پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

آذربایجان غربی فرماندار تکاب گفت: ۴۰درصد ذخیره انباشت طلای کشور در تکاب است.

تکاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمود زمانی امروز ۱۴ آذرماه در جشنواره منطقه ای تخت سلیمان تکاب، آذربایجان غربی با اشاره به قابلیت ها و پتانسیل های توسعه شهرستان، از فعالیت ۲۱ معدن سنگ از بین ۵۹ معدن موجود در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: معادن طلای تکاب با تولید ۱۴۰ تن، ۴۰ درصد ذخیره انباشت طلای کشور را به‌خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تکاب با ۲۱۷۵ کیلومتر مربع مساحت، ۸۰ هزار و ۵۵۶ نفر جمعیت را در خود جای داده است، افزود: نرخ باسوادی این شهرستان۷۵ درصد، نرخ بیکاری آن۱۳ درصد است که سهم اشتغال شهرستان در بخش کشاورزی ۴۰.۵ درصد، خدمات۲۷.۴ درصد و بخش صنعت  آن ۲۴.۴ درصد است.

فرماندار تکاب با بیان اینکه این شهرستان  ۶۷ هزار هکتار زمین دیم و آبی دارد، خاطر نشان کرد: این شهرستان دارای  ۲۰۰ هزار دام سبک و سنگین، ۶۰۰۰ کندوی عسل بوده و مهمترین صادر کننده ژل رویال سنتی است.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهرستان از بازدید ۸۰ هزار گردشگر داخلی و ۶۰۰۰ گردشگر خارجی خبر داد و افزود: علاوه بر ثبت جهانی تخت سلیمان، ۱۷۰ اثر دیگر این شهرستان نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

زمانی با بیان اینکه تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو دارای ۳۵۰۰ قدمت تاریخی مکتوب است، یادآور شد: تخت سلیمان به عنوان نماد حماسه طبیعت، مذهب و ماده در کنار هم نمود یافته که به لحاظ بیولوژیکی ۷ قرن نمادداقتدارو عامل وحدت سیاسی ایران بوده است.

فرماندارتکاب ادامه داد: بقایای آثار معماری این مجموعه جهانی یکی از بزرگترین نماد فرهنگی، ‌مذهبی و سیاسی زمان خود بوده که نقش تخت جمشید عصر خود را ایفا می کرده است.

وی برگزاری جشنواره را عامل مهمی در توسعه و رونق گردشگری، اقتصادی شهرستان دانست و گفت: امید است برگزاری این جشنواره ها تداوم یافته و زمینه رونق بیشتر شود.

کد خبر 467969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha