شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

حدود ۲ ماه از مهلت ۲ ساله امهال وام‌های زلزله‌زدگان درمناطق زلزله‌زده کرمانشاه گذشته است و با این وجود، مردم زلزله‌زده امیدوارند بار دیگر بازپرداخت وام‌شان یک سال دیگر مشمول قانون امهال شود.

زلزله كرمانشاه

همشهری آنلاین - فرحناز چراغی : این امیدواری موجب شده است بسیاری از زلزله‌زدگان اقدامی برای بازپرداخت اقساط وام‌های خود نکنند و به امید اقدام مسئولان بنشینند. استاندار کرمانشاه در روزهای اخیر از کسب موافقت‌ اولیه دولت برای تمدید مهلت امهال وام‌های آسیب‌دیدگان خبرداد.
بازپرداخت وام‌های تا سقف ۵۰میلیون تومان و بیش از ۵۰میلیون تومان برای کارگاه‌ها و واحدهای تجاری براساس مصوبه هیات دولت در اردیبهشت۹۷ مشمول قانون امهال شد که دراین مدت سود و کارمزد وام‌ها را دولت به بانک پرداخت کرد.  

یک شهروند سرپل ذهابی با بیان اینکه فصل بارندگی سبب پایین آمدن سرعت ساخت‌وسازها شده است، به همشهری می‌گوید: با تزریق وام‌های تکمیلی، عده‌ای از مردم درحال نازک کاری ساختمان‌های خود هستند.

وی با بیان اینکه سررسید بازپرداخت وام‌ها رسیده است، می‌افزاید: ۲ سال امهال برای بازپرداخت وام‌های بانکی فرصت کمی است و دولت باید مردم و شرایط سخت زندگی آن‌ها را درک کند. مردم همه پس‌اندازشان را خرج بازسازی کرده‌اند و پولی برای‌شان باقی نمانده است که جای بازپرداخت وام دهند.

یک شهروند دیگر با بیان اینکه هنوز تعداد زیادی از مردم در کانکس زندگی می‌کنند، می‌گوید: اگر سری به محله‌های فولادی، میراث فرهنگی، بانک رفاه و مسکن مهرها بزنید، می‌بینید که چقدر تعداد کانکس‌نشین‌ها زیاد است.

موسی که ۳۸سال سن دارد، می‌افزاید: ۸سال جنگ و بعد زلزله زندگی مردم سرپل ذهاب را زیر و رو کرد. بازپرداخت وام‌ها بار سنگینی بر دوش زلزله زدگان است و انصاف نیست در این شرایط سخت، دولت مردم را حمایت نکند.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر ساکنان مناطق زلزله‌زده از جمله سرپل ذهاب قشر ضعیفی هستند. حساب و کتاب دولت با این افراد است که اگر دولتی حمایت نکند، بیش از این زمین خواهند خورد. از دولت و مسئولان تقاضا داریم یک سال دیگر امهال وام‌ها را تمدید کنند و این را به عنوان هدیه‌ای در دومین سالگرد زلزله به مردم ببخشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اما در پاسخ به صحبت‌ شهروندان با بیان اینکه تا امروز درباره تمدید مهلت امهال وام ابلاغی صورت نگرفته است، به همشهری می‌گوید: نامه‌نگاری و جلسه‌های حضوری بسیاری با سران سه قوه و وزیر اقتصاد در این باره انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.  

جلیل بالایی با تاکید بر اینکه پیگیری استاندار برای تمدید مهلت امهال وام‌ها ادامه دارد، می‌افزاید: درمجموع از کل وام‌های پرداختی به استان ۳۱۴۶ میلیارد تومان آن مشمول امهال وام شد که تا امروز حدود ۱۰۵۰ میلیون‌ تومان بار مالی برای دولت داشته است.

استاندارکرمانشاه هم از کسب موافقت اولیه برای امهال وام‌های مناطق زلزله‌زده خبر می‌دهد و می‌گوید: براساس مکاتبه صورت گرفته با رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی و با توجه به مشکلات مردم، درخواست امهال تسهیلات مناطق زلزله‌زده  مجدد مطرح و موافقت اولیه کسب شد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه مردم سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی از همه توان مالی خود برای ساخت و ساز استفاده کرده‌اند، ‌ اضافه می‌کند: براساس قانون، امهال وام‌ها ۲ سال است و انتظار داریم با پیشنهاد استانداری برای امهال تسهیلات موافقت و اقدامات نهایی در این باره صورت گیرد.  

کد خبر 468136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha