معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سکونت ۳۰ درصد از جمعیت استان در روستاها، گفت: سیاست‌ها باید در جهت ماندگاری این جمعیت در روستاها باشد و اگر نظارت و رصد پروژه‌های روستایی صرفاً برای ارائه گزارش باشد، نتیجه‌ای در راستای توسعه متوازن به دست نمی‌آید.  

روستا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، جواد رحمتی در جلسه تشکیل شبکه عالی نظارت بر پروژه‌های روستایی آذربایجان شرقی، ایجاد تشکیلات واحد و منسجم در حوزه توسعه روستایی را اقدامی ضروری خواند و گفت: با وجود سازمان‌های متعدد تخصصی و فرابخشی فعال در حوزه روستایی، متولی خاصی برای این حوزه وجود ندارد و لازم است شبکه‌ای واحد و منسجم برای سامان‌دهی و مدیریت پروژه‌های روستایی تشکیل شود.  

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی سیاست‌های خود را در حوزه روستایی به شکل جزیره‌ای پیش می‌برند و در اغلب موارد از اقدامات یکدیگر اطلاعی ندارند که لازم است انسجامی در این حوزه انجام گیرد.  

ایم مسئول، انسجام‌بخشی به حوزه فعالیت‌های روستایی را اقدامی موثر در تعیین شاخص‌های این حوزه دانست و گفت: تحلیل وضعیت موجود و شفاف‌سازی شاخص‌های توسعه روستایی، مسیر آینده این بخش را روشن می‌کند و به رفتارهای آینده جهت می‌بخشد.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژه‌های روستایی، غالباً پروژه‌های کوتاه‌مدت و کم‌هزینه هستند، افزود: در صورتی که همگرایی و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در این حوزه اتفاق بیفتد روند توسعه روستایی می‌تواند شتاب بیشتری داشته باشد.  

رحمتی با اشاره به سکونت ۳۰ درصد از جمعیت استان در روستاها، گفت: سیاست‌ها باید در جهت ماندگاری این جمعیت در روستاها باشد و اگر نظارت و رصد پروژه‌های روستایی صرفاً برای ارائه گزارش باشد، نتیجه‌ای در راستای توسعه متوازن به دست نمی‌آید.  

وی همچنین با اشاره به پیچیدگی جامعه‌شناسی در حوزه روستایی، خواستار تفویض اختیار دستگاه‌های ملی و وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های استانی در این حوزه شد.  

مدیرکل امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز در این جلسه به بیان اهداف و ضرورت‌های راه اندازی شبکه نظارت روستایی پرداخت و مشارکت همه ارکان این شبکه را در راستای تحقق اهداف آن خواستار شد.  

علیرضا نخعی با مهم خواندن مستندسازی در بخش‌های مختلف دولت، ایجاد شفافیت اطلاعاتی را یکی از ابزارهای توسعه یافتگی دانست و دسترسی سریع به اطلاعات و آمارهای حوزه روستایی، ایجاد توازن منطقه‌ای و رصد شاخص‌های توسعه‌ای را بخشی از اثرات اجرایی این شبکه نظارت عنوان کرد.  

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گزارش نظارتی پروژه‌های شاخص روستایی استان در سال ۹۷ و نیمه نخست سال ۹۸ را ارائه کرد و گفت: در سال ۹۷، میزان اعتبارات تخصیص‌یافته به ۱۲۴ پروژه مورد ارزیابی، ۵۳۳ میلیارد ریال از مجموع ۱۰۲۹ میلیارد ریال بوده است.  

تقی کرمی افزود: در این مدت، ۱۰۸ پروژه دارای پیشرفت فیزیکی خیلی خوب و خوب و ۱۱۲ پروژه دارای کیفیت خیلی خوب و خوب بوده‌اند و در مجموع هفت دستگاه اجرایی و دهیاری‌ها اجرای این پروژه‌ها را عهده داشته‌اند.  

به گزارش روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی، میزان اعتبارات تخصیص‌یافته به ۹۷ پروژه شاخص روستایی در نیمه نخست امسال را ۲۰۷ میلیارد ریال از مجموع ۴۵۳ میلیارد ریال اعلام کرد.  

کد خبر 467731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha