معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با بیان این که «گردشگری کشاورزی» به معنای رها کردن کشاورزی و تکیه به گردشگری نیست، گفت: مسئولان حوزه کشاورزی نباید گردشگری را به عنوان تهدید نگاه کنند چرا که گردشگری راهکار توسعه و تنوع منبع درآمد کشاورزی است.

گردشگري كشاورزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، «ولی تیموری» در جمع تشکل‌های گردشگری استان یزد اظهار کرد: هرچند گردشگری به عنوان محور توسعه و مزیت این کشور در نظر گرفته می‌شود ولی هنوز به عزمی ملی در این باره نرسیده‌ایم و این در حالی است که باید گردشگری را به عنوان راهکار نجات اقتصادی و اجتماعی کشور بپذیریم.

وی در رابطه با «گردشگری کشاورزی» به عنوان یکی از انواع گردشگری رو به فزونی در جهان نیز اشاره کرد و با بیان این که گردشگری یکی از راهکارهای توسعه و تنوع منبع درآمد کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: «گردشگری کشاورزی» به معنای رها کردن کشاورزی و تکیه به گردشگری نیست بلکه کشاورز در کنار کشاورزی از محل گردشگری نیز درآمدزایی خواهد داشت و علاوه بر برخورداری از محصولات خود از مزایای بازدید و حضور گردشگران و تامین سوغات آنها نیز بهره‌مند و منتفع می‌شود.

تیموری با بیان این که مسئولان حوزه کشاورزی نباید گردشگری را به عنوان تهدید نگاه کنند، گفت: الگوهای موفقی در این رابطه در کشور چین که اقتصاد آن به کشاورزی نیز تکیه دارد، وجود دارد لذا در این باره باید متوجه باشیم که کشاورزی و گردشگری دو حوزه از هم جداناپذیر هستند و می‌توان آن‌ها را در کنار هم داشت.

این مسئول در بخش دیگری از سخحنانش در پاسخ به سئوالات فعالان این حوزه در یزد به ضرورت وجود نظام گردشگری تاکید کرد و گفت: معاونت گردشگری هر عنوانی اهم از ایجاد اتاق گردشگری، خانه گردشگری و نظام گردشگری را پیگیری می‌کند ولی در این خصوص باید قاعده‌ای برای پیگیری راهبرد و اهداف مشترکمان حتی در بین بخش خصوصی مورد اهتمام باشد.

وی نوع نگاه در این حوزه را مهم دانست و با بیان این که اعطای مجوز فعالیت‌های گردشگری از ارگان‌های مختلف یکی از مشکلات فعلی این حوزه است، تصریح کرد: هرچند قوانین در حوزه گردشگری برای همه یکسان است اما تفاوت موجود در نوع نگاه مسئولان به حوزه گردشگری است لذا باید خواسته‌هایمان حرفه‌ای‌تر باشد.

وی همچنین اظهار کرد: رویدادهای گردشگری یکی از راهکارهای توزیع سفر در کلان کشوری است که به معرفی مقصد کمک می‌کند تا به بهانه آن، مسیرهای دیگر کشور را گردشگرپذیر کنیم.

تیموری از ضرورت آماده کردن بسته‌های تورهای گردشگری داخلی یاد کرد و گفت: آنچه می‌تواند به گردشگری و رویدادهای آن کمک کند، ابتکارهای ما در این حوزه است که به عنوان نمونه می‌توان از تبدیل شدن محرم به یک فرصت گردشگری اشاره کرد، فرصتی که می‌تواند برای رمضان نیز رقم بخورد.

این مسئول در ادامه از ورود افراد غیرمجاز به حوزه راهنمایان گردشگری نیز گلایه و اظهار کرد: ما جایگاه قانونی برخورد با افراد غیرمجاز را داریم لذا باید در این زمینه پیگیری شود و مساعدت همه جانبه‌ای بین فعالان این بخش در حوزه دفاتر و راهنمایان گردشگری شکل بگیرد.

تیموری از اعلام آمادگی برای حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی هم یاد کرد و گفت: ۱۵ درصد از سود هتل‌ها متعلق به ارائه خدمات است که پنج درصد آن به حوزه آموزش مربوط می‌شود و با توجه به ضرورت آموزش در لایه‌های مختلف این حوزه، استفاده از این درآمد و کمک به بخش‌های دیگر ضروری است.

تیموری در پایان به کارگیری ظرفیت شهرداری‌ها در ارائه خدمات گردشگری و برگزاری رویدادهای مختل  به منظور رفاه شهروندان را یکی از اقدامات موثر خواند و در ادامه در رابطه با مشکلات موسسات گردشگری در رابطه با بنزین پیشنهاد داد: متاسفانه با توجه به این که امکان سواستفاده در این حوزه زیاد است و اگر بتوانیم پلاک‌های مخصوص خودروهای گردشگری داشته باشیم، می‌توانیم برای خدمات ویژه به این قشر اقدام کرد که البته این اقدام مشروط به ایجاد حداقل‌های استاندارد مانند رانندگان آگاه به زبان انگلیسی و استانداردهای گردشگری است که عزم جدی فعالان این صنعت را می‌طلبد.

کد خبر 468252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha