پیتر انگلود، عضو آکادمی نوبل ادبیات اعلام کرد در اعتراض به اهدای جایزه نوبل به پیتر هاندکه در این مراسم شرکت نخواهد کرد. وی گفت اهدای جایزه به کسی که از قصاب بالکان حمایت کرده شرم آور است.

پيتر هاندكه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورو نیوزف یک عضو آکادمی نوبل اعلام کرد در اعتراض به اهدای جایزه نوبل ادبیات به پیتر هاندکه نویسنده اتریشی، در مراسم رسمی اعطای جوایز نوبل که دهم دسامبر مصادف با سالگرد درگذشت آلفرد نوبلر برگزار خواهد شد، شرکت نخواهد کرد.

پیتر هاندکه از هواداران رئیس‌جمهور سابق صربستان اسلوبودان میلوشویچ ملقب به «قصاب بالکان» به شمار می‌آید. انتخاب او به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات انتقادات بسیاری را از آکادمی نوبل سوئد برانگیخت.

اسلوبودان میلوشویچ متهم به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در جریان جنگ بوسنی در دهه نود میلادی بود. وی در زندانی در لاهه درحالی که در انتظار محاکمه به سر می‌برد، درگذشت. پیتر هاندکه در مراسم تدفین او در سال ۲۰۰۶ میلادی سخنرانی کرده است.

پیتر انگلوند عضو آکادمی نوبل در نامه‌ای به روزنامه «داگنز نی‌هتر» سوئد گفت: «من در مراسم این هفته نوبل امسال شرکت نمی‌کنم. جشن گرفتن برای جایزه نوبل پیتر هاندکه یک دورویی شرم‌آور از جانب من خواهد بود.»

آقای انگلوند تا سال ۲۰۱۵ میلادی رئیس آکادمی به شمار می‌رفت و اکنون نیز از اعضای ۱۸ نفره این کمیته محسوب می‌شود.

هاندکه نشان نوبل و جایزه ۹ میلیون کرونی آن (معادل ۹۳۵ هزار دلار) را دریافت خواهد کرد.

کد خبر 468115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha