رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه جنگ تجاری با چین از بانک جهانی خواست اعطای هر گونه وام به این کشور پولدار را متوقف کند.

دانلد ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، بانک جهانی با وجود مخالفت‌های واشنگتن موافقت کرده است تا ۲۰۲۵ هر سال بین یک تا یک و نیم میلیون میلیارد دلار وام کم‌بهره به چین بدهد. این در حالی است که در پنج سال گذشته وام‌های کم‌بهره ۱.۸ میلیارد دلاری به چین می‌داد و کاهش ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلاری مبلغ وام‌ها می‌توانست در راستی جلب رضایت آمریکا باشد.

اما دانلد ترامپ شامگاه جمعه در اعتراض به این رفتار بانک جهانی در توییتر خود نوشت: «چرا بانک جهانی به چین پول قرض می‌دهد؟ اصلا چطور چنین چیزی ممکن است؟ چین به اندازه کافی پول دارد و اگر نداشته باشد هم تولید می‌کند. بس کنید!» کاخ سفید و مقام‌های بانک جهانی هنوز درباره توییت ترامپ واکنش نشان نداده‌اند و باید دید آیا این تهدید در توقف اعطای وام به چین موثر خواهد بود یا نه.

بانک جهانی در سال مالی ۲۰۱۹ منتهی به ۳۰ ژوئن ۱.۳ میلیارد دلار به چین وام داد که بسیار کمتر از وام ۲.۴ میلیارد دلاری سال مالی ۲۰۱۷ است. جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و چین همچنان ادامه دارد و این دو کشور و اقتصاد بزرگ دنیا هنوز سر تعرفه‌های تازه به توافق نرسیده‌اند. اعمال دور جدید تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی از نیمه دسامبر (یک هفته دیگر) آغاز می‌شود و انتظار می‌رود جنگ لفظی میان رهبران چین و آمریکا ادامه داشته باشد.

ترامپ هفته گذشته در جریان گردهمایی رهبران کشورهای عضو ناتو اعلام کرد برای امضا کردن توافق تجاری تازه با چین شتاب ندارد و ترجیح می‌دهد آن را به پس از ماه نوامبر ۲۰۲۰ و انتخابات ریاست‌جمهوری موکول کند. روبط میان آمریکا و چین به ویژه پس از ناآرامی‌های هنگ‌کنگ و حمایت ترامپ از معترضان در برابر دولت چین به شدت تیره و سردتر از گذشته شده است.

کد خبر 468143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha