مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

یک کارآفرین همدانی که در حوزه تولید میوه خشک فعالیت می‌کند؛گفت: سنگ‌اندازی‌های مسئولان در راه تولید و اشتغال نباید جوانان را ناامید کند و آنها را از تولید بازدارد.  

میوه خشک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایسنا،  حسین حاتمی اظهار کرد: تاریخچه میوه خشک به ۴۰۰۰ سال پیش بازمی گردد که نمونه بارز آن لواشک، کشمش، آلو خشک و... بوده و امروز به صورت متنوع‌تر شده طوری‌که در آن زمان آناناس، موز و یا میوه‌های مرسوم امروزی نبوده که بتوانند با نحوه خشک کردن آن آشنا باشند.  

وی درباره جزئیات طرح کارآفرینی خود در استان همدان بیان کرد: کار ما در دو حوزه میوه خشک و ادویه جات خلاصه می‌شود که در حوزه میوه خشک با انواع و اقسام میوه‌ها سروکار داریم که اصلی‌ترین آنها سیب است به طوری‌که ۴۵ نوع طعم را در این میوه می‌توان اجرا کرد.  

حاتمی با اشاره به میوه‌هایی که این تیم اقدام به خشک کردن آنها کرده است، خاطرنشان کرد: خربزه، موز، آناناس، هندوانه، کیوی، سیب و آلو از جمله میوه‌هایی هستند که توانسته‌ایم خشک کنیم اما پرتقال به علت اسیدی بودن و تلخی آن، مشتری پسند نخواهد بود.  

وی درباره ادویه‌های تولیدی نیز گفت: پاپریکا اصلی‌ترین ادویه تولیدی ما است به طوری‌که از ۲۰ کیلو فلفل دلمه‌ای فقط یک کیلو ادویه به دست می‌آید و صددرصد خالص و بدون نگهدارنده است.  

این کارآفرین تأکید کرد: تاکنون ۱۵ نوع ادویه تولید کرده‌ایم که پودر بامیه، پودر لبو، پاپریکا، گرد غوره، گرد لیمو، گرانول پیاز، پودر گوجه فرنگی، گرانول سیر و گرانول کرفس تنها بخشی از ادویه‌های تولیدی است.  

وی با اشاره به برخی خواص محصولات تولیدی اظهار کرد: گرد غوره یکی از محصولات منحصربفرد این مجموعه است به طوریکه بدون ذره‌ای افزودنی بوده و به راحتی جایگزین آبغوره می‌توان از آن استفاده کرد، از پودر لبو به عنوان رنگ غذا و از پودر بامیه برای لعاب انواع غذا می‌توان استفاده کرد.  

این کارآفرین جوان تصریح کرد: در پودر سیرهای موجود در بازار برای جلوگیری از چسبندگی، از پودر نشاسته استفاده می‌شود اما ما در روشی جدید بدون استفاده از نشاسته محصول را خشک کرده ایم.  

وی با بیان این‌که کلیه محصولات تولیدی ما بدون افزودنی بوده و میوه‌های خشک در سه درجه خشک می‌شوند، یادآور شد: گرانول خیار، بادمجان و کدو محصولاتی نو و متفاوت هستند که برای مصارف صنعتی استفاده می‌شوند.  

حاتمی افزود: نگهداری میوه خشک از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه در این محصولات برای حفظ سلامتی مردم از نگهدارنده استفاده نشده است، از این رو در دمای زیر ۱۵ درجه باید نگهداری شود.  

وی بیان کرد: نقل کشی ملایر در کشور بسیار معروف است اما هنگامی که به دنبال مجوزهای لازم برای تولید گسترده و صادرات رفتم، با سنگ اندازی‌های عجیب مسئولان مواجه شدم و پس از ناامیدی در این باره به سراغ میوه خشک رفتم که در تولید این محصول نیز سنگ اندازی‌های زیادی شد.  

این جوان کارآفرین اظهار کرد: با شعار رونق تولید در یکی دو سال اخیر، مقداری از فشارها و سختگیری‌ها از دوش تولیدکنندگان برداشته شده است اما همچنان وجود دارد.  

وی ادامه داد: قطر و تاجیکستان بازارهای خارجی محصولات ما هستند اما هزینه‌های بالای صادرات محصول، به صرفه نیست و ما مجبور هستیم تنها در بازارهای داخلی محصولات را به فروش برسانیم.  

مسئول خط تولید محصولات راژانه با بیان این‌که صفر تا صد تهیه و تولیدات این محصولات در ملایر انجام می‌شود، تأکید کرد: در این حرفه برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.  

کد خبر 467781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha