مدیرکل حفاظت محیط‌ ‌زیست گیلان از دوستداران طبیعت و علاقمندان به محیط‌ ‌زیست استان خواست با توجه به آغاز فصل سرما در صورت مشاهده جانوران آسیب دیده بدون انجام هیچ اقدامی با محیط‌ ‌زیست تماس بگیرند.

پرندگان مهاجر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، قربانعلی محمدپور شنبه شانزدهم آذر با بیان این‌که در روزهای اخیر یک بهله کرکس و یک پستاندار کوچک به نام نوتریا پس از تیمار و بهبود شرایط زیستی به دامان طبیعت بازگردانده شدند؛ افزود: مردم در صورت مشاهده جانوران آسیب‌دیده، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌های حفاظت محیط‌ ‌زیست و یا پایگاه‌های این اداره کل در هر شهرستان گزارش دهند.

وی اظهار داشت: یک بهله کرکس که توانایی پرواز خود را از دست داده بود توسط یکی از دوستداران محیط‌ ‌زیست به اداره محیط‌ ‌زیست تالش تحویل داده شد که پس از پنج روز تیمار، تغذیه و بهبود شرایط در منطقه حفاظت شده لیسار رهاسازی شد.

محمدپور افزود: تالاب‌های غنی از مواد غذایی استان امسال میزبان ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار پرنده مهاجر از عرض‌های شمالی کره زمین هستند اما همه جانوران درمانده و نیازمند کمک، ممکن است پرندگان نباشند؛ لذا مردم در صورت مشاهده هر گونه جانور نیازمند، بدون انجام هر اقدام خودسرانه و ایجاد هراس در حیوان به اداره‌ها یا پایگاه‌های محیط‌ ‌زیست گزارش دهند و آگاه باشند که اقدام خودسرانه ممکن است حمله جانور را در پی داشته باشد.

محمدپور افزود: شماره‌های ۰۱۳- ۳۳۸۲۴۶۲۶ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با موارد یادشده است.

مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب‌های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان‌های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می‌دهد.  

تالاب‌های امیرکلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین‌المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می‌دهند.

کد خبر 468208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha