مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

مدیر شبکه بهداشت و درمان دامغان گفت: حدود ۳۰۰ نفر از شهروندان این شهرستان به ویژه در روستاها به بیماری زخم سالک مبتلا شده‌اند.

سالک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهراد پورمحمدی روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه افزود: مراحل درمان افراد مبتلا به زخم سالک به صورت رایگان و متمرکز در مرکز خدمات درمانی قمربنی هاشم (ع) دامغان انجام می‌شود.  

وی ادامه داد: ۳۵ درصد از بیماران مبتلا به سالک در دامغان، استان سمنان به‌صورت سرمادرمانی یا کرایوتراپی و ۶۵ درصد به روش سامانه‌ای و تزریق آمپول گلوکانتیم درمان شدند.  

پورمحمدی اظهار داشت: آزمایش افراد مشکوک به سالک نیز در مرکز خدمات جامع سلامت شهید چراغیان از اوایل فصل گرما آغاز و براساس تقاضای افراد ادامه دارد.  

وی، یکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان دامغان را مراجعه دیرهنگام افراد مبتلا به سالک به مراکز درمانی دانست و گفت: در مراحل اولیه بیماری می‌توان با اجرای سرمادرمانی از عوارض و پیش‌روی بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.  

پورمحمدی اضافه کرد: بهترین راه برای مبارزه با این بیماری، بالا رفتن آگاهی مردم و جلوگیری از افزایش این نوع بیماری با کمک دستگاه های اجرایی مربوطه است.  

  • توزیع یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم طعمه آلوده به سم در دامغان 

پورمحمدی، از اقدام‌های پیشگیرانه در جهت جلوگیری از شیوع بیماری سالک در ۱۲۰ روستای دارای سکنه دامغان خبر داد و افزود: طرح مبارزه با بیماری سالک در مناطق مختلف این شهرستان از اردیبهشت تا پایان شهریور طی چهار مرحله با توزیع یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم طعمه آلوده به سم برای جوندگان طبق سال‌های گذشته اجرا شد.  

وی بیان کرد: طرح مبارزه با جوندگان از اواخر فروردین و به مدت ۱۴ روز، تا شعاع ۵۰۰ متری حاشیه شهر و اطراف روستاهای هدف با نظارت مستقیم کارشناسان، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی این شبکه، انجام و از بین بردن لانه جوندگان به وسیله شخم زدن، آبگیری و استفاده از دود اگزوز برای کشتن موش ها نیز صورت گرفت.

  • آموزش ۶۸۰۰ خانوار دامغانی برای مبارزه با بیماری سالک

به گفته پورمحمدی، برگزاری جلسات هماهنگی درون و برون بخشی، توزیع بروشور آموزشی، نصب بنرهای آگاهی بخش، تأکید بر اجرای به‌موقع و صحیح مصوبات و آموزش های لازم، از اقدام‌های پیشگیرانه در جهت کاهش این بیماری بود.  

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان تصریح کرد: بیماری سالک قابل ریشه‌کنی نیست ولی قابل‌کنترل است که در این راستا باید برای کاهش بیماری، از راه‌های کنترلی و افزایش دانش لازم برای مردم استفاده کنیم.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می شود.

بیماری سالک تاکنون در بیش از ۱۷ استان و ۸۸ شهرستان کشور مشاهده شده است. شیوع بیماری سالک در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، حدود ۳۰ نفر است که این تعداد از میانگین دنیا بالاتر است.

کد خبر 467750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha