چهارمین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که تا پایان وقت اداری امروز ۴۷۸۱ داوطلب ثبت نام کردند که ۱۱۰۰ نفر آنها از حوزه انتخابیه تهران هستند.

انتخابات

به گزارش همشهری آنلاین، حضور حمید رسایی، هادی غفاری و حسین الله کرم در ستاد انتخابات وزارت کشور کافی بود تا چهارمین روز نام نویسی به اندازه کافی با اهمیت و حاشیه ساز شود. البته پر شدن سالن انتظار ثبت نام و انتظار چند ساعته داوطلبان برای ثبت نام هم نارضایتی‌هایی در پی داشت. یکی همراه نوزاد خود برای ثبت نام آمده بود، یکی همراه همه اعضای خانواده‌اش. یکی دست خالی آمده بود و حتی مدارک نداشت، یکی با عکس‌هایی از کودکی‌اش.

  • چهره‌هایی که روز چهارم آمدند

«کارن خانلری» نماینده ارامنه شمال در دور دهم مجلس شورای اسلامی، «مجید فهمیده» برادر شهید حسین فهمیده، «علی ادیانی» نماینده مردم قائمشهر در مجلس دهم شورای اسلامی، «علیرضا منادی»  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، حجت الاسلام «حمید رسایی» نماینده تهران در دوره های هشتم و نهم مجلس، حجت الاسلام «مهدی شیخ» نماینده تهران در مجلس دهم، «داوود محمدی»  نماینده تهران در دوره دهم مجلس، «علی یعقوبی» نماینده بهار و کبودرآهنگ، «مهرداد لاهوتی» نماینده لنگرود، «نادر فریدونی» نماینده سابق فیروزآباد، «محمدرضا راه چمنی» دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی، «جلال میرزایی» نمانده ایلام و عضو فراکسیون امید، «هادی غفاری» عضو مجمع نیروهای خط امام، «معصومه آقاپور علیشاهی» نماینده شبستر و «علی جلیلی شیشوانی» نماینده مراغه، «احمد کرمی» دبیرکل حزب جامعه اسلامی کارگران، «جمشید ایرانی» رئیس فراکسیون اعتدالگرایان خانه احزاب و دبیرکل حزب فرزندان ایران، «محمدصادق کوشکی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران، «سیدمحمد مهدی پورفاطمی» نماینده ادوار مردم دشتی و تنگستان، «عزت‌الله اکبری» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، «جواد شرفخانی» عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری، حجت الاسلام «سید عباس حسینی حشمتیان» رئیس شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استان تهران، «احمد کرمی» دبیرکل جامعه اسلامی کارگران، «عبدالرضا ترابی» نماینده گرمسار در دوره هفتم و هشتم مجلس از چهره‌هایی هستند که امروز برای نامزدی نمایندگی مجلس ثبت نام کردند.

  • الله‌کرم برادر شهید فهمیده را ثبت نام کرد

حسین الله کرم، فعال سیاسی و از نیروی حزب الله برادر شهید فهمیده را مشایعت و در جمع خبرنگاران مطالبی عنوان کرد. مجید فهمیده نیز با بیان اینکه اگر در فهرست ائتلاف نیروهای انقلابی قرار نگیرد از انتخابات کنار می‌کشد افزود: اگر در فهرست قرار نگیرم حوزه انتخابیه خود را عوض می‌کنم و به شهر دیگری می‌روم و در آنجا اقدام می‌کنم. فعلا تهران داوطلب شدم اگر در لیست تهران نباشم به شهر مقدس قم می‌روم چون اصالت من قمی است.

وی که خود را کارشناس ارشد علوم قضایی معرفی کرد، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم با این گام دوم انقلاب که آقا فرمودند برابر ابزار دشمن همان جنگ اقتصادی بایستیم و مبارزه کنیم.

حسین الله کرم در جمع خبرنگاران ائتلاف را یک اصل در سیاست دانست و اعلام کرد، هرکسی کار سیاسی می کند باید نگاه اصلی‌اش به ائتلاف باشد. به گفته وی مجلس جای کسی است که چند شیفت کار کند، جای استراحت نیست و جای حرکت است و به نظر من دهه اولی‌ها اگر این توان را هم داشته باشند چند صباحی است و نمی‌توانند آن را ادامه دهند. لذا تاکید می‌کنم جوانان روی کار بیایند و وارد صحنه شوند. رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله همچنین در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه همچنان به موضوع کاندیداتوری فکر می‌کنم، اظهار کرد: اگر به این برسم که می‌توانم کاری برای مردم انجام دهم و کمکی بکنم حتماً وارد انتخابات می‌شوم.

  • ثبت نام حامیان قالیباف

 تعدادی از حامیان قالیباف امروز سیزدهم آذر ماه با حضور در فرمانداری مشهد در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند. رضا شیران‌خراسانی نماینده فعلی مردم مشهد در مجلس که همراه این داوطلبان بود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من به عنوان یکی از حامیان دکتر قالیباف امروز به فرمانداری آمدم. بنده ثبت نام نمی‌کنم و به اتفاق جمعی از عزیزان در مسیری که انتخابات داشته و در تشکل ما به عنوان گزینه‌های کاندیداتوری مجلس از حوزه مشهد و کلات انتخاب شدند آنها را مشایعت می‌کنم تا ثبت نام کنند.

شیران خراسانی با بیان اینکه حامیان آقای قالیباف به اندازه یک لیست خوب، کارآمد، باتوان و با تجربه قرار است در انتخابات حضور داشته باشند گفت: امسال قصد شرکت در انتخابات از مشهد را ندارم. برای تهران هم "تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.

عبدالحسین حسینی، هادی عظیمی‌فر، مجید طهوریان عسگری، عباس ظفری، سلمان امانی، مرتضی نظرنژاد و جعفر کبیری از جمله کسانی بودند که به عنوان حامیان قالیباف امروز در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کردند.

 غفاری: اسم من از احزاب بزرگتر است

اما «هادی غفاری» نماینده ادوار مجلس و از معدود چهره‌های اصلاح‌طلب امروز بدون همراه داشتن مدارک مورد نظر برای ثبت نام به ستاد انتخابات مراجعه کرد. این نماینده ادوار مجلس گفت: دنبال جبهه یا حزب خاصی نیستم من «هادی غفاری» هستم؛ متکبرانه بگویم اسم من از اسم این احزاب بزرگتر و گنده‌تر است. وی افزود: اولویت نخست خود را وضع معیشت مردم عنوان و خاطرنشان کرد: حرف اول نظام اسلامی معیشت مردم است. غفاری که از اعضای مجمع نیروهای خط امام است به ایسنا گفت: در انتخابات تایید صلاحیت می‌شود هرچند که در این زمینه «علم غیب» ندارد!

این عضو مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد: اگر قرار باشد در انتخابات مجلس رقابت کنم تحت نام جریان اصلاحات حضور خواهم داشت. امروز به همسرم گفتم اگر وارد مجلس شوم دوستانم را جمع خواهم کرد یا از تریبون مجلس مطرح خواهم کرد که بیاییم دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم و به فکر معیشت مردم باشیم و عزت آنان را حفظ کنیم.

  • تبعیت از تصمیم اصلاح طلبان

«داوود محمدی» عضو فراکسیون امید مجلس دهم در حاشیه ثبت نام خود اعلام کرد که سعی می‌کنم دوباره در ائتلاف قرار بگیرم، اما اگر چنین نشد از تصمیم اصلاح طلبان تبعیت می کنم. محمدی شفافیت هزینه‌های انتخاباتی، را مطالبه مردم دانست و گفت: شفافیت هزینه های انتخاباتی اقدام خوبی است. مسائلی که مطرح و هزینه هابی که صرف می شود باید شفاف باشد و اطلاعات لازم به مردم داده شود. وی ادامه داد: این حق مردم است که باید بدانند داوطلبان و کسی که قرار است به او رای دهند چقدر هزینه کرده است.

  •  شیخ اصلاح طلب اما مستقل

حجت الاسلام «مهدی شیخ» هم در حاشیه ثبت نام خود از حوزه انتخابیه تهران اعلام کرد که در هیچ حزبی نیست مستقل آمده اما اصلاح‌طلب است. او با تایید اقدام مردم در رای دادن به یک لیست به ویژه در کلان شهرها معتقد است این مردم به پایگاه و حزبی که آن را قبول دارند رای می دهند؛ البته به گفته وی هر چه انتخاب با بصیرت بیشتر باشد بهتر است.

  • نظارت ضعف اصلی مجلس

«مهرداد لاهوتی» نماینده لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی، نظارت بر اجرای قوانین را مهم‌ترین ضعف مجلس در ادوار مختلف به ویژه در دور دهم دانست و گفت: اولویت نخست در دور یازدهم باید نظارت باشد. وی تاکید کرد: در بحث قانونگذاری در کشور نیاز به این حجم از قانون نداریم؛ مجلس باید به طرف نظارت بر اجرای قانون برود. این داوطلب دور یازدهم مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت هزینه های انتخاباتی معتقد بود که اگر مملکت می خواهد بحث فساد را ریشه کن کند در همه چیز باید مردم را محرم نظام دانست.

  • شفافیت رای همراه با شفافیت مالی

«محمدرضا خباز» استاندار سابق سمنان و نماینده کاشمر در ادوار گذشته هدفش از شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را حضور چند دوره ای خود در مجلس از حوزه انتخابیه کاشمر برشمرد و اعتقاد دارد مجلس در راس امور است، فساد و صلاح جامعه، به مجلس بر می گردد، یعنی اگر تمامی مجلس اراده کنند تا جامعه را اصلاح کنند. وی افزود: نه تنها با شفافیت مالی و شفافیت هزینه انتخاباتی بلکه با شفافیت رای هم موافق است.

  • چهره جنجالی پایداری با پیامی برای روحانی

«حمید رسایی» نماینده ادوار مجلس هم  مانند بیشتر داوطلبان انگشت روی حادترین مساله موجود کشور یعنی وضع معیشتی و اقتصاد گذاشت و این موضوع را اولویت برنامه های خود عنوان کرد. به گزارش ایرنا، او که برای خندیدن و خنداندن حاضران دسته کلید در دست داشت معتقد  بود که آمده تا کلید را از رئیس جمهوری بگیرد.

وی به فارس گفت:‌ان‌شاءالله با رأی مردم کلید را از آقای روحانی پس خواهیم گرفت؛ کلیدی که هم‌اکنون در دست آقای روحانی است قفل‌ها را بیشتر کرده و امیدوارم که این کلید را از او پس بگیریم.  شفافیت هزینه انتخاباتی موضوع دیگری بود که رسایی مطرح کرد و گفت که در مجلس هشتم و نهم در زمره طراحان و مدافعانی بوده که اعلام شفاف هزینه‌های انتخاباتی را خواستار شد.

  •  احمدی نژاد مجلس را ضعیف کرد

«سیدمحمد مهدی پورفاطمی» نماینده ادوار مردم دشتی و تنگستان در حاشیه ثبت نام خود در مجلس گفت: از زمان احمدی نژاد مجلس ضعیف شد و ایشان مجلس را ضعیف کردند. این نماینده دوره‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم مردم دشتی و تنگستان درباره اینکه مستقل می‌آید یا در لیستی قرار می گیرد، به ایلنا اظهار داشت: هنوز بسته شدن لیست مشخص نیست، اما من اصلاح‌طلبم. فاطمی‌پور درباره علت حضور مجدد خود گفت: بنده با مردم ارتباط تنگاتنگی دارم این مردم از من خواستند که بیایم و از همان حوزه انتخابیه تنگستان ثبت نام می‌کنم.

  • نماینده نزدیک به لاریجانی هم آمد

محسن کوهکن نماینده مجلس برای حوزه انتخابیه لنجان و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، عبدالرضا ترابی نماینده ادوار مجلس از حوزه انتخابیه گرمسار و علی جلیلی نماینده مراغه در چهارمین ثبت‌نام‌ها با حضور در ستاد انتخابات کشور، ثبت نام کردند.

  • راه‌چمنی: با شفافیت موافقم اما من پولی ندارم که هزینه کنم

محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب اصلاح‌طلب وحدت و همکاری ملی پس از ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس، درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من این موضوع را قبول دارم، هر چند که پولی ندارم که هزینه بکنم، ولی با این حال حاضرم در این باره شفافیت داشته باشم.

  • تلاش می‌کنم در لیست اصولگرایان قرار بگیرم

رئیس اسبق کمیسیون صنایع مجلس گفت: با توجه به مقبولیت مردمی که اصولگرایان دارند، تلاش می‌کنم تا در لیست آنها قرار بگیرم. عزت‌الله اکبری نماینده قائمشهر در مجلس پنجم و هشتم درخصوص عملکرد مجلس دهم گفت: این مجلس اقداماتی را انجام داده که می‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد اما در بخش سیاست خارجی، اقتصاد و صنعت بسیار ضعیف بوده است.

  • ثبت نام یک قاضی

رئیس شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استان تهران هم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد. حجت‌الاسلام سید عباس حسینی حشمتیان با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور از حوزه انتخابیه تهران در این دوره انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد.

«علی ادیانی» نماینده قائمشهر در دور دهم مجلس نیز  امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور از حوزه انتخابیه تهران نام نویسی کرد. او که به قول خود به اصرار درخواست برخی در تهران داوطلب نمایندگی شده است، به ایرنا اعلام کرد در مجلس در هر چهار طرح شفافیت سهم داشته و حتی یک طرح را خودش طراح بوده است.

محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و افراد نزدیک به جبهه پایداری برای ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران، در فرمانداری تهران حاضر شد.

  • کدام استان‌ها بیشترین داوطلبان را داشته اند؟

سیداسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: تا پایان چهارمین روز نام‌نویسی، ۴۷۸۱ داوطلب در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند. وی افزود: از این میان، ۸۸ در صد مرد و ۱۲ درصد زن هستند. دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: جوانترین داوطلب امروز با ۳۰ سال سن و پیر ترین داوطلب با ۷۴ سال سن امروز ثبت نام کرد. موسوی گفت: چهار درصد از داوطلبان تحصیلات حوزوی، ۱۳ درصد در مقطع دکترا، ۷۷ درصد در حد کارشناسی ارشد و مابقی تحصیلاتی در حد لیسانس و کمتر دارند. موسوی اظهار داشت: استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین میزان داوطلبان را در چند روز اخیر داشته‌اند.

  • ثبت نام ۱۶ نفر برای هر کرسی تا این لحظه

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: سه نفر هم از خارج از کشور ثبت‌نام کردند که توسط همکاران ما در وزارت خارجه ثبت نام آنها انجام شد و امروز مدارکشان جهت رسیدگی به ستاد انتخابات ارسال شد. موسوی گفت: تا این لحظه ۱۶ نفر برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند. که عدد قابل توجهی است ما ۲۹۰ کرسی در مجلس داریم و ۴ هزار و ۷۸۱ نفر تاکنون برای داوطلبی مجلس ثبت نام کردند. معاون سیاسی فرماندار تهران هم  اعلام کرد:تعداد داوطلبانی که تا پایان چهارمین روز ثبت‌نام انتخابات مجلس برای حوزه انتخابیه تهران نام‌نویسی کرده‌اند، ۱۱۰۰ نفر است. نظام ملکشاهی افزود: از این آمار ۲۵ درصد زن و ۷۵ درصد مرد هستند. همچنین امروز ۳۴۲ نفر ثبت نام کننده داشتیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات در روند ثبت نام داوطلبین خاطر نشان کرد: از همان روز اول شروع زمان ثبت نام ها بحث مدارک تحصیلی را مطرح کردیم که یکی از نواقص در پرونده ها این بود که اصل مدرک تحصیلی را همراه نداشتند. عزیزانی که مدرک تحصیلی را همراه ندارند باید تاییدیه از مرکز تحصیلی خود همراه داشته باشند. ملکشاهی افزود: مشکل دیگر کارت‌های ملی قدیمی بود که با هماهنگی با اداره ثبت احوال و پیشخوان‌های دولت قرار بر این شد برگه رسیدی به این افراد بدهند و این امر در حال انجام است.

کد خبر 467919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha