دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

الهام اناری: سینما آزادی با حضور شهردار تهران و اهالی سینما بازگشایی شد.

 در این مراسم شهردار تهران در پاسخ به درخواست رضا میر‌کریمی به سینماگران قول داد تا به سهم خود، بیش از پیش در رونق این هنر متعالی و برتر در هر شرایطی انجام وظیفه کرده و کمک کند تا بیش از پیش با ساخت چنین مکان‌هایی فضاهای فرهنگی کشور گسترش یابد.

این مراسم عصر روز گذشته با حضور جمع زیادی از سینماگران برگزار شد.

آنها آمده بودند تا در جشن بازگشایی سینمایی که طی سالیان اخیر، تنها بقایای آن در ویرانه‌ها باقی مانده بود سهیم شوند.

این جشن در طبقه پنجم سینما آزادی برگزار شد. سینما آزادی 5 تالار با اسامی آزادی، شهر قصه، شهر هفتم، شهر هنر و شهر فرنگ دارد.

از پله‌های برقی سینما که بالا می‌روی، در هر طبقه پوسترهای بزرگ سینماگران به تو خوش‌آمد می‌گویند. در بعضی طبقات هم موسیقی زنده اجرا می‌شود، اما از طبقه پنجم سینما آزادی، شهر تهران هم به شهر فرنگ می‌ماند.

قالیباف: دست سازندگان سینما را می‌بوسم

دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران سخنان خود را با تبریک آغاز ولایت حضرت ولی عصر(عج) شروع کرد و گفت: مناسبت‌های خوب و فرخنده‌ای این روزها متقارن شده‌اند.

یکی نزدیک شدن بهار است و دیگر اینکه در ماه ربیع که ماه جشن و سرور و شادی است قرار داریم.

امیدوارم این ایام میمون و مبارک متقارن شود با اینکه هنر سینما که هنر متعالی و برتر است، روزهای بحرانی و چالش‌ها را پشت سر بگذارد و به برکت این روزها، نقش اساسی و جدی خود را ایفا کند.

ما بر این باوریم که به تعبیر مقام معظم رهبری هنر سینما می‌تواند باعث پیشرفت و امید و نشاط و خودباوری در کشور ما شود و اگر در دست‌انداز بیفتد باعث یاس و ناامیدی شود.

این نقش سینماست و شما می‌توانید رسالت خود را در مقابل این ملت به سرانجام برسانید.

شهردار تهران با بیان اینکه من هم به‌عنوان یک شهروند خود را مکلف می‌دانم براساس دیدگاه‌های رهبری، به رشد فرهنگی در جامعه کمک کنم، ادامه داد: به سهم خود در رونق این هنر متعالی و برتر در هر شرایطی انجام وظیفه می‌کنم.

امیدوارم با کمک شما بتوانیم از ارزش‌های دینی، ملی و فضیلت‌های اخلاقی جامعه در چنین مکان‌هایی پاسداری کنیم. شما هم با آثار ارزنده خود می‌توانید نشاط را در جامعه به ارمغان بیاورید.

حضرت امام (ره) نیز بارها گفته بودند که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد مخالفیم.

دکتر قالیباف همچنین یک تشکر ویژه از همه کسانی که در ساخت سینما آزادی شب و روز فعالیت کردند، به عمل آورد و گفت: من از خیل عزیزانی که در طول مدتی که این مرکز در حال ساخت بود در سرما و گرما از جان مایه گذاشتند تشکر می‌کنم.

روزهایی که در طبقه بالای این سینما، سرمای منهای 15 تا 17 درجه بیداد می‌کرد این عزیزان با غیرت خود کار را پیش می‌بردند.

این تایمر نصب شده جلوی سینما نفس آنها را به شماره انداخته بود و این عزیزان با همان غیرت و همت بسیجی‌گونه با همان فرهنگ جبهه و جنگ دست به دست هم دادند و در اوج ناباوری کار را پایان دادند.

همه این دوستان با عشق کار کردند و من دست همه آنها را می‌بوسم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به سخنان مقام رهبری در ارتباط با امور فرهنگی کشور گفت: ایشان بارها در جلسات خصوصی که نزدشان بودم تاکید کردند که شهر در کنار خدمات عمرانی نیازمند مسائل فرهنگی و تربیتی نیز هست که نباید از آن غافل شوید.

امروز من در خدمت شما هستم و می‌گویم که در حوزه ساخت فضاهای فرهنگی، کتابخانه، سالن سینما و تئاتر چند صد هزار متر طرح در دست انجام است.

یک بخش از کار ما ساخت سالن‌های سینماست که نمی‌خواهیم در مورد آن تصدی‌گری کنیم و هم اینکه نمی‌خواهیم آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم ما حاضریم این طرح‌ها را با قراردادهای مشخص در اختیار دوستان سینماگر قرار بدهیم.

معلم: احساس غرور می‌کنیم

علی معلم که مجری این مراسم بود، نیز با اشاره به اینکه قرار بود اصناف سینمایی جشنی در خانه سینما داشته باشند و با آماده شدن سینما آزادی ترجیح دادند جشن خود را در این مکان برگزار کنند، گفت: زمانی نماد سینما در تهران سوخت و مدتها کسی به فکر آن نبود به جز سینماگران که با حسرت به جای سوخته آن نگاه می‌کردند و به یاد صف‌های طولانی و خاطراتشان بودند.

سینماگران امروز بیشتر خوشحالند و دوستداران سینما هم که هیچ وقت به حساب نمی‌آیند و دیده نمی‌شوند همین طور.

امروز آنها وقتی از مقابل آزادی رد می‌شوند و آن را سرپا می‌بینند احساس غرور می‌کنند.

میر‌کریمی: شهردار قول داد و عمل کرد

رضا میر‌کریمی مدیر عامل خانه سینما نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به پشت شهرفرنگ نمادینی که در سالن سینما قرار گرفته بود رفت و صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: طرح نیمه‌تمام و ناتمام و در درست اجرا در مملکت ما در تمام حوزه‌ها زیاد است ولی بعضی از آنها بدجوری لج ما آدمها را در می‌آورند و آینه دق مردم می‌شوند چون دائما جلوی چشم ما هستند.

ما دلبستگی‌هایی داریم که نمی‌توانیم از آنها غافل شویم.

یکی از این طرح‌های ناتمام مصلای تهران است، یکی دیگر زمانی مترو بود و دیگری فرودگاه امام خمینی (ره).

زمانی فکر می‌کردیم که به پایان رسیدن همه اینها فقط یک شوخی است که ناکارآمدی و بی‌کفایتی مدیران اجرایی را به رخ می‌کشید. در سینما هم از این دست طرح‌ها زیاد داریم.

سینماهایی که تغییر کاربری داده‌اند، مشکل اقتصادی داشته‌اند و یا سوخته‌اند. اینها از نظر روحی جامعه سینمایی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و انگار قسمتی از نشاط و امید ما را با خود می‌برد.

میر‌کریمی با بیان اینکه دیگر باور کرده بودیم که سینما آزادی ساخته نمی‌شود و احتمالا یک پاساژ عظیم جای آن را می‌گیرد گفت: ظرف یکی - دو سال گذشته فعالیت‌های خوبی در نوسازی و بازسازی سینماها انجام شده و خانه سینما لازم است که در همین جا مراتب قدردانی و تشکر خود را از بانیان این امر به عمل بیاورد.

امروز اینجاهستیم تا تقدیر و سپاس خود را به همه کسانی که در ساخت این سینما تلاش کردند اعلام کنیم.

شهرداری تهران یک رویکرد عظیم فرهنگی را در توسعه فضاهای فرهنگی کشور پیش گرفته که شایسته تقدیر است.

مهندسین فرهنگی کشور این روزها واقفند که باید در این زمینه حرکت‌های جدی صورت بگیرد و سینما آزادی نماد این حرکت است.

مدیر عامل خانه سینما با اشاره به اینکه ما هنوز مطالبات زمین مانده زیاد داریم و باید به این حرکت شتاب بدهیم گفت: چند وقت پیش در یک تجمع سینماگران، شهردار تهران قول داد سینما آزادی را بسازد و ما امروز در سینما آزادی هستیم.

در برنامه امشب می‌خواهیم ایشان روی سن بیایند و از همین الان به دکتر قالیباف فرصت می‌دهیم تا وعده‌ای را برای ما سینماگران آماده کنند تا ما دست خالی از این سال بیرون نرویم.

به‌عنوان نماینده جامعه اصناف از حمایت‌های ایشان و کمک‌هایشان به خانه سینما تشکر می‌کنم.

ما یک تشکل صنفی فراگیر قدرتمند در حوزه هنر هستیم که از کمترین امکانات و حمایت‌ها برخورداریم.

ما برای انجام فعالیت‌ها و مراسم تنها یک سالن 100نفره در خانه سینما داریم که به اندازه تالار وحدت از آن کار می‌کشیم.

4500نفر عضو خانه سینما نیازمند حمایت هستند. ما کمترین بودجه‌ها را در اختیار داریم اما متأسفانه شاهدیم که بیشترین فضاها در اختیار ارگان‌هایی قرار می‌گیرد که کمترین استفاده را از آن می‌کنند.

امیدوارم آقای قالیباف قول بدهند که اتفاقی بیفتد تا خانه سینما راحت‌تر بتواند به فعالیت‌های خود ادامه بدهد.

آقای قالیباف قبلا اعلام کرده بودند که می‌توانند بعضی از منافع عمومی مکان‌های عمومی شهر را به خانه سینما واگذار کنند و ما هنوز منتظر تحقق این وعده هستیم و برای نمونه می‌خواهیم تا مدیریت طرح سالن‌ها و مجتمع پارک ملت در اختیار ما قرار بگیرد تا منافع آن را در خانه سینما خرج کنیم.


جعفری جلوه: با آزادی، امید به سینما بازگشت

محمدرضا جعفری جلوه، معاونت سینمایی وزارت ارشاد دیگر سخنران این مراسم بود.

جعفری جلوه ابتدا با بیان اینکه رونق‌بخشی به سینما و هویت‌بخشی به تهیه و تولید آثار در کنار یکدیگر سینمای ملی ما را تشکیل می‌دهند، گفت: این دو در کنار هم یعنی هویت‌گرایی و خیال‌انگیزی، اصولگرایی و آزاد اندیشی اینها توأم هستند و می‌دانیم که بدون هر یک از این دو، کار ما کامل نیست.

این محفل هم همین نماد را دارد. هویت‌گرایی از عمق تاریخ تمدن چند هزار ساله این سرزمین و اتخاذ نگاهی امیدوارانه به فردا.جعفری جلوه در ادامه با اشاره به اینکه در پی نوسازی این نماد، امید به سینمای ایران بازگشته است گفت: سینمای ملی یعنی فیلم خوب، سالن خوب و تماشاگر خوب، ما بودجه و منابع لازم را جمع کردیم تا این امر محقق شود.

امروز اگر بگوییم در عرصه سینما در کشورهای منطقه حرف اول را می‌زنیم سخن به گزاف نگفته‌ایم. اما برای اول ماندن در این عرصه باید در هر دو وجه سخت افزاری و نرم افزاری تلاش کنیم و در این راه نیاز به بودجه و حمایت داریم.

سینما زنده است

 در میان برنامه، کلیپ‌های مختلفی نیز پخش شد. از کلیپی با موضوع آتش گرفتن سینما آزادی گرفته تا کلیپ‌های شاد شهر فرنگی و همخوانی بازیگران سینما در اجرای سرود‌ ای ایران.

در بخشی از مراسم نیز علی معلم با یک میکروفن به میان سینماگران حاضر در سالن رفت و از آنها خواست درباره سینما آزادی بگویند.اولین نفر از این جمع رسول صدر‌عاملی بود.

سینماگری که در زمان اکران فیلم «دختری با کفش‌های کتانی» در حرکتی نمادین پلاکاردی در ویرانه‌های سینما آزادی نصب کرد با این نوشته که «سینما زنده است». او با ساخت گیشه‌ای نمادین در آن زمان، توجه بسیاری را به سینمایی که دیگر ساخته نشد، جلب کرد.

صدر عاملی در مراسم دیروز گفت: یادم نمی‌رود سالی را که ما ناامید شده بودیم و فکر ساختن آن گیشه به سرمان زد. حالا خوشحالم که سینما دوباره ساخته شده و امیدوارم چنین حرکت‌هایی تداوم داشته باشد.

علیرضا خمسه هم که همیشه لحن شوخ خود را به همراه دارد، گفت: من با فریدون حسن‌پور دوست بودم که فیلمش اکران شد.

به‌نظرم از قدم خیری او بود که سینما آتش گرفت و من با او قهر کردم حالا می‌خواهم دوباره با او آشتی کنم.

احمد رضا درویش نیز با یادی از رسول ملاقلی پور گفت: جای او اینجا خیلی خالی است. اما یک خاطره هم بگویم، من زمانی که 10ساله بودم جلوی معلمم ادعا کردم که میخواهم فیلم بسازم و به همین خاطر از او کتک خوردم اما وقتی در 25 سالگی فیلم ساختم و فیلمم همین جا اکران شد به سراغ او رفتم و او را به اینجا آوردم.

معلمم گفت تو خستگی را از تن من به در کردی. خوشحالم که سینما آزادی با زحمت دوستان و عزیزان و با مشارکت شهرداری به نتیجه خوبی رسید.

در پایان این مراسم از اولین تندیس سفالینه خانه سینما پرده‌برداری شدو این نشان در طبقه چهارم آزادی جا خوش کرد.

آزادی، نقطه عطف فرهنگ شهر

عزت‌‌الله انتظامی در این مراسم گفت: وقتی اسم زیبای سینما آزادی، شهر فرنگ و شهر قصه را خواندم چشمانم پر از اشک شد، من آدم احساساتی هستم.

یادم می‌آید در یک بزرگداشت، آقای قالیباف قول داد که این سینما را بازسازی کند ولی ما که شنیده بودیم قرار است اینجا پیتزا فروشی شود، باور نکردیم اما بعد از مدتی وقتی دیدیم تابلوی روز‌شمار نصب شده در جلوی سینما فعال است باز هم امیدوار شدیم و امروز من از آقای قالیباف سپاسگزاری می‌کنم چون به قولش عمل کرد و از ما کاملا پشتیبانی کرد.

مسعود کیمیایی دیگر سینماگر حاضر در این مراسم نیز در جملاتی گفت: خوشحالم که افتتاح سینما آزادی با بهار مصادف شده است.

زمانی که یک سینما افتتاح می‌شود یک فریاد، یک فرهنگ و یک عشق به مردم داده می‌شود.

امیدواریم سینماهای دیگری هم که فرتوت و علیل‌اند اما خاطره‌های مردم ما هستند هم هر چه زودتر ساخته شوند.

فاطمه معتمد‌آریا هم به روزهای کودکی خود بازگشت و گفت: من از کودکی خود این سینما را به یاد می‌آورم تا اولین فیلم‌هایم را که در این سینما اکران شد.

اینجا نقطه عطف فرهنگ این شهر بود که بازسازی آن به همت شهردار صورت گرفت. این حرکت باعث شد اعتماد به شهر ما برگردد، امیدوارم این اعتماد گسترش یابد.

کد خبر 46769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز