رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل گفت: تاکنون تمامی دامداران کوچنده سیاهکلی کوچ پاییزه خود به قشلاق و مناطق جلگه را به پایان رساندند.

کوچ پاییزه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهزاد کوهستانی چهارشنبه سیزدهم آذر اظهار داشت: در شهرستان سیاهکل گیلان  ۶۵ هزار راس دام سبک شامل بز و گوسفند و تعداد ۳۰هزار راس دام سنگین( گوساله و گاو ) وجود دارند که در فصل کوچ حدود ۱۲ هزار و ۹۱۰ راس دام سبک و دو هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین در شهرستان کوچ داده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای مناطق ییلاقی این شهرستان، ۳۰ روستا در مناطق دیلمان و پیرکوه است که این روستاها در فصل بهار استفاده می‌شوند و در سایر ایام سال خالی از سکنه هستند.

وی ادامه داد: در بخش دیلمان و پیرکوه حدود ۱۹۵ مرتع به مساحت ۱۶ هزار و ۸۲۰ هکتار وجود دارد که ۷۷ مرتع ییلاقی، ۵۶ مرتع جلگه ای و ۶۲ مرتع قشلاقی هستند که توسط دامداران به عنوان چراگاه دام استفاده می‌شوند. 

وی یاد آورشد:علاوه بر دامداران شهرستان سیاهکل ؛ دامداران شهرستان های لاهیجان و لنگرود نیز به مناطق ییلاقی دیلمان و پیرکوه کوچ می‌کنند که بتدریج باآغاز سرما به مناطق پایین دست برمی گردند.

رییس جهادکشاورزی سیاهکل افزود: در کوچ ییلاق به قشلاق دامداران از مناطق ییلاقی وارد مناطق زمستانی خود می‌شوند اما قبل از آن یک مرحله در مناطق میان بند توقف می‌کنند که این مناطق حد فاصل ییلاق و قشلاق قرار دارند که به آن کهلت می‌گویند و دامها بعد از چند ماه چرا، با سردشدن بیشتر هوا به مناطق پایین دست کوچ داده می‌شوند و در فصل بهار با گرم شدن هوا دوباره مهاجرت معکوس آغاز می‌شود.

وی مهمترین مشکل دامداران کوچنده شهرستان سیاهکل را جلوگیری از ورود دام ها به مناطق جنگلی ذکر و خاطرنشان کرد: با ورود دام ها مشکلی برای جنگل ایجاد نمی‌شود و دام ها خسارتی به این عرصه ها وارد نمی‌کنند.

۶۰درصد جمعیت شهرستان سیاهکل در روستاها زندگی می‌کنند که حدود ۹۰ درصد این جمعیت دامدار هستند و از این جمعیت ۵۰ درصد به مناطق کوهستانی دیلمان و پیرکوه کوچ می‌کنند.

یک هزار و ۷۳۶ نفر در قالب حدود ۳۰۰ خانوار جمعیت کوچنده شهرستان سیاهکل را تشکیل می‌دهند.

همه ساله کوچ پاییزه از شهریور ماه آغاز می‌شود و تا آذر ماه به پایان می‌رسد.

کد خبر 467741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha