دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با ارائه آماری در زمینه اعتیاد زنان در جهان و کشورمان، مقاومت بانوان را در برابر دعوت به مصرف مواد مخدر برای بار اول ۳ برابر مردان دانست و معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز بر تمرکز نهاد متبوعش بر پیشگیری از اعتیاد با راه‌اندازی تشکیلات محلی تاکید کرد.

اعتیاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست امضای تفاهم‌نامه بین این ستاد و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: امروزه در دنیا حدود ۲۸۰ میلیون نفر به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند که ۳۳ درصد آنها زنان هستند. این آمار در کشورهای مختلف متفاوت است و در ایران ۱۰ درصد از معتادان را زنان تشکیل می‌دهند. البته ۲۵۰۰ نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران شناسایی شده‌اند که ۶ درصد جمعیت آنها زنان هستند.

وی ادامه داد: جمعیت زنان معتاد نسبت به جمعیت فعال کشور ۰/۶ درصد است و بیشترین معتادان زن در گروه سنی ۳۳ تا ۴۰ سال قرار دارند. بین دانشجویان معتاد هم ۲/۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مومنی بیان کرد: در حال حاضر ۶۷ مرکز درمان اعتیاد زیر نظر سازمان بهزیستی متعلق به ماده ۱۵ با جمعیت ۷۷۰ نفر وجود دارد. مراکز ماده ۱۶ برای مبارزه با اعتیاد برای زنان ۲۵۰۰ نفر را شامل می‌شود که عموما معتادان متجاهر هستند. مقاومت بانوان در برابر دعوت به مصرف مواد مخدر برای بار اول ۳ برابر مردان است. بیش از ۳۰ درصد مصرف‌کنندگان دانش‌آموز اظهار کرده‌اند که نتوانسته‌اند در برابر دعوت به مصرف جواب منفی بدهند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: وقتی از اعتیاد خانم‌ها صحبت می‌شود، تاثیر آن بر خانواده به ذهن متبادر می‌شود و مصرف بانوان دوچندان تاثیر منفی بر خانواده‌ها اهمیت دارد. جا دارد برای پیشگیری از اعتیاد بانوان دو برابر تلاش شود که اذعان می‌کنیم از این حوزه غافل بوده‌ایم.

  • پیشگیری از اعتیاد با راه‌اندازی تشکیلات محلی

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز گفت: ما تاکنون با ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدام مشترکی نداشته‌ایم، اما در زمینه اعتیاد زنان کارهای بسیار زیادی را انجام داده‌ایم. معاونت زنان به آسیب اعتیاد از زاویه پیشگیری نگاه کرده است و بیشترین کارکرد ما در ۲ سال باقیمانده از دولت آقای روحانی پیشگیری خواهد بود. همچنین، بالا بردن تاب‌آوری در ۹۴۰ منطقه آسیب‌زا از اقدامات معاونت امور زنان و خانواده بوده‌ است.

وی ادامه داد: توجه ما باید بیشتر به حاشیه شهرها و مناطق مستعد اعتیاد معطوف شود. لازمه تاب‌آوری ایجاد یک تشکیلات محلی است که بر اساس آن مشاغل ایجاد و در نهایت از اعتیاد پیشگیری شود. همچنین توجه ویژه ما به خانواده و گفت‌وگوی ملی خانواده است. خانواده منسجم نقش خود را در مقابله با آسیب ایفا می‌کند، اما خانواده گسسته دروازه‌ای باز به روی آسیب‌ها به‌ویژه اعتیاد است. مرحله اول گفت‌وگوی خانواده در ۳۱ استان انجام شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری بیان کرد: باید توجه کنیم که اطلاعات در مورد آسیب‌های اجتماعی در جامعه حتی از سوادآموزی مهم‌تر است زیرا سواد سالم زیستن محسوب می‌شود. از زیرساخت‌های سواد مقابله با آسیب، گفت‌وگوی بینِ نسلی است. شکاف بینِ نسلی از مشکلات جدی جامعه ماست. این فاصله از لحاظ مفهومی کارایی تاثیر نسل‌ها را بر یکدیگر از بین می‌برد. سابقا هر ۳۰ سال یک نسل محسوب می‌شد که امروز این بازه به ۵ سال رسیده است. تمرکز بر اتصال شکاف نسل‌ها تاثیر زیادی بر جامعه و اعتیاد خواهد بود.

وی افزود: همچنین باید در رابطه با اشتغال زنان سرپرست خانواده، توجه لازم صورت بگیرد. طرح‌های ما هم‌اکنون ۱۲ هزار زن را مورد توجه قرار داده است. مشاغل نوین خانگی مورد توجه است زیرا بسیاری از مناطق و حوزه‌هایی که ما کار می‌کنیم علاقه بانوان بیشتر به کار در کنار خانواده است. باید توجه کنیم که عدم اشتغال از علل اصلی اعتیاد است. مسیر اصلی ما در این گونه فعالیت‌ها سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که به شمار ۲۷۰۰ انجمن می‌رسند. ما امیدواریم با ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز همکاری چشمگیر داشته باشیم.
ابتکار در پایان گفت: ما در موضوع اعتیاد زنان معتاد را قربانی می‌دانیم. باید در پیشگیری از اعتیاد اقدامات جدی‌تر کنیم همچنین لازم است به زنان سالم توجه شود زیرا توجه به زنان به عنوان ستون تربیت فرزندان و نهاد خانواده به نحوه در مبارزه و پیشگیری از اعتیاد اهمیت بسیاری دارد.

کد خبر 468340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز