مدیر گروه رشته گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز گفت: گیاهان دارویی و راهکارهای خانگی عامی موثر در پیشگیری و درمان آنفلوآنزا است.

گیاهان دارویی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کیوان بهرامی اظهار کرد: ویروس آنفلوانزا یک بیماری عفونی است و راه سرایت و انتشار آن طبیعتاً مستقیم است، یعنی وقتی کسی سرفه یا عطسه می‌کند می‌تواند تا چندین متر عامل بیماری را انتقال دهد.

وی افزود: هرساله در این فصل شیوع آنفلوآنزا را داریم طبیعتاً وقتی کسی نفس‌هایش را آرام‌تر بکشد و بلند حرف نزند و در جمع‌ها کمتر شرکت کند احتمال واگیر آن کمتر خواهد بود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به دلیل این که می‌تواند عامل بیماری را از بین ببرد بسیار کمک کننده است، بیان کرد: اولین و مهم‌ترین توصیه جهت تقویت بدن در شرایط ضعف و بیماری این است که سعی شود بیمار استراحت کافی داشته باشد، محل استراحت مبتلایان به این بیماری باید گرم و به دور از هرگونه رطوبت اضافی باشد؛ صبح و شب، پشت ساق پا با روغن گرین تی کالکشن یا روغن‌های مسخن مناسب ماساژ، خوب ماساژ داده شود و بادکش گرم و خشک گذاشته شود.

وی دود کردن مخلوط اسپند، زاج و گلپر را میکروب کش بسیار قوی و ضدعفونی دانست و افزود: گیاه دارویی آویشن خواص درمانی بالایی دارد، بدین صورت که اگر سیاه‌دانه و آویشن به قسمت مساوی با ۳ برابر عسل طبیعی مخلوط شود و صبح، ظهر و شب یک قاشق مرباخوری از این معجون، همراه با کمی آب میل شود، به درمان این بیماری بسیار کمک می‌کند.

بهرامی ادامه داد: در صورت نبود آویشن می‌توانید از دیگر گیاهان دارویی هم خانواده همچون مرزه، کاکوتی، مرزه نجوش استفاده کنید.

این مدرس دانشگاه سقز، استان کردستان عنوان کرد: برای درمان آنفلوانزا، بیمار باید صبح و شب از بخور اسطوخدوس، اکالیپتوس و مرزنجوش استفاده کند و بیماران سعی کنند، تا پایان درمان بیماری برای جلوگیری از انتقال آن به دیگران موارد بهداشتی که در ادامه ذکر می‌شود را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: ویتامین ث. دارای ارزش بالایی است، ویتامینی که می‌تواند در لیموترش، جعفری، آب نارنج، نسترن و یا در هر چیزی که کمی‌ترش باشد یافت شود. البته یادمان باشد که مصرف ترشی خانگی و صنعتی کلا ممنوع بوده و حتی موارد مذکور هم اکثرا بهتر است با عسل ترکیب و میل شوند.

بهرامی در خصوص مصرف نوع غذا برای بیماران سرماخورده و یا دارای بیماری آنفلوانزا گفت: بهتر است از سوپ‌های رقیقی که در آن جعفری به همراه چند قطره لیموترش ریخته شده استفاده شود.

وی افزود: نمک ضد عفونی کننده و ضد التهاب است، اما بهتر است که به جای آن که روی لیموترش مصرف شود به طور جداگانه آب نمک رقیق صبح و عصر غرغره شود، در صورتی که احساس گلو درد داشته باشید بسیار کمک کننده خواهد بود.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: موضوع مهم در سرماخوردگی‌هایی که ممکن است منجر به آنفلوآنزا شود این است که فرد باید استراحت کند و خود را گرم نگه دارد و از سوپ‌های گرم استفاده کند.

وی تأکید کرد: مصرف آش دندان که در زبان محلی به "دانوله" شهرت دارد به علت استفاده از گیاهان دارویی متنوع همچون آویشن، نخود، گندم و غیره در تهیه آن فوق العاده مفید بوده و هم در پیشگیری و هم در درمان موثر است.

بهرامی خاطرنشان کرد: ضمن این که مصرف دمنوش هفت گیاه شامل ترکیبی از چای کوهی، پونه، آویشن، عناب، پنیرک، ختمی و بنفشه در درمان آنلوآنزا بسیار موثر می‌باشد، همچنین بادرنجبویه، نعنا، بابونه، بادیان، شیرین بیان و دارچین به دلیل این که گرمای بدن را بالا می‌برد و مقاومت را در برابر بیماری آنفلوآنزا افزایش می‌دهد پیشنهاد می‌شود.

وی اظهار کرد: شستشوی مجرای بینی و گلو با آب نمک رقیق یا سرم نمکی، هر ۸ ساعت یک‌بار، امری ضروری در بهبودی آنفلوانزا است اگر تب بر بدن عارض شد و بالا رفت بیمار پاشویه شود؛ مقداری آب سیب به او بدهید و اگر هرگاه تب قطع شد، مصرف آب سیب را متوقف کنید.

وی افزود: زمانی که تب خیلی بالا نیست، فقط پاشویه کافی است، اما اگر تب خیلی بالا بود، آب خیار بخورانید، دمنوش ختمی و بنفشه مصرف کنید و نیز در صورتی که بیمار دچار ضعف و بی‌حالی شد، در جهت تقویت اعضای قلب و مغز مقداری گلاب را بر روی صورت او بمالید. این مدرس دانشگاه عنوان کرد: استفاده از روغن ویولای خالص و ریختن چند قطره در بینی بسیار مؤثر خواهد بود و باعث می‌شود عوامل قارچی و عفونی کمتر از طریق بینی جذب شوند همچنین سعی کنیم ناخن‌ها را کوتاه نگه داریم چرا که زیر ناخن‌ها در اثر حضور در جمع‌ها ممکن است عامل بیماری تجمع کند.

وی بیان کرد: باید دانست هوای خانه حداکثر ۲۵ درجه باشد چرا که در گرما عوامل بیماری بیشتر رشد خواهند کرد، گرمای زیاد خانه به خودی خود منفی است و توصیه نمی‌شود همان گونه که هوای سردخانه باعث بیماری خواهد شد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: گرم نگه داشتن کف پاها و سر بسیار توصیه می‌شود، گرفتن رژیم سیب خام نیز بسیار کمک کننده است هر عصر حداقل یک یا دو سیب مصرف شود، اگر دچار یبوست هستید سیب را با پوست و اگر این مشکل را ندارید بدون پوست مصرف کنید.

وی یادآور شد: نکته آخر اینکه مصرف گیاهان دارویی آنتی ویروس تقویت کننده سیستم ایمنی بدن همچون اکیناسه و کلپوره در صورت صلاحدید متخصص جزو توصیه‌های بعدی و تکمیلی خواهد بود.
 

کد خبر 467795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha