مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

کودکان کار چهره‌ای دردناک از شهر را در مقابل دیدگان جامعه قرار می‌دهد با این حال دیدن این قشر امروز به پدیده‌ای عادی تبدیل شده، گویی دیگر دیدن این کودکان معصوم که با سختی به کاری مشغول هستند برای همه ما به موضوعی عادی تبدیل شده است.  

كودك كار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در خیابان‌های شهر که قدم می‌زنیم شاید درهر قدم همراه ما باشند، کودکانی که التماس می‌کنند تا چیزی از آنها بخریم.  

کودکان کار، همان کودکانی که کودکی‌هایشان را در سنگفرش خیابان‌ها دفن کردند و قدم‌های کوچکشان را بر آن کوبیدند تا یادشان برود روزی کودک بودند و باید کودکی می‌کردند.  

روانشناسان و جامعه شناسان، کودکان خیابانی را شاهدان عینی آسیب دیدگی می‌دانند و گریز کودک از خانه به خیابان را گریز کودک از چارچوب‌ها و شرایط اجتماعی و خانوادگی را مطرح می‌کنند اما این گریز، زنگ هشداری را به صدا در می‌آورد که ضعف و اشکال در سیستم نهادهای حمایتی، رفاهی و خانواده را به رخ می‌کشاند.  

طلاق، آوارگی، پراکندگی خانواده، روابط نامشروع موجب پدید آمدن نوع جدیدی از انسان‌ها شده که بدون وابستگی و تعهد به خانواده، در شهرها و خیابان‌ها سرگردان شدند و آنها را باید قربانیانی دانست که محصول آسیب‌های اجتماعی هستند.  

هم اکنون دستگاه‌های مختلفی چون بهزیستی، شهرداری، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها در ساماندهی و حمایت از این کودکان مداخله دارند.  

بر اساس قوانین بین المللی، افراد زیر ۱۸ سال، کودک به حساب می‌آیند و برای این افراد حقوق و وظایفی در قانون، فرهنگ و اجتماع تعریف شده که متناسب با شرایط سنی آنهاست.  

  • تفاوت بین کودکان کار و خیابانی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به تعریف کودکان کار و خیابانی گفت: کودکانی که به دلیل فقر شدید خانواده مجبورند در طول روز کار کنند و شب‌ها برای خوابیدن پیش خانواده به منزل بروند، به عنوان کودکان کار شناخته می‌شوند.  

مریم بیدخام افزود: اما کودکان خیابانی، کودکانی هستند که به دلیل نداشتن خانه و خانواده بی‌سرپناه هستند و با جذب شدن در خیابان‌ها یا باندهای خلافکار زندگی می‌کنند، به همین دلیل بیشتر این کودکان کارهایی مانند تکدیگری، دستفروشی، شیشه پاک‌کنی و یا زباله گردی در خیابان‌ها را انجام می‌دهند.  

وی با بیان این‌که کودکان خیابانی نسبت به کودکان کار به مراتب بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، اظهار داشت: بیشتر کودکان کار و خیابان در قزوین غیربومی و یا حتی غیرایرانی و تابع کشورهای همجوار هستند.  

این مسئول با بیان این‌که طرح ساماندهی کودکان خیابانی می‌تواند به برطرف شدن آسیب اجتماعی کمک کند، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما طرح ساماندهی کودکان کار باید هرچه سریعتر اجرایی شود.  

 بیدخام با اشاره به قوانین بالا دستی و آیین نامه کودکان کار خیابانی، افزود: دستگاه‌هایشهر متولی ملزم هستند در بحث ساماندهی کودکان خیابانی بر اساس آن چه قانون برای آنان پیش‌بینی کرده است، فعالیت کنند.  

وی خاطر نشان کرد: بهزیستی، کمیته امداد، شهرداری و اداره کل کار و امور اجتماعی از جمله دستگاه‌هایی هستند که طبق این آیین نامه مکلف به ارائه خدمات برای قشر آسیب دیده هستند.  

این مسئول با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌های مجری برای ساماندهی این کودکان، اظهار داشت: در این رابطه الزام و تکلیفی که قانون گذار برای دستگاهها در نظر گرفته است می‌تواند در کنترل و کاهش این آسیب تاثیر گذار باشد.  

وی با بیان این‌که اولویت باید جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و افراد بی‌خانمان باشد و در این راستا سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت مناسبی دارند، افزود: واقعیت آن است که برای حمایت و مبارزه با چنین پدیده‌هایی، نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط و تشکل‌های مردم‌نهاد هستیم.  

  • شناسایی ۸۰ کودک کار در قزوین

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین از شناسایی ۸۰ کودک کار خیابانی در سطح این استان طی سال جاری خبر داد: بر اساس آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب تیرماه ۱۳۸۴ هیات وزیران، از نظر قانونی وظایف کلیه دستگاهها مشخص شده است.  

بیدخام با بیان این‌که طی سال‌های اخیر ۴۰۰ کودک خیابانی در سطح استان شناسایی شده اند، اظهار داشت: هم‌اکنون تعداد زیادی از این کودکان از چرخه خدمات حمایتی خارج شده اند.  

وی با بیان این‌که سال گذشته ۲۱۲ کودک خیابانی تحت حمایت قرار گرفتند، یادآورشد: بیشتر این کودکان در سنین زیر ۱۸ سال و دارای خانواده‌های بد سرپرست بوده و اغلب با آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره مواجه هستند که والدین این کودکان را به کار مجبور می‌کنند.  

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: بر اساس آخرین آمارها ۹۵ درصد کودکان کار و خیابان دارای خانواده‌ بوده و شب‌ها را کنار خانواده‌هایشان سپری می‌کنند به همین دلیل نگاه به این کودکان بر اساس خانواده‌ محوری است.  

بیدخام یادآور شد: در حال حاضر کودکان کار و خیابانی در یک مرکز دولتی شبانه روزی و ۲ مرکز غیر دولتی مراکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در شهرستان‌های قزوین و تاکستان تحت نظارت سازمان بهزیستی و با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان مراقبت می‌شوند.  

وی تاکید کرد: کودکان خیابانی با حضور در سطح شهر چهره ناخوشایندی را ایجاد کرده‌اند که این معضل نیاز به مدیریت دارد.  

بیدخام با بیان این‌که تاسیس فضایی برای ارائه خدمات به کودکان کار توسط شهرداری در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است و به زودی مرکز حمایت و توانمندسازی کودکان کار راه‌اندازی خواهد شد.  

  • حل معضل کار کودکان، معادله چندوجهی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: کودکان کار برای کمک در تامین معاش خانواده، گاهی اوقات به همراه خانواده و یا با سرپرستی افراد دیگر به کار گرفته می‌شوند.  

صدیقه ربیعی افزود: در مجموع، کودکان کار در شرایط بسیار نامطلوب از نظر تغذیه و بهداشت به سر برده و همواره نیز در حال انجام کارهای خطرناک و سخت قرار دارند.  

به گفته این مسئول امور اجتماعی، کودکان کار می‌توانند در برخی مواقع به راحتی بازیچه دست بزهکاران حرفه‌ای اعم از سارقان یا باندهای توزیع مواد مخدر و عوامل ایجاد خانه‌های فساد نیز قرار گیرند.  

ربیعی خاطرنشان کرد: بهره‌مند نبودن از آموزش، تحصیل و یا سایر مهارت‌های مورد نیاز زندگی توسط این قشر قدرت رقابت با سایر کودکان در ایجاد یک زندگی سالم را به راحتی از آنان سلب کرده است.  

وی با اشاره به این‌که به لحاظ حقوقی نیز کودکان از حقوق مشخص بهره‌مند بوده و استفاده از کار آنان به لحاظ اخلاقی زننده و تجاوز آشکار به حقوق آنها محسوب می‌شود، اضافه کرد: باید دستگاه‌های متولی برای رفع این معضل اجتماعی و ساماندهی آن اقدام لازم را به عمل آورند.  

ربیعی ادامه داد: کودکان کار در همه استان‌ها وجود دارند اما حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان قزوین و ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه آمار این دسته از کودکان را در استان افزایش داده است.  

وی، مهاجرت افراد آسیب‌دیده به استان قزوین را از مهم‌ترین مشکلات این استان دانست و اظهار داشت: از آنجا که استان قزوین شاهراه ارتباطی کشور و نزدیک به استان‌های آسیب‌خیز است، این موضوع موجب شده تا افراد آسیب‌دیده به‌صورت خانوادگی و دسته‌جمعی به این استان مهاجرت کنند.  

  • کودکان کار؛ قربانی فقر اقتصادی و فرهنگی

ربیعی با بیان این‌که فقر اقتصادی و فرهنگی از عوامل پررنگ ایجاد کودکان کار است، تصریح کرد: زمانی که کودکان و خانواده‌های آنان در سنین پایین عادت کردند که از روش‌های نادرست درآمد کسب کنند، خارج کردن آنان از این شرایط برای دستگاه‌های اجرایی سخت و دشوار است.  

دبیر مرجع کنوانسیون حقوق کودک در قزوین گفت: مشکل اساسی ما در حوزه کودکان وجود خلاءهای قانونی و همچنین اجرایی نشدن قوانین موجود است، به طوری که در برخی موارد اصلا قانونی برای کودک وجود ندارد و یا قوانینی که موجود است به درستی اجرایی نمی‌شوند.  

 ربیعی همچنین آیین نامه ساماندهی کودکان کار را نیز یکی دیگر از قوانین کشور در خصوص حقوق کودک عنوان کرد و افزود: قانون برای هرکدام از دستگاه‌ها وظایفی را مشخص کرده اما در اجرای آنهادستگاه‌ها اهتمام لازم را برای اجرای بند به بند قانون ندارند.  

وی اظهار داشت: نگاه حمایتی در حوزه کودکان نباید فقط به یک دستگاه خاص مربوط شود و لازم است که همه دستگاه‌ها در کارگروهی با همین موضوع برای جامعه کودکان تصمیم بگیرند.  

ربیعی در ادامه با اشاره به نقش شهرداری در حمایت از حقوق کودکان پرداخت و افزود: شهرداری به لحاظ امکان واگذاری اماکن شهری در راستای حمایت از حقوق کودکان نقش بسیار مهمی در این میان برعهده دارد و مجموعه مدیریت شهری و حتی اعضای شورای شهر نیز باید نگاه ویژه‌ای برای این گروه سنی لحاظ کنند.  

وی به تاسیس کلینیک تخصصی حقوق کودکان در استان قزوین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کلینیک تخصصی حقوق کودکان در شهر قزوین راه‌اندازی شده و شهرداری با اختصاص مکان و کانون وکلای استان نیز با به‌کارگیری از وکلای حوزه کودک در این مرکز به آموزش شهروندی و همچنین ارائه مشاوره‌های تخصصصی می‌پردازد.  

  • پیگیری‌های بی‌نتیجه برای ایجاد مکان نگهداری کودکان کار و خیابانی در قزوین

سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین، خواستار تعیین و تکلیف موضوع اختصاص مکانی برای کودکان کار و ارائه این لایحه از سوی شهرداری به شورای شهر قزوین شد.  

مهدیه سادات قافله‌باشی با اشاره به تفاوت زاویه دید شهروندان عادی با کودکان کار، افزود: چراغ قرمز چهار راه اگر چه علامت خطر برای تردد خودروها به شمار رود اما فرصتی کوتاه برای کودکانی است که برای کسب درآمد به صف هستند.  

وی با بیان این‌که شورای پنجم با رویکرد فرهنگی و اجتماعی برای کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش‌ها و برنامه ریزی‌های خوبی انجام داده است، اظهار داشت: جلسات متعددی پیرامون اختصاص مکانی برای کودکان کار تشکیل شده؛ اما هنوز هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.  

قافله‌باشی همچنین خواستار همکاری میان دستگاههای مرتبط در حوزه آسیب‌های اجتماعی شد و تاکید کرد: باید تمام دستگاه‌های متولی به وظایف خود در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به درستی عمل کنند.  

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قزوین ادامه داد: ساماندهی کودکان کار در استان سیکل معیوبی را طی می‌کند چراکه با وجود ورود دستگاه‌های مربوطه از جمله استانداری، بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌های دولتی در این خصوص باز هم شاهد بازگشت این کودکان به کار در خیابان‌ها هستیم.  

قافله باشی با اشاره به شروع فصل سرما خواستار توجه جدی به ساماندهی کودکان کار شد و افزود: باید میان کودکان کار و کودکان خیابانی تفکیک قائل شد و بعضا پذیرفت که بسیاری از افراد موفق امروز، کودکانی هستند که در دوران کودکی مشغول کار و تلاش بودند.  

وی با اشاره به مخدوش شدن چهره شهر به دلیل حضور کودکان کار و متکدیان اظهار داشت: اگر قرار است معضلات اجتماعی را مدیریت کنیم باید از تمام توان موجود در این راستا بهره گرفت.  

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین هماهنگی و همراهی دستگاه‌های اجرای ذیربط را در راستای ساماندهی کودکان کار امری مهم در تحقق اهداف برشمرد و تصریح کرد: باید دستگاههای اجرایی از موازی کار دور باشند.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکاران پسماند شهرداری از زباله گردان کودک استفاده می‌کند، افزود: پیمانکاران سازمان پسماند شهرداری حق استفاده از کودکان در جمع‌آوری زباله ندارند و به شدت با این موضوع برخورد می‌شود.  

  • ۸۴ کودک کار در بهزستی قزوین پذیرش شدند

مدیرکل بهزیستی قزوین نیز گفت: مراکز تحت پوشش این سازمان امسال ۸۴ کودک کار را پذیرش کردند که ۵۳ درصد آنها ایرانی و ۴۷ درصد از اتباع خارجی بوده‌اند.  

علیرضا وارثی با بیان این‌که ۱۰ درصد از این کودکان دختر و بقیه پسر بوده اند، افزود: ۵۶ تن از این کودکان، خدمات‌ روزانه حقوقی، تیمی، آموزشی و بهداشتی و درمانی دریافت کرده و ۲۸ کودک نیز به صورت شبانه‌ روزی نگهداری شدند.  

وی با اشاره به پیشینه فعالیت‌های بهزیستی در امور کودکان کار، اظهار کرد: دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۷۸ طرح پذیرش، تشخیص و جایگزینی مراکز ساماندهی و نگهداری کودکان خیابانی را به طور همزمان در ۱۰ استان تدوین و اجرا کرده و تا سال ۱۳۸۰ این مراکز را در تمام استان‌ها گسترش داد.  

وارثی با اشاره به مراکز فعال استان در این زمینه، ادامه داد: یک مرکز دولتی شبانه روزی در شهر قزوین در سال ۱۳۷۹، یک مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده در شهرستان قزوین در سال ۱۳۹۵ و یک مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در شهرستان تاکستان در سال ۱۳۹۷ افتتاح و راه‌اندازی شده است.  

این مسئول تاکید کرد: این کودکان به روش‌های مختلف خود معرف، تیم‌های سیار از طریق اورژانس اجتماعی، مراجع قضایی و انتظامی و یا مردم در مراکز حمایتی بهزیستی پذیرش می‌شوند و به آنان خدمات مختلف روان‌شناسی و روانپزشکی، مددکاری، بهداشتی و درمانی و آموزشی ارائه می‌شود.  

وی با اشاره به فعالیت یک مرکز حمایتی کودکان کار و یک مرکز شبانه روزی نگهداری کودکان کار در قزوین، افزود: دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از کار کودکان، حمایت از حقوق این کودکان، بالا بردن کیفیت زندگی و سالم‌سازی شهر فعال است.  

مدیرکل بهزیستی قزوین، سلامت جسم و آموزش این کودکان را ۲ موضوع بسیار مهم در حمایت از آنها عنوان کرد و گفت: به محض پذیرش این کودکان در مراکز حمایتی آزمایش‌های تشخیصی از جمله ایدز و هپاتیت برای آنها انجام می‌شود.  

وی اظهار داشت: در حال حاضر بهزیستی استان قزوین، کودکان کار و خیابان را در یک مرکز دولتی شبانه روزی و ۲ مرکز غیر دولتی مراکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در شهرستان‌های قزوین و تاکستان تحت نظارت سازمان با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان مورد مراقبت قرار داده است.  

وارثی تصریح کرد: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند تا به تناسب دلیلی که کودکان برای کار کردن راهی خیابان می‌شوند، حمایتی داشته باشد و خدمات تخصصی به کودکان و خانواده‌های آنان ارائه می‌کند.  

کد خبر 467879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha