چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

"اهدای زندگی" این جمله را بارها شنیده‌ایم، اما شاید هیچ وقت به مفهوم واقعی آن فکر نکرده‌ایم، تا زمانی که یکی از نزدیکانمان نیاز به خون و فراورده‌های خونی پیدا کند؛ آن وقت است که هر طور شده می‌خواهیم زندگی او را با قطره‌های سرخ حیات بخش نجات دهیم.

انتقال خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، "اهدای خون، مرکز انتقال خون اصفهان در میدان خواجو با نمای زیبا و سر در کاشی کاری شده، سال هاست میزبان داوطلبانی است که از روی حس نوع دوستی و بخشندگی برای اهدای خون به این مرکز مراجعه می کنند. اما حس رضایت خاطر از اهدای زندگی، اهدای خون را به عادتی تبدیل می کند که در وجود فرد نهادینه شده و بارها او را به این مرکز و یا مراکز دیگر اهدای خون می کشاند.

فریده معلم بازنشسته چندسالی است که داوطلب مستمر اهدا کننده خون است. او می گوید گروه خونی‌اش O مثبت است و به همین خاطر می تواند به همه گروه های خونی اهدای خون کند. او که حالا در آستانه ۶۲ سالگی است، همچنان جوان و شاداب است و رمز سلامتی و تندرستی خودش را اهدای مداوم خون می‌داند.

سایه هم خانم خانه داری است که نیت کرده هر سال سه مرتبه اهدای خون کند تا نذری که برای بچه دار شدن کرده را ادا کند. او که ۳۶ سال دارد و ۵ سال از زمان ازدواجش می گذرد، جایی شنیده اگر نذر خون کند هم بدنش سالم تر می شود و هم از این طریق می تواند جان چندین نفر را نجات  دهد.

مرادعلی که شغلش نجاری است از سال ۹۴ تصمیم به اهدای خون مستمر گرفته است. او می گوید که در آن سال پسرش تصادف کرده و خون زیادی از دست داده و مجبور به تزریق خون شده است. وقتی دیده مردم چقدر دلسوزانه خون اهدا می کنند تصمیم گرفته هرازگاهی به مرکز انتقال خون بیاید و خون خودش را به نیازمندان اهدا کند.

  • کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی اهدای خون در فصل سرما

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان هم با اشاره به اینکه هر ساله در فصل سرما مراجعه مردم جهت اهدای خون کم می‌شود، می گوید: با این وجود نیاز به خون و فرآورده های خونی در مراکز درمانی به قوت خود باقی است.

مجید زینلی از کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی اهدای خون در فصل سرما خبر داد و گفت: به طور معمول باید روزانه ۶۰۰ نفر مراجع داشته باشیم که ۴۵۰ نفر آنان بتوانند خون اهدا کنند.

وی با اعلام اینکه ۹۷ درصد از اهدا کنندگان خون مردان و تنها ۳ درصد از اهدا کنندگان زنان هستند، افزود: در طول یک سال آقایان می‌توانند تا ۴ مرتبه و خانم‌ها تا ۳ مرتبه اهدای خون داشته باشند و مشکلی برای آنان ایجاد نکند. بنابراین از شهروندان به ویژه خانم ها می‌خواهیم با مراجعه به مراکز اهدای خون استان در جهت رفع کمبود خون به یاری بیماران بشتابند.

زینلی تصریح کرد: علت اینکه آمار اهداکنندگان زن در مراکز خیلی کمتر از مردان است به باورهای اشتباهی برمی گردد که در مورد کم خونی زنان شایع است و بیشتر زنان فکر می کنند کم خون هستند.

وی تاکید کرد: در کشورهای اروپایی شاید بیش از ۵۰ درصد از اهدا کنندگان خون بانوان باشند،  این در حالی است که اگر جمعیت زنان و مردان در کشور ما برابر باشد، یعنی ۵۰ درصد از خون و فرآورده های خونی را زنان مصرف می کنند و از این جهت تفاوتی بین افراد جامعه وجود ندارد.

  •  ۶۰ درصد اهداکنندگان خون اهداکننده مستمر هستند

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خواستار مشارکت بیشتر زنان برای اهدای خون شد و گفت: حدود ۶۰ درصد از اهدا کنندگان خون را اهدا کنندگان مستمر تشکیل می دهند، یعنی اهدا کنندگانی که حداقل سالی دو بار اهدای خون می کنند.

زینلی رتبه نخست اهدای خون در کشور نسبت به جمعیت را مربوط به استان تهران دانست و گفت: استان خراسان نیز در رتبه دوم و استان اصفهان هم در رتبه سوم و گاهی در رتبه چهارم قرار دارد.

وی با تاکید براینکه کل خون و فرآورده های خونی که در اصفهان تهیه می شود در  تمام در مراکز درمانی استان مصرف می شود، افزود: به دلیل اینکه سراسر کشور در شبکه خون رسانی  متصل اند و ما استان معین هستیم، در مواقع نیاز به  استان‌های دیگر مانند خوزستان، سیستان بلوچستان و  مازندان  نیز کمک می کنیم.

زینلی تاکید کرد که برای تامین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی و سوانحی که در آن فرد نیاز به تزریق خون و فرآورده های خونی  پیدا می کند به تمام گروه های خونی نیاز داریم.

  • بیماران نیازمند را تنها نگذارید

زینلی اعلام کرد: مراکز فعال اهدای خون آماده دریافت خون‌های اهدایی هستند و مرکز خواجو در دو شیفت صبح و بعد از ظهر و مرکز عاشق اصفهانی از ساعت ۷:۳۰ صبح تا یک بعد از ظهر آماده خدمت‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: مراکز انتقال و اهدای خون در شهرستان‌های خمینی‌شهر، نجف‌آباد، خوانسار، گلپایگان، کاشان، نائین، شهرضا و زرین‌شهر نیز به صورت نیمه وقت آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به آغاز فعالیت مرکز اهدای خون شهرستان شاهین‌شهر،  گفت: این مرکز از روز شنبه دوم آذر ماه فعالیت خون‌گیری را آغاز کرده و از ساعت ۸ صبح تا یک بعد از ظهر در خدمت مردم است.

وی افزود: از شهروندان درخواست می‌کنم اهدای خون را در طول سال در برنامه زندگی‌شان قرار دهند و بیماران نیازمند دریافت خون را تنها نگذارند.

  • اکسیژن رسانی بیشتر به بدن با اهدای خون مستمر

همچنین یک متخصص داخلی با بیان اینکه اهدای خون همواره به عنوان یک عمل انسان دوستانه  برای نجات همنوعان مطرح بوده است، اظهار کرد: طبیعتا فردی که اهدای خون می کند احساس رضایتمندی به دست می آورد، چون می تواند با این کار به نجات جان هم نوعان خود کمک کند.

محسن مصلحی با بیان اینکه در طب سنتی و طب کلاسیک برای اهدای خون فواید مختلفی عنوان شده و اهدای خون به شکل های مختلف توصیه شده است، افزود: بیشترین کمکی که اهدای خون به سلامت افراد می کند متوجه بیماران قلبی و عروقی است.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه کاهش وزن و احساس سبکی از دیگر فواید اهدای خون است، خاطرنشان کرد: البته در مقاله های مختلف اشاره شده که بیشترین تاثیرات زمانی است که اهدای خون  به طور مستمر و در دوره های زمانی مشخص اتفاق بیفتد.

مصلحی با اشاره به اینکه اهدای خون در زمان آلودگی هوا و برای بیماری های تنفسی بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: زمانی که اهدای خون صورت می گیرد، بخش خون سازی بدن فعال می شود و  گلبول های قرمز جدید سعی می کند جایگزین شوند که همین امر به تولید اکسیژن بیشتر و گردش خون کمک می کند.

وی ادامه داد: از دیگر فواید اهدای خون این است که فرد از جذب آهن در بدنش مطلع می شود و به همین دلیل اهدای خون در برخی بیماری ها به عنوان درمان هم مطرح است.

این متخصص داخلی با بیان اینکه بهترین تاثیر اهدای خون در سنین فعال زندگی یعنی از حدود ۱۸ سال تا ۶۰ سالگی است، گفت: بیشترین مشکلات را نیز در دوره میان سالی به بالا داریم.

وی خاطرنشان کرد: در موقع اهدای خون مشاوره و معاینه صورت می گیرد و اگر فرد بیماری های واگیردار داشته باشد مطلع می شود. بنابراین اهدای خون از لحاظ روحی و جسمی برای فرد و جامعه مفید است، به ویژه در این ایام که بحث آلودگی هوا مطرح است.

این روزها بنا به اعلام مدیرکل انتقال خون استان اصفهان، ذخیره خونی اصفهان به کمتر از ۳ روز رسیده، درحالی که ذخیره خونی استان باید ۷ روز باشد و همین موضوع نگرانی هایی برای بخش درمان استان به وجود آورده است. اهدای خون مستمر از سوی شهروندان اصفهانی کمک بزرگی به حیات افرادی می کند که این روزها نیازمند خون و ذخیره های خونی هستند.

کد خبر 467702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha