گوینده خبر BBC در برنامه خود، به جای نام بردن از برناردین اواریستو، نویسنده سیاه‌پوست برنده بوکر از او با عنوان «نویسنده دیگر» یاد و بعد از اعتراض این نویسنده در توئیتر، شبکه خبری از او عذرخواهی کرد.

برناردین اواریستو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، برناردین اواریستو، اکتبر امسال به خاطر کتاب «دختر، زن، دیگر» که روایت‌گر زندگی ۱۲ زن سیاهپوست در دهه‌های مختلف است، با طور مشترک با مارگارت اتوود، نویسنده کانادایی برنده جایزه بوکر شد. سهم اتوود از بوکر، به خاطر کتاب وصیت‌ها نصیبش شد که ظاهرا دنباله‌ای بر رمان سرگذشت ندیمه است. اهدای مشترک این جایزه به این دو نویسنده تصمیمی بحث‌برانگیز برای داوران بوکر بود چرا که ظاهرا برای نخستین بار یک زن سیاهپوست به عنوان برنده اعلام شد. 

سه‌شنبه شب، در برنامه‌ای درباره جایزه ترنر و اهدای آن به صورت مشترک به چند هنرمند، مجری شبکه BBC این مسئله را با اهدای بوکر ۲۰۱۹ به دو نویسنده مقایسه کرد: «البته این با جایزه بوکر امسال متفاوت است. داوران بوکر نتوانستند به اتفاق نظر برسند و به همین دلیل جایزه را به مارگارت اتوود و یک نویسنده دیگر دادند.» 

برناردین اواریستو، دیگر برنده بوکر ۲۰۱۹، در توئییتر خود در واکنش به این حرف گوینده نوشت: «چقدر سریع و راحت نام من را از تاریخ حذف کردند؛ اولین زن سیاهپوستی که برنده بوکر شد. و مردم این چیزی است که ما همیشه با آن مواجهیم.»

توئیت اواریستو با حمایت نویسندگان دیگر خیلی زود سر و صدا به پا کرد. جاناتان کو، نویسنده رمان تنهایی هولناک مکسول سیم، در توئیتی در حمایت از اواریستو نوشت: «این خیلی ترسناک است برناردین. در تمام کشورهایی که من تازه به آن‌ها سفر کرده‌ام از جمله فرانسه، اسپانیا، پرتغال و بلژیک، همه از کتاب تو حرف می‌زنند.»  

لیندا گرنت، یک نویسنده انگلیسی دیگر نوشت: «من معتقدم تقسیم جایزه بوکر امسال یک اشتباه جدی بود. اینکه مجری از برندگان به «مارگارت اتوود و یک نویسنده دیگر» یاد کرد نشان می‌دهد که این تصمیم چقدر آسیب‌زننده بود. برناردین اورایستو می‌توانست به تنهایی برنده این جایزه باشد.» 

سخنگوی شبکه خبری BBC در توضیح و عذرخواهی گفت: اشکال پیش آمده به دلیل زنده بودن برنامه بود. مجری قیاس ترنر و بوکر را از روی متن نخواند و فی‌البداهه گفت، وگرنه «نویسنده دیگر» چیزی نبود که در متن برنامه نوشته شده باشد. ما به خاطر مسئله پیش آمده عذرخواهی می‌کنیم.

کد خبر 467909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha