چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

مینا مولایی: مشترکان تلفن همراه در اولین روز عید سال گذشته بیش از 118 میلیون و 200 هزار sms تبریک سال نو ارسال کردند؛ فکر می‌کنید این رکورد امسال می‌شکند؟

1- سین هشتم سفره هفت سین!
«خداوند بهار را آفرید و نوروز را زمان دید و بازدید قرار داد و انسان SMS را اختراع کرد و با پرداخت چند ریال ناقابل از زحمت دید و بازدید آزاد شد!»

حکایت smsهای نوروزی با همین جمله متفکرانه! آغاز می‌شود. اینکه گوینده این جمله چه کسی است، چندان مهم نیست اما به همین سادگی پای تکنولوژی به سنت‌‌های باستانی ما هم کشیده شده است! با نزدیک شدن به ایام نوروز حتما شما هم بارها smsهای مختلف تبریک سال نو را از دوستان، آشنایان و همکاران خود دریافت کرده‌اید؛‌ sms هایی با عناوین مختلف، اما همه با یک مضمون واحد: «سال نو مبارک!» و این یعنی بازار داغ sms در ایام نوروز و البته اضافه شدن یک «سین» جدید به سفره هفت سین!

برای جماعت sms باز، این «سین» محبوب‌ترین «سین» هفت سین است؛ «سینی» که از چند روز مانده به آغاز سال نو با عناوین مختلف به استقبالش می‌روند! در خط اول یکی از این نوع sms ها که رسم است ده روز قبل عید ارسال شود نوشته شده: «این پیام رو تا ده روز دیگه نخون! ....مگه نگفتم تا ده روز دیگه نخون؟ آخه هنوز ده روز تا عید مونده... خوندی؟باشه اما یادت باشه من اولین نفری بودم که عید را بهت تبریک گفتم»

درهرحال ارسال sms شب و روز نمی شناسد؛ sms بازها هر وقت بیدار باشند، می توانند با فشار دادن کلید های تلفن همراهشان ذوق و قریحه خود را در ارسال sms به رخ شما بکشند؛ برای آنها ساعت 12 ظهر با سه نصف شب فرقی نمی کند؛ شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد که با صدای زنگ sms از خواب پریده باشید و از آن طرف یک دوست!! هوس کرده باشد که سال نو را در نیمه شب به شما تبریک بگوید؟! عکس العمل شما در این لحظه قطعا دیدنی است.

2- نوروز رویایی شرکت ارتباطات سیار
118 میلیون و دویست هزار، عدد بزرگی نیست! اما اگر بدانید که برای ما ایرانی ها یک رکورد به حساب می آید حتما برای شما جذاب هم می شود! عدد  118 میلیون و دویست هزار وقتی در مقابل کلمه«  sms» ثبت می شود، تبدیل به  رکوردی می شود که در نخستین روز سال 1386 به نام خود ثبت کرده‌ایم:118 میلیون و 200 هزار sms فقط در روز اول سال !

جالب اینکه این رقم از پیش بینی مخابرات قبل از سال نو بسیار بالاتر بود؛ مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در آخرین مصاحبه مطبوعاتی در سال 85 پیش بینی کرده بود تعداد sms ها از ۵ میلیون پیام در روز به روزانه ۱۰۰ میلیون پیام در ایام نوروز ۸۶ افزایش پیدا کند؛ در حالی که تنها در اولین روز عید بیش از ۱۱۸ میلیون sms بین مشترکین تلفن همراه مبادله شد.
جالب تر اینکه این رکورد در آستانه حلول سال نو به بالاترین حد خود رسیده بود و تنها در طی شش ساعت آغازین سال نو ، 88 میلیون sms در شبکه تلفن همراه دولتی کشور مبادله شده بود.

مهندس وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با اعلام این خبر گفته بود:« ترافیک نوروزی تبادل SMS از بعد از اذان مغرب روز گذشته آغاز و در حال حاضر به اوج خود رسیده است به طوری که مراکز هفتگانه SMSc در حال حاضر بین ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ SMS در ثانیه تبادل میکنند.»

این آمار در مقایسه با سال 85 افزایش بسیار بالایی داشت. چراکه در شش روز اول سال ۸۵، ایرانی‌ها مجموعا ۱۷۵ میلیون sms تلفنی ارسال کردند ؛sms هایی با  ارزش ریالی تقریبی‌ دو میلیارد تومان !

این درحالی است که چنانچه هزینه هر sms 14 تومان محاسبه شود مشترکان شبکه ICT با ارسال 118 میلیون و دویست هزار sms در روز اول عید حدود یک میلیارد و  654 میلیون و 800 هزار تومان درآمد عاید شرکت ارتباطات سیار درمدت یک روز کردند! پس تعجب نکنید شاید شرکت ارتباطات سیار بیشتر از همه شما در انتظار رسیدن سال نو باشد!

3- از اولین sms ایرانی تا امروز
برای آدم هایی که روزشان بدون ارسال sms شب نمی شود، باید بگوییم که اولین پیام کوتاهی که روی گوشی تلفن همراه یک ایرانی فرستاده شد، متولد مرداد ماه1381 است. این پیام برای مخاطبش به اندازه شنیدن اولین صدا از تلفن اختراعی گراهام‌بل عجیب بود؛ آن‌قدر که خانم جوانی که آن را دریافت کرد فکر می‌کرد یک نفر مزاحمش شده یا گوشی‌اش خراب شده که یکهو یک متن رویش نوشته شده. اما متن پیام معنی داشت؛ فرستنده هم کلی احترام و احتیاط در نظر گرفته بود که اتفاق ناگواری پیش نیاید! شرکت ارتباطات سیار، حتی می‌خواست مطمئن شود این sms به دست کسی رسیده؛ متن اولین sms ارسال شده این بود: «سلام دوست عزیز! اگر این پیام را دریافت کردید، با این شماره تماس بگیرید!»

از مرداد ماه سال 81 تا به امروز یعنی اسفند ماه سال 86، زمان زیادی گذشته؛ آنقدر که متن و محتوای sms های ارسالی به مرور زمان تغییر کرده و از پیام های ضروری به انواع لیطفه ها و ... تغییر ماهیت داده است!

4- من sms، 16 سال دارم!
نوروز امسال هم که بگذرد sms در کشور ما شش ساله می شود،اما سابقه آن در جهان به 16 سال پیش برمی گردد؛ به سوم دسامبر 1992 که اولین sms با یک عبارت "کریسمس مبارک" ارسال شد. این پیام تبریک سنتی را یک مهندس انگلیسی که با شرکت اپراتور تلفن همراه Vodafone همکاری می کرد، ارسال کرد و به این ترتیب تولد یک پدیده بسیار گسترده رقم خورد. درحقیقت پیام "کریسمس مبارک" که "نیل پاپ ورث" بصورت یک پیام متنی کوتاه ارسال کرد، به اولین sms تاریخ دیجیتال مبدل شد.

درهرحال با گذشت 16 سال از عمر sms، موسسه تحقیقاتی "گارتنر" پیش بینی کرده است که تا سال 2010 میلادی( 1389 شمسی) سرویس sms تلفن همراه به دلیل توسعه ابزارهای دستی جتسجوگر و شبکه بی سیم "وای فای" از رده خارج می شود.

نتایج محاسبات گارتنر نشان می‌دهد که تا سال 2010 سرویس‌های ایمیل بی‌سیم که درحال حاضر کمتر از 20 میلیون کاربر دارد به 350 میلیون خواهد رسید.
به گفته تحلیلگران گارتنر، فاکتورهای رشد ایمیل های همراه با توسعه ابزارهای ارتباطی همراه دستی مثل بلاک بری و آیفن و همچنین گسترش ورود بی سیم به شبکه مرتبط است.

5- Sms  یک کاناوال خیلی بزرگ
درهرحال سال نو اگر برای شرکت ارتباطات سیار مژده رسیدن روزهایی خوب است؛ برای طرفداران پرو پا قرص sms هم یک بهانه جدید است برای فرستادن sms ؛اما یک سوال از آنهایی که جزو این گروه هستند: تابه حال به کارکردهای ارتباطی sms هایی که ارسال می کنید فکر کرده اید؟ شاید جالب باشد که بدانید، sms چه تاثیری در حوزه های ارتباط جمعی و فردی داشته است؛ دکتر مسعود کوثری، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران، درباره این باره معتقد است: «با نیم نگاهی به پیامهای کوتاه رد و بدل شده می توان گفت که پیام کوتاه بیشتر صحنه فرهنگ غیر رسمی است. منظورم از فرهنگ غیر رسمی خرده فرهنگ های انحرافی نیست. بلکه، فرهنگی است که مردم بین خودشان دارند که در آن هیچ ملاحظه ای وجود ندارد و درنتیجه باعث نمی شود که طور دیگری رفتار کنند. من معتقدم اگر می خواهید واکنش های طبیعی مردم را در مورد یک موضوع ببینید، پیام های کوتاه را تجزیه و تحلیل کنید. در اینجا بحث بر سر راست و دروغ بودن پیام های کوتاه نیست، بلکه بحث بر سر این است که مردم چطور فکر می کنند.

از طرف دیگر، پیام کوتاه عرصه فرهنگ روزمره و به اصطلاح عامه پسند است. پیام کوتاه یک کارناول خیلی بزرگ است که در آن هر کس هرچه دلش می خواهد می گوید. پس می شود گفت که پیام کوتاه به نوعی کارناوالی شدن فرهنگ کمک می کند. منظور از کارناوالی شدن آن است که شما در لابلای شوخی و مضحکه فرصت آن را دارید که خیلی از چیزهای رسمی و خشک را از سیاست و اقتصاد و جامعه گرفته تا موضوعات خیلی پیش پا افتاده ، به سخره بگیرید و به آن بخندید و البته این به سخره گرفتن و انتقاد کردن که در لابه لای شوخی های پیام کوتاه اتفاق می افتد خیلی جالب توجه است.»

کد خبر 46826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز