کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ آذر دو ماه پس از شروع تحقیقات درباره استیضاح دونالد ترامپ شنیدن شهادت‌ها در این باره را شروع می‌کند.

Nadler Trump

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کمیته قضایی مجلس نمایندگان به ریاست جری ندلر، نماینده دموکرات که روز سه‌شنبه گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان درباره استیضاح ترامپ را دریافت کرد، باید تصمیم بگیرد آیا روابط ترامپ با دولت اوکراین به حد «جرائم و سوءرفتار عمده» رسیده است تا بر اساس قانون اساسی آمریکا قابل‌مجازات با استیضاح و برکناری باشد یا نه.

کمیته قضایی می‌تواند به سرعت در طول چند هفته پیش از کریسمس (۲۵ دسامبر) اتهامات علیه رئیس‌جمهور را در قالب بندهای استیضاح به جلسه کامل مجلس نمایندگان آمریکا بفرستد و در صورت تصویب این بندها، در مرحله بعدی مجلس سنای آمریکا در ماه ٰژانویه وظیفه محاکمه دونالد ترامپ را به عهده خواهد گرفت.

البته جمهوریخوان که کنترل مجلس سنا را به دست دارند، تا به حال علاقه‌ای به برکناری ترامپ از مقامش نشان نداده‌اند؛ برای برکناری ترامپ رای دو سوم اعضای مجلس سنای آمریکا لازم است.

حزب مخالف دموکرات‌ها استدلال‌های خود در مورد استیضاح ترامپ را در قالب یک گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به مردم آمریکا عرضه کرده‌اند که تقریبا شمار موافقان و مخالفان استیضاح در میان آنها بر اساس نظرسنجی‌ها تقریبا ۵۰-۵۰ است.

این گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای که روز سه‌شنبه در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به موازات خطوط حزبی با ۱۳ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف به تصویب رسید، ترامپ را متهم می‌کند با فشار بر دولت اوکراین از طریق معلق کردن کمک‌های نظامی به این کشور، خواسته است این دولت را وادار کند تحقیقاتی درباره فساد ادعایی هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش در انتخابات رئیس‌جمهوری ۲۰۲۰ انجام دهد تا ترامپ با تخریب چهره بایدن امتیازی سیاسی در این انتخابات به دست آورد.

همچنین بر اساس گزارش کمیته اطلاعات تحت کنترل دموکرات‌ها ترامپ امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و به تلاش بی‌سابقه هماهنگ‌شده‌ای برای مانع‌تراشی در مقابل تحقیقات کنگره در این مورد دست زده است.

ترامپ انجام هر نوع سوءرفتاری را رد می‌کند و این تحقیقات را «آزار مخالفان بدون دلیل کافی» (ساحره‌سوزان یا witch hunt) نامیده است.

انتشار و تصویب 'گزارش تحقیقات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان باعث پایان یافتن مرحله تحقیقاتی استیضاح می‌شود که از ۲۴ سپتامبر شروع شده بود و ظاهرا بر اساس این گزارش کمیته قضایی مجلس نمایندگان می‌تواند دست کم دو بند در لایحه استیضاح ترامپ قرار گیرد: یکی سوءاستفاده از قدرت و دیگری مانع‌تراشی در برابر کنگره.

کمیته قضایی در قدم اول نظرات چهار استاد حقوق در این باره خواهد شنید که چه مواردی را می‌توان اتهامات قابل‌استیضاح دانست و بعد اینکه آیا سوءرفتار ادعایی ترامپ با رفتار دو رئیس‌جمهور پیشین استیضاح‌شده، ریچارد نیکسون و بیل کلینتون، قابل‌مقایسه است یا نه.

کد خبر 467862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha