رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس گفت: ۲۱ اثر از هنرمندان حوزه صنایع دستی این شهرستان تاکنون موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت کالا شده‌اند.

صنایع دستی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مریم آق‌آتابای شنبه شانزدهم آذر در شرق گلستان اظهارداشت: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با عنایت به اهمیت صنایع دستی بویژه نقش و جایگاه اقتصادی آن و همچنین به دنبال برنامه داوری نشان بین‌المللی مرغوبیت صنایع دستی (مهر اصالت) یونسکو و مشارکت ایران در برنامه مذکور، از سال ۹۰ داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را هر دو سال یک بار برگزار می‌کند.  

وی افزود: کمک به ارتقا و بهبود کیفی محصولات بر اساس معیارهای تعیین شده نشان بین‌المللی مرغوبیت صنایع دستی یونسکو، ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران و هنرمندان کشور، تسهیل در شناسایی و معرفی آثار برگزیده برای شرکت در برنامه داوری نشان بین‌المللی مرغوبیت صنایع دستی، ایجاد انگیزه مناسب برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید صنایع دستی، کمک به بازاریابی صنایع دستی با قیمت تمام شده، بسته‌بندی مناسب آثار به عنوان یک موضوع تاثیرگذار، ایجاد انگیزه و رعایت شاخص‌های بازاریابی داخلی و خارجی در تولیدات صنایع دستی و کاربردی کردن آثار با حمایت از خلاقیت فردی و ابتکار در طراحی تولیدات صنایع دستی از مهمترین اهداف برگزاری داوری نشان ملی مرغوبیت است.

وی با اشاره به اینکه اصالت، مرغوبیت، نوآوری و قابلیت بازاریابی و عرضه در بازار، معیارهای ارزیابی آثار است گفت: تا کنون پنج اثر رودوزی سنتی از عصمت خالقی، یک اثر رودوزی سنتی از دلارا خالقی، سه اثر نمدمالی از چوپان رضوانی، یک اثر رودوزی سنتی ترکمن از آنا شادی، دو اثر زیورآلات سنتی از فاطمه جوانبخش، یک اثر زیورآلات سنتی از آشور صفری، دو اثر کیف گلیم از حسل خانجانی، یک اثر دست‌بافته‌های داری از اوغول‌جمال محمدی الیاسیان، چهار اثر زیورآلات از احمد آق و نمد پادری دورو اثر بی‌بی‌مریم توغدری از گنبدکاووس موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت کالا شدند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس افزود: همچنین نشان مرغوبیت صنایع دستی در سال ۲۰۰۰ میلادی به طور مشترک از سوی سازمان یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی پایه‌گذاری شد و مهر اصالت با هدف حمایت از صنایع دستی و اشتغالزایی به اجرا درآمد و تا کنون سه اثر رودوزی سنتی از عصمت خالقی، یک اثر زیورآلات مرحوم آشور صفری و یک اثر نمدمالی از چوپان رضوانی موفق به کسب مهر اصالت از این سازمان شدند.

آتابای خاطرنشان کرد: در استان گلستان عصمت خالقی هنرمند گنبدکاووس نخستین فردی است که موفق به کسب درجه مهر اصالت از سازمان یونسکو شد.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۶۰۰ هنرمند در حوزه صنایع دستی گنبدکاووس فعالیت دارند، گفت: تولیدات صنایع دستی اقوام ساکن در این شهرستان توسط برخی شرکت‌های پشتیبان خریداری و در بازارچه‌ها، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و یا برخی شرکت‌های تعاونی به فروش می‌رسد.  

گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۲۰ قوم مختلف از اقوام ایرانی در این شهرستان تاریخی زندگی می‌کنند.

کد خبر 468285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha