چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

فرماندار ویژه گنبدکاووس در شرق استان گلستان اعلام کرد که این فرمانداری آمادگی دارد تا در صورت تامین زمین مناسب از سوی شهرداری، بازارچه دائمی صنایع دستی ویژه بانوان را با پیش‌بینی اعتبار در سال آینده احداث نماید.

بازارچه دائمی گنبد کاووس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالقدیر کریمی چهارشنبه سیزدهم آذر در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده فرمانداری گنبد کاووس،گلستان بیان کرد: احداث بازارچه دائمی صنایع دستی از نیازهای ضروری بانوان استان است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم بایستی در احداث این بازارچه همراهی و مساعدت نماید.

وی اضافه کرد: تا زمان احداث بازارچه دائمی صنایع دستی بانوان، فعلا بازارچه موقتی در یکی از چند مکان پیشنهاد شده در نقاط مرکزی شهر گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود تا مورد استفاده بانوان و کارآفرینان خانم این شهرستان قرار گیرد.

کریمی تصریح کرد: ایجاد بازارچه صنایع دستی بانوان علاوه بر توانمندسازی آنها، به ایجاد درآمد پایدار برای این قشر با فروش مستقیم محصولات تولیدی کمک زیادی خواهد کرد.

وی به نقش شرکت‌های تعاونی‌ برای ایجاد اشتغال و توانمندسازی بانوان باتوجه به وجود ۳۰ تعاونی فعال ویژه بانوان در گنبدکاووس نیز اشاره کرد و خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت این بخش بالاخص راه‌اندازی و توسعه تعاونی‌های فراگیر شد.

فرماندار ویژه گنبدکاووس همچنین برلزوم مشارکت بانوان ۳۰ تا ۵۹ سال گنبدکاووس در طرح پایش سلامت بانوان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان تاکید کرد و گفت: سلامت و تندرستی بانوان و مادران نقش موثری در تحکیم خانواده و نیز پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نهاد تاثیرگذار در تربیت نسل آینده، ایفا میکند.

کریمی به طرح استانی "کودک‌یار" که با هدف شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و آموزش آنها به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اختصاص دارد، اشاره کرد و افزود که همه دستگاه‌های اجرایی گنبدکاووس بایستی کمک کنند تا هیچ کودک بازمانده از تحصیل در شهرستان نداشته باشیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت که این شهرستان باتوجه به ظرفیت بالای حوزه صنایع دستی بانوان متشکل از اقوام مختلف، نیاز به بازارچه دائمی دارد و در صورت اختصاص زمین مناسب توسط شهرداری و یا دیگر ادارات و نهادها، این اداره می‌تواند برای احداث آن تامین اعتبار کند.

مریم آق آتابای افزود: تا تامین زمین مناسب برای احداث بازارچه دائمی صنایع دستی بانوان در گنبدکاووس، فعلا می‌توانیم بازارچه را به صورت موقت و فصلی در برخی مکان‌های مرکزی شهر، یا بخشی از پارک قابوس و یا در محیط ادارات و نهادهایی که فضای مناسب دارند، راه‌اندازی نماییم.

مشاور امور بانوان و خانواده فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت که راه‌اندازی بازارچه دائمی یا موقت صنایع دستی ویژه بانوان گامی موثر برای آموزش و توانمندسازی این قشر بالاخص زنان سرپرست خانوار که آمار آنها رو به افزایش بوده و بیشتر نیز در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، است. 

دکتر مژگان میرزا افزود: امروز همه دستگاه‌های اجرایی موظفند تا برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی که از اولویت‌های اول نظام اسلامی و مورد تاکید رهبری انقلاب و دولت است، همکاری و اهتمام ویژه داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به طرح "کودک یار" مصوب کارگروه اجتماعی استانداری گلستان درخصوص شناسایی و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار، اضافه کرد: دراین طرح که باهدف پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌شود، هزار نفر سهمیه به گنبدکاووس داده شده است.

دکتر میرزا اظهار داشت که در این طرح پس از شناسایی جامعه هدف نسبت به بازگرداندن آنها به مدرسه برای تحصیل همراه با مهارت‌آموزی به آنها و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی برای والدین این کودکان اقدام می‌شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز دراین جلسه اعلام کرد که همه مراکز بهداشتی و درمانی مناطق شهری و روستایی این شهرستان آماده تشکیل پرونده سلامت و غربالگری گروه میانسال ۳۰ تا ۵۹ سال چه مرد و چه خانم و انجام آزمایش‌های رایگان فشار خون، قند و چربی خون هستند.

دکتر فرهاد بدیعی گفت که ۷۴ هزار نفر در مناطق روستایی و ۶۷ هزار نفر در مناطق شهری گنبدکاووس در گروه میانسال قرار دارند که بایستی درطرح پایش و غربالگری سلامت شرکت نمایند که تا الان ۸۲ درصد روستاییان و ۴۳ درصد شهری ها در این طرح شرکت کرده‌اند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

کد خبر 467821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha