یک فعال محیط‌زیستی گفت: نشست زمین و کمبود منابع آب شیرین و اتکاء بیش از حد به کشاورزی، مشکلات محیط‌زیستی مهم خراسان رضوی هستند.

نشست زمین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد درویش بیان کرد: سال‌هاست که نگرانی‌هایی برای مسائلی مرتبط به محیط زیست از جمله آلودگی هوا، آب و خاک، گرم شدن دمای زمین و تغییرات آب و هوایی، پدیده گرد و غبار، بحران کم آبی و بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه وضعیت محیط زیست به خصوص در سال گذشته قابل دفاع نبود و بسیاری از روندها نگران کننده بوده است، در این سال مرجعیت تنوع زیستی از سازمان حفاظت محیط زیست به جهاد کشاورزی منتقل شد و همچنین ۷۷ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده با تصویب شواری عالی محیط زیست کاهش یافت.

درویش همچنین عنوان کرد: در سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست حمایت خود را از گسترش مدارس طبیعت برداشت و حتی فرمان تعطیلی آنها را صادر کرد. از سویی دیگر، رکود عجیبی در فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد به وجود آمد.

وی بیان کرد: متاسفانه سیاستمداران ما متوجه اهمیت محیط زیست نیستند و بر سر محیط زیست به راحتی معامله می کنند، سازمان محیط زیست به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل شده و تا وقتی این وضعیت ادامه داشته باشد نخواهیم توانست از شرایط قابل دفاعی از محیط زیست سخن بگوییم.

این فعال محیط زیستی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین بحران‌های محیط زیست خاک است، گفت: این موجب شده بالاترین نرخ فرسایش خاک را در جهان داشته باشیم، آب دیگر بحران موجود در کشور است، متاسفانه اغلب تالاب‌ها وضعیت خوبی ندارد و سطح آب زیرزمینی به شدت در حال افت بوده و نشست زمین به مرزهای بسیار خطرناکی رسیده است.

وی از آلودگی هوا و تنوع زیستی به عنوان سومین و چهارمین بحران زیست محیطی موجود در کشور نام برد و ادامه داد: هرچند سواد محیط زیستی اصلا مطلوب نیست اما با این وجود باز هم سواد محیط زیستی مردم از بسیاری مسئولان و اغلب نمایندگان مجلس بالاتر است.

درویش مهم‌ترین مشکل استان خراسان را در نشست زمین و کمبود منابع آب شیرین و اتکاء بیش از حد به کشاورزی دانست و عنوان کرد: باتوجه به اینکه آستان قدس رضوی مجموعه پر قدرتی است که بیش از چندین هزار میلیارد تومان در سال درآمد دارد باید تلاش کند تا با ارتقاء نرم افزاری بخش کشاورزی با حمایت از محصولات نقش بهتری را در خراسان رضوی ایفا کند.

وی در ارزیابی خود از آنچه مربوط به محیط زیست در کتاب‌های درسی آمده و تدریس می‌شود، گفت: با ورود این مسائل به کتاب درسی فقط موجب نفرت بچه‌ها از محیط زیست شده‌ایم وقتی می‌گوییم باید این مطالب را حفظ کنید تا نمره بگیرید حالشان از محیط زیست به هم می‌خورد.

این کنشگر محیط زیست تاکید کرد؛ باید نسلی را تربیت کنیم که نگاهشان به مواهب طبیعی مثل نگاه به فضیلت‌های اخلاقی باشد، باید کمک کرد که مدارس طبیعت بیشتر گسترش پیدا کند، به رغم این‌که هنوز وضعیت خوبی نداریم ولی نسبت به دو دهه قبل بسیار جلو رفته‌ایم و باید بیشتر تلاش کرد.

وی عنوان کرد: باید تلاش کرد تا حال سرزمین را خوب کرد. ناجی این وضعیت خود ما هستیم. منتظر هیچ‌کس و دولت افسانه‌ای نباید بود، از همین الان باید شروع کرد. بشر به بد دیدن عادت کرده اما این استعداد را دارد که در یک لبخند خانه کند و آن را رها نکند. این هنر ما است که چگونه زندگی کنیم.

درویش افزود: اگر فعالان محیط زیست می‌خواهند فعالیت خوبی داشته باشند باید اول از همه حال خودشان خوب باشد، باید حرف برای گفتن داشته و امیدوار باشند و نفرت‌ها را روی یخ بنویسید. نباید مدام به هم اتهام بزنید، اگر حرف خوبی برای گفتن و خبر خوبی برای شنیدن وجود ندارد، سکوت کنیم و راوی خبرهای بد نباشید.

کد خبر 467746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha