پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با انتقاد از نحوه مدیریت پسماند در استان گفت: از ۲۸ سایت دفن زباله هنوز در یکی از آنها دفن بهداشتی صورت نمی‌گیرد و شیرابه‌ها جنگل، آب و خاک را از بین برده است.

زباله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در همایش روز جهانی خاک در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار کرد: در حوزه خاک با مسائلی چون قاچاق، فرسایش و آلودگی مواجهیم که حاصل بی تدبیری و عدم نگاه به توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه محیط زیست دستگاه نظارتی بوده و وظیفه آن نظارت و اطلاع رسانی است، افزود: سالانه بیش از ۲ میلیارد تن حجم فرسایش خاک در کشور است و در هر هکتار نیز بیش از ۱۶ تن فرسایش خاک وجود دارد که این میزان بیش از حدود سه برابر میانگین فرسایش خاک در جهان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با انتقاد از نحوه مدیریت پسماند در استان گفت: در مازندران چندین دهه است که مشکل مدیریت پسماند وجود دارد، به طوری که از ۲۸ سایت دفن زباله هنوز در یکی از آنها دفن بهداشتی صورت نمی‌گیرد و شیرابه‌ها جنگل، آب و خاک را از بین برده است.

ابراهیمی گفت: در کشور بیش از ۵۰ درصد فاضلاب‌های خانگی تصفیه می‌شود اما در مازندران در خوشبینانه‌ترین حالت، به ۱۴ تا ۱۵ درصد می‌رسد و حتی نسبت به میانگین کشوری هم ۳ تا ۴ برابر عقب هستیم.

وی افزود: استفاده از سم و کود نیز در مازندران بالاست، علیرغم دارا بودن  منابع علمی و تحقیقاتی اما هنوز میزان سم و کودی که برای میوه‌جات، سبزیجات و صیفی‌جات مصرف می‌شود دقیقا مشخص نبوده و برای تعیین میزان باقیمانده سم و کود در محصولات کشاورزی و باغی در استان هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: مرکز سنجش میزان باقیمانده سم و کود در محصولات کشاورزی و باغی هم در میادین میوه و تره بار وجود ندارد که این به‌هیچ وجه پذیرفته نبوده و باید متولیان امر پاسخگو باشند.

وی با انتقاد از مهار و انتقال آب به بالادست به بهانه تثبیت و تغییر الگوی کشت در اراضی شیبدار گفت :کاشت درخت در اراضی شیبدار نباید موجب به مخاطره افتادن حیات زیست‌مندانی شود که از حقابه طبیعی چشمه‌ها و رودخانه‌ها استفاده می‌کنند بلکه باید تامین آب درختان غرس شده در اراضی شیبدار با روشهای علمی دیگر مانند عملیات آبخوانداری و آبخیزداری تامین شود که در این صورت مطلوب خواهد بود.

ابراهیمی تاکید کرد: تغییر کاربری اراضی و فروش خاک به بهانه ایجاد کارآفرینی معنایی ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان سلامت افراد جامعه  را بالاترین نعمت الهی دانست و افزود: سلامت آب، خاک، هوا و جسم به عهده همه مردم و مسؤولان است و همه باید در جهت حفظ آن تلاش کنیم.

کد خبر 467977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha