شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

نمایشگاه داران اتومبیل در محدوده شمالی شهر تهران دیگر تقاضای فراوان برای خرید خودروهای خارجی مدل پایین ندارند و خریداران علاقمند به داشتن مدلهای جدید و امکانات بالا هستند.

تعداد وارد کنندگان خودرو درعین حال که قیمت خودروها را پایین آورده اما به صورت پنهان باعث آشفتگی درمرحله خدمات رسانی بعد از فروش شده است.

 به گفته تعدادی ازنمایشگاه داران درحال حاضر تعداد زیادی خودرو توسط کسانی که کارت بازرگانی دارند وارد کشور می‌شود. درحالی که پشتیبانی مناسبی از سوی نمایندگان رسمی هم صورت نمی‌گیرد.

در واقع نمایندگان رسمی که حالا به شدت ازسوی وارد کنندگان جزء احساس خطر می‌کنند در ارائه خدمات رایگان امساک می‌ورزند.

 اما به هرحال تفاوت قیمت گاهی آنقدر زیاد است که خریداران را به سمت وارد کنندگان متفرقه با اجاره شناسنامه‌های افراد به مبلغ 200هزار تومان از امتیاز وارد کردن یک خودرو به ازای هر نفر به سود خودشان استفاده می کنند، درحالی که خودروهای وارداتی این چنین تنها ازخدماتی چون ارائه رایگان 5 ساله روغن و لنت ترمز بی بهره می‌مانند.

نکته جالب این جاست که با کاهش قیمت خودروهای وارداتی به ایران استقبال از خودروهای فول آپشن «سفارش کامل» بیشتر شده و خریداران چندان علاقه‌ای به مدل‌های معمولی از خود نشان نمی دهند.

اما در مورد پرطرفدارترین خودروهای وارداتی دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. نکته مهم اینجاست که بازار ایران بیشتر بر مبنای سلیقه خاص مشتریان شکل می‌گیرد و معمولا اسیر امواج احساسات از نوعی که در کشورهای دیگراست نمی‌شود.

برندهای آلمانی مثل مرسدس بنز و ب ام و به دلیل شهرت و محبوبیت شان در ادوار گذشته فروش خوبی داشته اند در حالی که چندان هم نیازی به تبلیغات احساس نکرده اند. اما اگر تعداد بیشتری ب‌ام‌و در خیابانها دیده می شود به دلیل این است که تسهیلات بیشتر و اقساط بلندمدت به مشتریان ارائه شده است.

تویوتا تنها برند ژاپنی است که در بازار ایران می‌فروشد و ازنظر تنوع هم قابل قبول بوده است. هیوندای هم به خاطر قیمت ارزانتر نسبت به همتایان آلمانی و ژاپنی و البته ارائه مدل زیبائی مثل سوناتا بااستقبال مواجه شده است. هیوندای البته با پدیده جدیدی به نام آزرا به دنبال فروش بیشتر دربازار تهران است.

دراین بین البته تعداد محدودی از خودروهای فرانسوی و آلمانی مثل سیتروئن C4 و آئودی نیز وجود دارند که درست مثل مرسدس بنز ML به دلیل تعداد بسیاراندک دارای قیمت‌های بالا و غیر واقعی هستند. کلا آئودی به دلیل گرانی دربازار ایران بااستقبال روبرو نشده است.


در بسیاری از کشورها، بازار دست دوم خودرو ازرونق نسبی برخوردار است و اصولا اقشار کم درآمد بیشتر دراین قسمت از بازار به دنبال تحقق رویاهایشان هستند.

 بازار خودروهای دست دوم خارجی درایران هم نسبتا با رونق روبرو شده و باعث افت قیمت این گروه از خودروها شده اما بازار دست دوم این خودروها هنوز هم دراختیار قشر مرفه جامعه است.

شاید اگر چند سال دیگر روند واردات به همین شکل یا حتی ساده تر ازحالا ادامه داشته باشد اوضاع برای خودروسازان داخلی سخت تر خواهد شد و شاید به این ترتیب آنها هم راه حل‌های بهتری برای بالابردن کیفیت خودروها و جایگزینی مدلهای جدید بیابند.

 بازار خودروی ایران همچنان تشنه است و در آینده مشتریان فراوانی خواهدداشت، حتی اگر نمایشگاه داران اوضاع فعلی را راکد و نامطلوب توصیف کنند.

جست‌وجو برای یافتن گران ترین خودروهای وارد شده به ایران البته خیلی زود به نتیجه رسید.

 گرانترین خودرو

همان طور که انتظار می‌رفت خودروهای آلمانی و در راس آن مرسدس بنز کلاس s با قیمت تقریبی 210میلیون تومان سر دسته خودروهای گرانقیمت درایران است.

 البته بنز کلاس ML هم باتوجه به ورود محدودش به قیمت‌های بالای 140میلیون تومان رسیده که البته به خاطر محدودیت، کاذب است.

کد خبر 4681

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز