رییس پارک ملی گلستان اعلام کرد که با تلاش نیروهای امدادی و نیز بارش باران، آتش سوزی این پارک ملی که از روز دوشنبه یازدهم آذر شروع شده بود، عصر دیروز سه‌شنبه دوازدهم آذر به طور کامل اطفا و خاموش شد.

خاموشی پارک ملی گلستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی تیموری چهارشنبه سیزدهم آذر اظهار داشت که در آتش‌سوزی پارک ملی گلستان، عرصه‌ای به مساحت پنج هکتار که بیشتر درختان خشک، پهن برگ و ممرز بودند در محدوده بالادست روستای تنگراه در نزدیکی چشمه قوشه معروف به دره شمالی دچار خسارت شد.

وی اضافه کرد: در این آتش‌سوزی که عامل انسانی در آن نقش داشته، به گونه‌های حیوانی خسارتی وارد نشد اما به بخشی از گونه‌های گیاهی، پرندگان، حیوانات کوچک و حشرات پارک ملی گلستان خسارت وارد شد.

تیموری یادآور شد که آتش‌سوزی محدودی که از یکشنبه دهم آذر در پارک ملی گلستان رخ داد و چند ساعت بعد مهار شده بود، از دوشنبه دوازدهم آذر دوباره شعله‌ور شد که با تلاش ۲۰ نفر از نیروهای محیط‌بانی، منابع طبیعی، همیاران محیط‌ ‌زیست و برخی نیروهای مردمی و همچنین به سبب بارش باران که از ساعات بامداد دیروز سه‌شنبه آغاز شده، عصر دیروز به طور کامل مهار و خاموش شد.

پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که یک هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است؛ بیشتر گستره این پارک ملی در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 467807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha