رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه باید اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از مخاطرات کشاورزی در دستور کار قرار گیرد، گفت: کشاورزی به‌عنوان رکن اصلی در مدیریت بحران موردتوجه باشد تا تغییرات اقلیمی بیش‌از این باعث خسارت در این بخش نشود.

میرعماد 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سیدحسن میرعماد در سمنان اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی در کشورمان بودیم که این تغییرات سبب اثرگذاری بر بخش‌های مختلف ازجمله بخش کشاورزی شده است.

وی ازجمله اثرات تغییر اقلیم در کشور را کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما، بروز و ظهور ریزگردها، سیل، شیوع امراض و آفات عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: تغییرات ایجادشده در دمای هوا و نوسانات جوی و وقوع بارندگی یک سال ظرف مدت ۴۸ ساعت و خسارت‌های میلیاردی به بخش کشاورزی همگی از آثار و تبعات تغییر در اقلیم کشور است.

میرعماد عنوان کرد: این تغییرات اقلیمی بسیاری از مدل‌های پیش‌بینی را دستخوش تغییر کرده است و دیگر صحت‌ و سقم پیش‌بینی‌ها در مدل‌های گذشته قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: همه مخاطرات از ظهور و بروز آفات و امراض جدید، خشکسالی، سرمازدگی، سیل، زلزله، افزایش و کاهش بارندگی‌ها، افزایش و کاهش دما به دلیل تغییرات اقلیمی، بخش کشاورزی را متأثر کرده و به‌ عبارتی‌ دیگر با وقوع هر یک از این موارد شاهد بروز خسارات در حوزه کشاورزی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تأکید کرد: حوزه کشاورزی باید به‌عنوان یکی از ارکان اصلی و جدی در مدیریت بحران کشور موردتوجه قرار گیرد.

میرعماد ادامه داد: بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور از ۹۰ درصد مخاطرات زمین‌ساخت، انسان‌ساخت و اقلیم‌ساخت متأثر می‌شود و همین امر اهمیت توجه به این حوزه را دوچندان می‌کند.

وی با تأکید بر تقویت زیرساخت‌های بخش کشاورزی و تخصیص منابع کشور در این حوزه گفت: باید در جذب و پرداخت تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض همت و تلاشی مضاعف صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به محدودیت منابع افزود: یکی از راهکارهای کاهش اثر مخاطرات در حوزه کشاورزی توجه به اقدامات پیشگیرانه در بخش‌های مختلف ازجمله سیل، سرمازدگی، خشکسالی، آفات است.

میرعماد عنوان کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف باید دارای اثربخشی بالایی باشد تا بتوان به نتیجه دلخواه رسید.

وی تأکید کرد: طرح‌های پیشگیری از مخاطرات باید به‌صورت ۱۰۰ درصد موردحمایت قرار گیرد؛ چراکه به ازای صرف هر یک ریال در بخش پیشگیری می‌توان چندین برابر از وقوع خسارت جلوگیری کرد.

کد خبر 467767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha