چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : در بخش‌های پسماندهای شهری و عادی باید ساماندهی مراکز فعلی پردازش، تجهیز ماشین‌آلات و خطوط تولید کمپوست، مدیریت شیرابه توجه بیشتری شود.

پسماند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن پسندیده روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه افزود: با وجود این که اقدام‌هایی برای بهبود شرایط مدیریت زیست محیطی پسماندها در کشور انجام شده است ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم.

به تاکید وی موضوع ساماندهی مدیریت پسماندها یکی از اولویت‌های مهم این سازمان است.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی براساس تکالیف و ماموریت‌های محول شده به موجب قانون و آئین‌نامه اجرایی مدیریت پسماندها اقدام‌های عملیاتی جدی و موثرتری را برای کاهش چالش‌های زیست محیطی ناشی از ضعف مدیریت و یا بی‌توجهی به این حوزه به عمل آورند.

پسندیده اظهارداشت: در اصفهان اقدام‌های خوبی در زمینه مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه  و همچنین توسعه و حمایت از صنایع بازیافت صورت گرفته است  که با توجه به صنعتی بودن استان از یک سو و گستردگی مساحت منطقه ضرورت دارد مراکز و سایت‌های مدیریت پسمانهای صنعتی و ویژه به فراخور نیاز و با زیرساخت های فنی و مهندسی مناسب ایجاد شوند.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: اقدام‌های خوبی برای تفکیک و جداسازی پسماندها از مبدا در شهر اصفهان انجام شد و میزان زباله‌های شهری فعلی اصفهان نسبت به سالهای گذشته هم دلالت مشارکت شهروندان در کاهش تولید زباله دارد که گامی بسیار شایسته است و باید مورد توجه و حمایت قرار گرفته و تکنیک‌های نوین در شهرهای استان گسترش یابد.

بر اساس آمار موحود در شهر اصفهان سرانه تولید پسماند حدود ۶۳۰ گرم به ازای هر فرد در روز برآورد شد که در مقایسه متوسط سرانه کشوری آن به میزان ۶۵۰ گرم، کمتر است. تولید سالانه زباله‌های شهری در ایران بیش از ۲۰ میلیون تن است، متوسط سرانه تولید زباله‌های شهری در ایران ۲۴۰ کیلوگرم در هر سال برآورد می‌شود و بیشترین تولید سرانه زباله مربوط به پایتخت کشور است.

بنابر آمار معاونت سازمان خدمات شهری میزان پسماند روزانه شهر اصفهان حدود یکهزار تن بوده است که با توجه به مهاجرت، توسعه شهری و تغییر رفتار مصرفی، انواع پسماندها در شهر تولید می شود و این روند رو به افزایش است. به عقیده کارشناسان اگر این سرانه پسماند در اصفهان مدیریت نشود با چالش‌هایی برای مدیریت شهر روبه رو خواهیم شد.

برای دفن یک تن پسماند به گفته مسوولان امر به یک متر مربع فضای زمین نیاز داریم، همچنین به ازای یک تن پسماند ۱۰۰ تا ۱۳۰ لیتر شیرابه تولید می‌شود و یک لیتر شیرابه قادر به آلوده کردن یک هزار متر مکعب آب است.

طبق آمار موجود، روزانه حداقل ۴۰۰ تن ضایعات و مواد دورریز و پلاستیکی در اصفهان تولید و به طور نامناسب در دشت سجزی (شرق اصفهان) دفن می‌شود. به عقیده کارشناسان تحقق استراتژی سازمان مدیریت پسماند اصفهان که برای سال ١٤٠٠ کاهش دفن ضایعات و شهر بدون دفن پسماند است، بسیار دشوار باشد، که لزوم بازنگری در طرحهای مدیریت پسماند را آشکار می‌سازد.  

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از چند شرکت تولیدی مربوط در استان اصفهان بازدید و بر لزوم رعایت زیست محیطی مدیریت پسماند تأکید کرد.

وی همچنین از سایت دفن ریجکت و پسماند پزشکی سجزی  و سایت پسماند صنعتی شهرک رازی اصفهان بازدید کرد.

پسماندها به پنج گروه اصلی شامل پسماندهای عادی، بیمارستانی (ویژه)، کشاورزی و صنعتی تقسیم می‌شوند و مسوولیت و هزینه مدیریت پسماند به عهده تولید کنندگان پسماند است.

کد خبر 467708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha