رقابتی باشد و به اندازه کافی کاندیدا داشته باشیم که بتوانیم با آنها وارد انتخابات شویم. اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است که ما هم منصرف شویم.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت که طی روزهای اخیر با حضور در وزارت کشور کاندیداتوری خود در انتخابات مجلس یازدهم را اعلام کرده بود، در گفتگو با خبرآنلاین درباره تاثیر اعتراضات اخیر بر میزان مشارکت مردم و هم‌چنین راهکار اصلاح‌طلبان برای قانع‌کردن بدنه رای شان برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم گفت: خیلی کار سختی است، ما امیدوار نیستیم که بتوانیم همه مردم را قانع کنیم که مثل گذشته در انتخابات شرکت کنند. وی افزود: ما به حکم این که یک حزب هستیم، وظیفه خود دانستیم که به صحنه بیاییم و برایمان هم مهم نیست که پیروز می‌شویم یا شکست می‌خوریم. مهم این است که وظیفه خودمان را در قبال سرنوشت مردم و کشور درست انجام داده‌ باشیم.

  • حضرتی در جمع خبرنگاران: به دستور دبیرکل آمدم

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: مردم هر تصمیمی بگیرند، بالای سر ما هستند. ما خود را عرضه کرده و تصمیم نهایی با مردم است.

الیاس حضرتی در حاشیه ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه رئیس دولت اصلاحات از اصلاح‌طلبان خواسته در انتخابات شرکت کنند، گفت: نشنیده‌ام آقای خاتمی برای ثبت نام در انتخابات فراخوان داده باشد، اما همه گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا برای ثبت‌نام در انتخابات فراخوان داده‌اند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: قصد شرکت در انتخابات را نداشتم؛ اما دستور اکید تشکیلاتی ما از سوی آقای کروبی این است که در انتخابات شرکت کنیم. وی درمورد سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان در تهران در نبود عارف تصریح کرد: ثبت نام و سایر مراحل انتخابات باید انجام شود و سرلیست پیدا کردن کار سختی نیست.

  • افزایش سهم زنان در لیست اصلاح طلبان

طیبه سیاوشی نماینده تهران تاکید کرد: زنان فراکسیون امیدبه لحاظ عملکردی خوش درخشیدند. طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس دهم پس از ثبت‌نام در انتخابات در جمع خبرنگاران با دفاع از عملکرد فراکسیون امید مجلس دهم گفت: هر کسی که عملکرد این فراکسیون را به صورت تخصصی بررسی کند به این امر اذعان می‌کند که زنان این فراکسیون به لحاظ عملکردی خوش درخشیدند.

  • امیدواریم خداوند به دل مردم بیندازد تا حضورشان در انتخابات پررنگ شود

شاهین میرمحمدصادقی عضو هیات رئیسه مجلس هفتم افزود: امروز شرایط کشور برای تمام مردم مشخص است. مشکلات اقتصادی، فرهنگی، ناکارآمدی دولت و ضعف‌های بسیار جدی دولت و مجلس باعث ایجاد این توقع در بین مردم شده که نهادهای اصلی کشور نیازمند تغییر و تحول اساسی هستند. شاهین میرمحمدصادقی در خصوص ناآرامی‌های اخیر و احتمال قهر مردم با صندوق رأی گفت: من فکر می‌کنم میزان مشارکت در این دوره بسیار کمتر از قبل باشد مگر اینکه خداوند متعادل به دل مردم بگذارد تا حضورشان در انتخابات پررنگ شود.

  • فلاحت پیشه: نباید وارد فضای افراطی شویم

حشمت الله فلاحت پیشه داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران در ستاد انتخاباتی وزارت کشور گفت: به اصرار دوستان آمدم و قصد ثبت نام در انتخابات را نداشتم؛ شرایطی شکل گرفته است که باعث شد نظر دوستان را بپذیریم.  

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع اول این است که نباید مجلس آینده مجلسی افراطی باشند. معتقد هستیم عصر ترامپیست می گذرد و یک عصر مقطعی است و ما نباید وارد فضای افراطی شویم.

وی همچنین گفت: از حوزه کرمانشاه کاندید می شوم.

  • مولاوردی: مگر ردصلاحیت ترس دارد؟

شهیندخت مولاوردی گفت:رد صلاحیت در یک دوره به معنای این نیست که فرد در دوره های بعد هم ردصلاحیت شود. شخصا در بین دوستان اصلاح طلبم چنین ترسی را مشاهده نکرده ام.

شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رییس جمهور و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان که با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کرد، تاکید دارد ترس از ردصلاحیت ها یا انتقادات بدنه رای مانعی برای کاندیداتوری اصلاح طلبان نیست.

او می گوید اگر تعداد تایید صلاحیت شده ها به حد نصاب نرسد ممکن است که لیست کامل بسته نشود.

  • پروانه سلحشوری از کاندیداتوری  خودداری کرد

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از حضور در انتخابات مجلس یازدهم خودداری کرد. پروانه سلحشوری با انتشار بیانیه‌ای انتقادی نسبت به آنچه تحدید جایگاه مجلس خواند گفت که تصمیم به عدم شرکت در انتخابات مجلس یازدهم گرفته است.

  • گزارشی از حواشی روز آخر

ایسنا نوشت: صبح آخرین روز ثبت‌نام دواطلبان انتخابات مجلس یازدهم اینگونه آغاز شد؛ تعداد صندلی‌های انتظار افزایش یافت، رفت‌وآمدها با دقت بالاتر کنترل، بازرسی بدنی با وسواس بیشتر انجام و سالن‌های ثبت‌نام با حضور پرتعداد داوطلبان شلوغ‌تر از قبل شد و خبرنگاران کمتر از روزهای قبل فرصت گفت‌وگو با یکدیگر و وقت‌گذرانی پیدا کردند.

۱۰ ساعت روز پایانی ثبت‌نام داوطلبان برای انتخابات در وزارت کشور مانند شش روز گذشته‌ و ۶۰ ساعت قبلی آغاز شد؛ بنا بر این شد که تا ساعت ۱۰ شخصیت «خاصی»  پا به سالن‌های ثبت‌نام نگذارد و به‌جایش آقایان و خانم‌هایی با چهره‌های جدید و متفاوت صندلی‌های انتظار را پرکنند و کاربران وزارت کشور را به خودشان مشغول کنند. بیشترشان را مردانی میان‌سال با تیپ و ظاهری تمیز و مرتب تشکیل می‌دادند که تلاش می‌کردند موقر و جدی منتظر اعلام نوبت‌شان بنشینند و تنها گاهی آرامش سالن را با گفت‌وگویی کوتاه با رقبای احتمالی که صندلی‌های چپ‌وراست‌شان را اشغال کرده‌ بودند، خدشه‌دارمی‌کردند؛ مکالمه‌هایی با پاسخ‌های اغلب تک‌هجایی و مختصر که لبخندهایی ملیح و ایمااشاره‌هایی متین آن‌ها را همراهی می‌کرد. صحبت با شماره نوبت آغاز می‌شد، با گلایه از کندی روند رسیدگی کار دواطلبان ادامه پیدا می‌کرد و با آروزی موفقیت و تأیید صلاحیت خاتمه می‌یافت.

ساعت از ۱۰ که گذشت کم‌کم گروه «نمایندگان سابق و فعلی مجلس» که حالا می‌توان گفت در طول شش روز گذشته‌ پرتعدادترین جمع داوطلبان شناخته‌شده برای انتخابات را تشکیل داده‌اند وارد وزارت کشور شدند. چهره‌هایی که برخی از آنان مانند الیاس نادران و مهدی کوچک‌زاده به دلیل جنجال‌هایی که روزگاری در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند بیشتر به چشم می‌آمدند و بعضی مانند حسن موسوی تبریزی، حسن ونایی و پیمان فروزش چندان آشنا به نظر نمی‌رسیدند و عده‌ای همچون محمدجواد ابطحی هم به اعتبار نمایندگی مجلس فعلی نگاه‌ها را به خود جلب می‌کردند.

نزدیک به ظهر جمع بالا را حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و موسی غضنفرآبادی تکمیل کرد و در ادامه سعید زیباکلام از یک‌سو و احمد حکیمی‌پور از سوی دیگر به صف منتظران ثبت‌نام انتخابات پیوستنند.

ساعت ۱۲ نماز ظهر به امامت یکی از داوطلبان روحانی در سالن انتظار طبقه اول وزارت کشور در حالی برگزار شد که تمام صندلی‌های سالن پر شده بود، عکاسان و خبرنگاران در فضای محدود باقیمانده برای رفت‌وآمد درجا می‌زدند و عده‌ای از داوطلبان و همراهان‌شان هم در این میان ایستاده، منتظر اعلام نوبت بودند.

پس از برگزاری نماز جماعت حضور چهره‌های متفاوت سیاسی در میان دواطلبان بیشتر شد. اولین نفر عماد بهاور عضو نهضت آزادی ایران بود و پس از او رحیم ابوالحسنی رییس دفتر رییس حزب اعتماد ملی هم به جمع آنان اضافه شد. از حضور این دو بیش از دقایقی نگذشت که حسین الله‌کرم برای بار دوم پا به سالن انتظار گذاشت، این‌بار هم قرار نیست ثبت‌نام کند بلکه آمده تا یکی دیگر از جوانان مورد تأیید خود را برای کاندیداتوری همراهی کند؛ روحانی قدبلند ریش‌ومو حنایی که «مؤذنی» نام دارد و مانند برادر شهید فهمیده سربه‌زیر و خنده‌به‌لب در گوشه‌ای ایستاد و سخنان الله‌کرم در گفت‌وگو با حاضران را تایید کرد.

ساعت از ۱۵ که گذشت محمدعلی افشانی و الیاس حضرتی همراه با یک‌دیگر وارد سالن انتظار شد؛ حضورشان صدای مکرر شاتر دوربین‌ها را در فضا پخش کرد.

اندکی بعد علی صوفی هم اضافه شد و تکاپوی خبرنگاران برای پوشش حضور آنان افزایش یافت. از بین سایر داوطلبان نیز که حالا با افزایش تعداد صندلی‌ها تقریباً تا ده قدمی در ورودی پیشروی کرده‌اند، چشم‌هایی به سوی آن دو چرخید و برخی برای بهتر دیدن‌ سروگردن‌شان را بالا بردند.

سه ساعت پایانی مهلت قانونی ثبت‌نام با فریادهای مکرر حراست وزارت کشور برای خواندن نوبت داوطلبان رو به تزاید  سالن انتظار همراه بود و میان چندتن از آنان و مأموران نیروی انتظامی بحث و درگیری لفظی هم پیش آمد. در این مدت چهره‌های اصلاح‌طلب دیگری نیز به مجموعه آخرین ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات پیوستند که از میان آنان فاطمه راکعی و شهیندخت مولاوردی قابل اشاره‌اند. محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور هم از محل ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و در جریان فرایند ثبت‌نام داوطلبان قرار گرفت.

یک ساعت پایانی آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان نیز با اخبار ضدونقیضی از حضور محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران در وزارت کشور گذشت که در نهایت تنها کمتر از ۲۰ دقیقه مانده به پایان مهلت قانونی وی به همراه محسن پیرهادی و از پارکینگ وزارتخانه به کریدور ثبت‌نام وارد شد و بدون رعایت نوبت طی چند دقیقه با اتمام کار ثبت‌نام، وزارت کشور را با بی پاسخ گذاشتن سوالات خبرنگاران ترک کرد.

کد خبر 468415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha